Řízení je obecně chápáno jako dosahování cílů firmy prostřednictvím jiných lidí. A strategie je jeho součástí. Úkolem manažerů je řídit a vést lidi tak, aby dosáhli strategických cílů organizace. V této souvislosti manažeři odpovídají za:

- plánování práce ve firmě tím, že určují kvantitu a kvalitu produktu, tzn. co se má udělat a jak to má vypadat,

- organizují práci, čímž říkají jak se to má udělat,

- vedou a ovlivňují lidi ve firmě tak, aby firma dosahovala svých cílů co nejefektivněji.

Pokud se ke každému z těchto tří úkolů přidá slovo dlouhodobě, začíná jít o skutečný význam strategie a nastává častý problém s vyvážením strategických cílů a krátkodobých/taktických rozhodnutí. Koncentrace pozornosti na operativní problémy sice může mít určité výsledky, ale za čas obvykle přichází pád. Stejně tak při přílišné orientaci na strategické cíle a zanedbání operativních úkolů může přijít kolaps. Je proto nutné najít v konkrétní situaci konkrétní firmy určitý vyvážený vztah. Zejména v malých firmách je problém v tom, že k odpovědnosti za strategii se nikdo nehlásí.

Prvním krokem ve vlastním procesu tvorby a realizace strategie by proto mělo být přesvědčení všech lidí ve firmě, že pro přežití firmy je nezbytná její schopnost dlouhodobě dosahovat strategické cíle. Pro velké firmy je to samozřejmost, pro firmy malé to však bývá problém. Je to dáno zejména jejich vlastnickou strukturou, kdy vlastníky jsou často technicky vzdělaní lidé, kteří management považují spíše za teorii v praxi nepříliš využitelnou.

Proto je tak důležité budování a sdílení společných hodnot a vizí. Když zaměstnanci vědí kam firma směřuje, získají pocit určité jistoty. A to se projevuje i v jejich přístupu k realizaci strategie. Pokud firma nemá žádné "strategické ukazatele", lidé nevnímají žádný cíl a chovají se podle toho. Zvláště když oficiální proklamace firmy jsou v rozporu s běžnou praxí, například když nejsou brány v potaz názory lidí, pravdu má jenom ředitel apod. Lidé takové situace vnímají a ztrácejí zájem o to podílet se na jakýchkoliv změnách a plnit proaktivně strategické cíle firmy. Kladou pak otázky typu: Proč po nás chtějí zase nějakou strategii, co budu muset dělat, k čemu to bude dobré? Pokud to management lidem řádně nevysvětlí, sebelépe vytvořená strategie firmy v procesu realizace zanikne.

Realizace strategie je procesem změny a to změny takového rozsahu, že provést ji vyžaduje zaujetí všech lidí na tomto procesu zúčastněných. Proto je velmi důležité věnovat už v první fázi tvorby strategie pozornost tomu, co je v tomto článku nazýváno "proces dohody".

Ing. Jaroslav Charvát, MBA
autor knihy Firemní strategie pro praxi (grada, 2006)

Související