Nejprve se přístup bouřlivě rozvíjí, jedni v něm vidí všelék na všechny bolesti řízení a druzí jenom módu, která v krátké době přejde. V druhé fázi nastává vystřízlivění, případně i odklon nebo dokonce utlumení. Teprve třetí fáze je tzv. dělná. Buď se potvrdí slova pesimistů, že přístup měl jenom krátký život a v tichosti zaniká nebo se pozvolna dostává do řídící praxe a je rozvíjen a implementován podle potřeb konkrétních firem. Zdá se, že management znalostí se už dostal do výše jmenované třetí fáze, je v praxi využíván a teoreticky rozvíjen.

V moderní době roste počet pracovníků, které lze označit jako znalostní a důležitým zdrojem jejich výkonnosti jsou tacitní znalosti, tj. znalosti uložené v hlavách lidí. V současné době probíhá ve světě značné množství aktivit, ať už teoretických nebo praktických, které se zaměřují na práci s tacitními znalostmi. Avšak komplexní publikace, která by se zabývala praktickým využitím řízení znalostí na našem knižním trhu doposud chyběla. Tuto mezeru vyplnilo nakladatelství C.H.Beck, když vydalo monografii Ludmily Mládkové: Moderní přístupy k managementu - Tacitní znalost a jak ji řídit. Publikace vznikla na základě výzkumu v rámci grantu GAČR Tvorba komplexního přístupu k práci s tichými a explicitními znalostmi organizace v České republice.

Práce Ludmily Mládkové, docentky na Vysoké škole ekonomické v Praze, shrnuje současné nejdůležitější poznatky v dané oblasti a přidává vlastní. Vše je bohatě ilustrováno na příkladech a případových studiích.

Je zde řešena důležitá problematika a poslední vývojové stadium disciplíny práce s tacitními znalostmi. Problém je pociťován zejména ve střetu manuální a znalostní (intelektuální) práce. Zatímco přístupy manuální práce jsou dlouhodobým vývojem dokonale propracovány, metodika zvyšování produktivity znalostních pracovníků je teprve na počátku zkoumání. Publikace se věnuje méně známým přístupům a metodám umožňujícím práci se znalostmi. Těžiště publikace je nutno spatřovat ve třech důležitých nástrojích práce s tacitními znalostmi. Jde o příběhy, komunity a učňovství. Autorka pojednává o těchto důležitých nástrojích podrobně a přináší řadu příkladů, které jednotlivé pojmy dobře a srozumitelně ilustrují:

Příběh je nejprve podrobně charakterizován a potom je provedena jeho klasifikace. Dále je vysvětleno využití příběhů v každodenní práci manažera.

Komunity jsou podrobně charakterizovány, vysvětlen jejich význam, základní prvky a funkce. S dostatečnou podrobností se probírají základní zásady vytváření komunity a ostatní potřebné nástroje jako jsou motivace, nástroje, měření a vykazování činnosti komunity, faktory ovlivňující výsledky práce komunit atd. Učňovství jako nástroj práce s tacitní znalostí je obsahem sedmé kapitoly. Jsou zde charakterizovány jeho výhody a nevýhody, vlastnosti mistra a kouče atd. Podrobně je popsán postup GROW a Whitmorův model učení se na základě pozitivních prožitků. Závěrem jsou uvedeny příklady a příběhy z praxe.

Kniha přináší rozsáhlou a s ohledem na současný stav poznání i poměrně vyčerpávající odpověď na otázku jak tacitní znalosti řídit a jak s nimi pracovat. Je určena pro každého kdo pochopil, že současné organizace se nacházejí v prostředí, které vyžaduje maximalizaci inteligence, což znamená mít v podniku nejen chytré lidi mající znalosti, ale také zajistit předávání a řízení těchto znalostí.

prof. Ing. Jan Truneček, CSc., VŠE Praha


Cena jednoho výtisku knihy je 550 Kč včetně DPH. Knihu si můžete písemně objednat na adrese Economia, a. s., VTÚ, Dobrovského 25, 170 55 Praha 7, e-mail: dagmar.suchmova@economia.cz, kde vám zařídí její zaslání na dobírku přímo z nakladatelství C. H. Beck. Informace na tel. čísle 225 993 911. Členové HN klubu, kteří u knih uvedou na objednávce zákaznické číslo obdrží dvacetiprocentní slevu.
Související