Bojových analogií najdeme v podnikatelském prostředí hodně. A v podniku, jako ve válce, záleží výsledky nejen na vlastních akcích, ale také na tom, co dělají soupeři. Přesto se firmám často nedaří systematicky přemýšlet o tom, jak jejich rivalové budou reagovat na jejich plány - a tradiční plánování obvykle vůbec nezahrnuje jednání konkurenta.

John Mc Dermott, šéf strategie Xeroxu, říká, že podnikové strategické hry, které simulují interakce rozličných aktérů na trhu, přinášejí lepší varianty praktického firemního jednání.

Strategické hry mají dvě hlavní charakteristiky. První: hráči se dělí na týmy a hrají role protivníků (a někdy i zákazníků). Druhá: hry mají několik herních kol umožňujících konkurentům nejen rozvinout vlastní strategie, ale také reagovat na možnosti ostatních. Jejich popularita je na vzestupu.

Firma BAH produkuje 100 her ročně. Do svých her zavedla kvantitativní prvek. Na konci každého kola hodnotí dopady každé týmové strategie na vlastní zisky a na hodnotu akcií.

Také kanadská konzultační firma Open Options vyvíjí stále nové a nové strategické hry. Hry se mohou významně lišit v propracovanosti. Nedávno zavedli na Londýnské obchodní škole jednoduchou hru, věnovanou webovým stránkám a internetu. Studenti hráli role You Tube či Myspace a vyvinuli strategie, které byly posuzovány panelem expertů. Hru pak zpestřilo oznámení, že na trh vstoupil nový hráč: Apple...

Lidé z Open Options připravili pro Xerox jednodenní seminář s cílem pochopit tržní dynamiku jejich oboru. Týmy z Xeroxu hrály role velkých podniků na trhu, včetně sebe samých. Každý tým určil kroky, které by "jejich" podnik mohl podniknout, aby zlepšil svou strategii a sestavil seznam požadovaných výsledků. Tyto "stromy preferencí" byly sdíleny s dalšími týmy a vyladěny. Výsledky se pak převedly do programů Open Options, které nasimulovaly interakce mezi podniky a vytvořily škálu určitých výsledků. McDermott, manažer této konzultační firmy, říká, že hry, které simulují skutečnost, mají schopnost předpovídat budoucnost. Například předpověď, že jistý podnik začne získávat skupinu akvizic uvnitř odvětví, se během šesti měsíců vyplnila. Interakce je nejlepší cestou, jak získat podporu pro novou podnikovou strategii. Hraní strategických her by se měl zúčastnit i vrcholový management - ačkoli ředitel v týmu může už svou přítomností dusit zpětnou vazbu.

Strategie musí také počítat s těžko uchopitelnými podnikovými kulturami: když se projektuje hra, BAH hledá u svých klientů zaměstnance, kteří pracovali u konkurence a od nich získává informace. Ale nejspíš jsou strategické hry nejcennější v tom, jak povzbuzují manažery, aby nově přemýšleli o důsledcích vlastního jednání.


Shall we play a game? The Economist, 2. 6. 2007, s. 64 - 65; výtah

- pap -

Související