Fakt, že její podnikání bude korunováno úspěchem, si přitom mnozí mohli domyslet již v únoru 2004. Tehdy Tory Burch otevřela svůj první butik v newyorské Elizabeth Street a již během prvního dne vyprodala tři čtvrtě vystaveného zboží. Na konci dne prý měla v pokladně tržby ve výši kolem 80 000 dolarů. Zprvu sice mezi její klienty patřili hlavně přátelé, ale brzy se zpráva o zajímavém stylu nové návrhářky roznesla a Burch rychle expandovala.

Dnes značka Tory Burch patří mezi renomované firmy nejen v USA, ale po celém světě (butik má také v pražské Pařížské ulici). Její kolekce jsou pravidelně vidět na hlavních módních přehlídkách, celebrity rády její šaty nosí na oficiálních akcích či oslavách. Hodnota společnosti, v níž je Burch neustále většinovým vlastníkem, se odhaduje na několik miliard dolarů. Během ani ne deseti let se díky svému byznysu návrhářka stala druhou nejmladší self-made miliardářkou v USA.

BEZ HROŠÍ KŮŽE TO NEJDE

Přestože Tory Burch, které letos v červnu bude jednapadesát, měla to štěstí mít pro podnikání správné zázemí (vyrůstala v dobře situované rodině, matka jí zajistila první práci po studiu a část startovního kapitálu jí poskytl její tehdejší manžel), za klíč jejího úspěchu experti považují především její vytrvalost a tvrdou práci.

První návrhy a modely Burch vymýšlela ve svém apartmánu nedaleko Central Parku, když se v roce 2004 rozhodla otevřít svůj první butik. Tomu předcházela intenzivní osmiměsíční příprava, během níž Burch a tým dvaceti zaměstnanců vymýšleli jednotlivé produkty. "Tehdy pracovala dlouho do noci, aby mohla komunikovat s partnery v Asii, posléze spala jen tři čtyři hodiny a rychle zase utíkala s dětmi do školy. Až z toho měla migrény," popsal před lety její začátky magazín Vanity Fair. "Nikdy jsem si nedokázala představit, jak tvrdě budu pracovat. De facto neustále testuji, jak moc jsem odolná," dodává sympatická návrhářka.

Tohoto oddaného přístupu k práci si ale její obchodní partneři cení. "Jen málokdy se stane, že během deseti minut víte, že někdo bude mít obrovský úspěch. Tory to měla důsledně promyšlené od počátku do konce," cituje agentura Bloomberg Roberta Burkeho, který ji jako nákupčí jednoho z největších amerických obchodních domů Bergdorf Goodman Burch potkal ještě v jejích podnikatelských počátcích.

Burch zpočátku svou značku nazvala "Tory by TRB", nakonec se ale na radu jednoho známého rozhodla dát jí své jméno. "Měla jsem vymyšleno deset různých jmen, ale všechna byla obsazena. Pojmenovat firmu po sobě, do toho se mi vůbec nechtělo. Nerada stojím ve středu pozornosti," vypráví matka tří synů (z toho jeden pár jsou dvojčata). "Navíc všechno negativní, co se děje s firmou, dopadá přímo na mě," dodává. "Je to moje jméno. Je to dost těžké. Člověk se musí obrnit a mít hroší kůži. To je součástí byznysu," tvrdí.

Tory Burch

Foto: Reuters

Narodila se 17. června 1966 ve městě Valley Forge, v Pensylvánii v USA.

V roce 1988 dokončila studium kunsthistorie na University of Pennsylvania. Po studiu pracovala v oddělení public relations nejrůznějších módních značek, například Vera Wang, Ralph Lauren či Narciso Rodriguez. Již v té době plánovala založit svou vlastní módní značku a sbírala inspiraci.

V únoru 2004 v New Yorku otevřela svůj první butik, oblečení zde zprvu prodávala pod značkou "Tory by TRB". Posléze ji ale přejmenovala na "Tory Burch".

O rok později tuto značku představila ve své show známá moderátorka Oprah Winfreyová, což výrazně podpořilo její popularitu.

V roce 2006 Burch uvedla na trh model balerínek "Reva", které pojmenovala po své matce. Ve stejném roce firma otevřela první pobočky v Londýně a Dubaji.

V roce 2008 získala prestižní ocenění Amerického výboru módních návrhářů CFDA "Designér roku". O dva roky později se poprvé objevila na seznamu stovky nejmocnějších žen, které pravidelně uveřejňuje časopis Forbes.

V roce 2009 založila nadaci Tory Burch Foundation, která se věnuje podpoře žen podnikatelek.

Tory Burch je dvakrát rozvedená. Své "firemní" jméno převzala od svého druhého manžela Christophera Burche, s nímž má tři syny.

V tomto bodě jí sílu dávali rodiče. "Když jsem s podnikáním začínala, vždy zdůrazňovali, že si nic nesmím připouštět k tělu. Říkali mi, ať negativní komentáře beru jen jako hluk a nevnímám jejich obsah," vypráví. Veškeré poznámky či pošklebky, že je jen rozmazlená manželka či dcera, která se snaží realizovat, ale nemá na to, se proto snažila ignorovat. "Vytvořit tuhle firmu byla neuvěřitelná zkušenost. Všechna ta negativita byla vedlejší," cituje ji portál Businessinsider.

Na druhou stranu ale uznává, že se skeptikům nedivila. "Vždyť jsem neměla žádné zkušenosti. Neměla jsem žádné ekonomické vzdělání, nevystudovala žádnou školu designu. Vrtala jsem se v něčem, aniž bych k tomu měla nutný základ," dodává Burch, která na univerzitě ve Philadelphii vystudovala dějiny umění.

O to více je ale podle ní důležité být posedlý svým snem, cílem a jít si za tím. "Člověk musí riskovat a hrnout se do toho," citoval ji časopis Forbes.

Burch ale zároveň zdůrazňuje, že pustit se do podnikání není vhodné pro každého. "Raději se připoutejte, je to divoká jízda a hodně práce. Ale přijměte to s otevřenou náručí," řekla magazínu.

INSPIRACE DÍKY SUVENÝRŮM

Rodiče v životě Tory Burch, která má ještě tři bratry, vůbec hráli důležitou roli. Nejenže je označuje za svou hlavní inspiraci, její matka Reva de facto svou dceru nevědomky k módě dovedla.

Ještě na střední škole se tak Burch dle vlastních slov věnovala spíše klučičím skopičinám, vedla sportovní tým (hrála tenis) a na typicky dívčí záliby neměla příliš pomyšlení. Její matka (herečka) Reva, která v mládí chodila s Marlonem Brando či Stevem McQueenem, byla vždy elegantní dáma, která měla šatník plný modelů hezkých šatů od známých designérů z New Yorku. "Když se maminka chystala jít ven, vždy jsem ji se zájmem sledovala", vypráví Burch.

Módní inspirací byl ale také její otec Buddy, zámožný investor. "Můj otec vždy dbal na detaily, ať už to byl kapesník do klopy saka nebo to, že si do každé košile nechal našít své iniciály. Pro mě byl jednou z největších inspirací," vzpomínala Burch v rozhovoru s magazínem Women's Wear Daily.

Cit pro módu ale rodiče u Tory podporovali i nejrůznějšími dárky, které jí vozili z cest. "Každé léto jsme šest týdnů strávili na Středozemním moři," vzpomíná matka Reva. Jako odškodné pro svou dceru, která musela zůstat u babičky, proto vždy vozila nejrůznější suvenýry, například ovčí kůže či látky z Maroka.

Tento do jisté míry bohémský styl Burchiných rodičů ze 60. a 70. let se do její práce promítá dodnes. Mezi její typické produkty patří tuniky, které se dají nosit jak na dovolené při cestě na pláž, či elegantně v kombinaci s kalhotami do práce.

Po matce Burch také pojmenovala model balerínek, které na trh uvedla v roce 2006. Kožené boty, které jsou k mání v nejrůznějších barvách, jsou ozdobené velkým emblémem s dvojitým T a jsou dnes jedním z klíčových produktů firmy.

Nicméně nutno dodat, že k popularitě Burch výrazně přispěla také známá americká moderátorka Oprah Winfrey, jíž se její tuniky natolik zalíbily, že je zařadila do svého pořadu "Next Big Thing" (Další velká věc). Už pouhý den po odvysílání webové stránky Burch navštívilo na osm milionů uživatelů. "Když mi z televize volali, myslela jsem si, že je to vtip. Ptala jsem se jich, zda skutečně mají na mysli mě," vzpomíná Burch, kterou její kolegové a přátelé označují za velmi optimistickou a pozitivní osobu. V roce 2010 pak Oprah její balerínky označila za nezbytnou součást šatníků každé ženy.

BUĎ AUTENTICKÝ

Za úspěchem značky stojí také životní styl, který její produkty zákazníkům zprostředkovává. V tom tkví hodně marketingu, který Burch nasála během svých prvních pracovních štací po studiu. Tehdy pracovala pro velké návrháře, jako jsou Ralph Lauren, Vera Wang či Narciso Rodriguez. "Když máte hezký příběh, tak to zpravidla u zákazníků zabere," cituje portál Fast Company šéfku obchodního řetězce Neiman Marcus, Karen Katz. Burch podle ní od počátku věděla, jak zákaznice oslovit a co přesně chtějí. Jejím cílem je nabídnout kvalitní a luxusní zboží, nicméně za dostupnou cenu.

"Tory symbolizuje jakousi klasiku, která v ní je zakódovaná. Velmi dobře ví, jak byznys brát ze strany marketingu, a o tom to dnes vlastně je," řekla deníku New York Times také návrhářka Vera Wang, pro niž Burch čtyři pracovala jako šéfka public relations a reklamy.

Přestože své soukromí si podnikatelka návrhářka snaží chránit, co se týče firmy je otevřená. Když se vyskytly problémy se sledováním zásilek, Burch s tím rychle vyšla na veřejnost a otevřeně o nedostatku komunikovala.

Poctivě uznává, že na jejím pracovním úspěchu mají podíl i nejrůznější mentoři, kteří ji během kariéry provázeli či neustále provázejí. Kromě jejího otce je jím například prezident její společnosti Robert Isen. "Bez něj bych firmu nikdy nedotáhla tam, kde dnes je," cituje portál Businessinsider Burch. Důležitým poradcem je Eric Schmidt, někdejší výkonný šéf společnosti Google a člen správní rady koncernu Tory Burch.

Celkově je podle Burch pro byznys klíčové znát své slabiny a dosadit správné lidi na správné pozice. "Když máte špatné lidi na špatných pozicích, pak to ovlivňuje celou firmu," tvrdí. To je těžká lekce, kterou se musíte naučit," cituje ji magazín Forbes. Důležité je také navazovat v práci kontakty a vzájemně se učit. "Práce možná nemusí být perfektní, ale člověk si z ní odnese různé věci a vytváří různé vztahy," řekla Forbesu manažerka, která v roce 2009 založila vlastní nadaci na podporu žen v podnikání.

Jednu z nejlepších rad, kterou Burch během své kariéry dostala, jí dala známá módní kritička a šéfka amerického vydání časopisu Vogue, Anna Wintour. Ta ji provázela nejen během klíčových momentů její kariéry či při hledání nových investorů, ale také v jejím soukromém životě (především při rozvodu s druhým manželem Christopherem Burchem). "Jednou z věcí, které mi neustále opakovala, bylo, abych se soustředila,"cituje podnikatelku stanice CNN. "Spousta lidí se z různých důvodů snaží vměšovat do vašich věcí, ale vy musíte nadále věřit v sami sebe, svůj nápad a v to, co děláte," dodává Burch.

Související