Penzijní připojištění letos nabízí o 6 % méně společností než loni, celkem 68 % firem. Nejistá budoucnost nového důchodového systému navíc odradila mnohé od II. pilíře, do kterého u 79 % firem nevstoupil ani jeden zaměstnanec. Růst o 10 procentních bodů naopak zaznamenalo životní pojištění.

Z mobilu se stává standard
Přestože ekonomická situace většiny tuzemských společností vykazuje spíše známky stagnace a mírné zlepšení se očekává až koncem roku, nabídka zaměstnaneckých benefitů se oproti loňskému roku rozrostla. V současnosti firmy nabízejí v průměru 10 benefitů. Mezi top benefity se dlouhodobě drží mobilní telefon (svým zaměstnancům jej poskytuje 87 % firem) a vzdělávání (85 %).Vzdělávání stejně jako loni vykazuje největší dynamiku růstu a 14 % firem je plánuje rozšiřovat. „Vzdělávání a zvyšování kvalifikace pracovníků je pro firmu klíčem, jak čelit konkurenci a jak dosahovat růstu. Zaměstnanci je touto formou navíc vysílán signál, že s ním zaměstnavatel počítá i do budoucna, a to se v této době velmi cení,“ uvedl Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR pro hospodářskou politiku a konkurenceschopnost. Prozíravé firmy se teď podle něj snaží si kvalifikované zaměstnance udržet, protože vědí, že časem o ty opravdu dobré opět nastane velký boj.

Nabídka zaměstnaneckých benefitů reaguje na zájem zaměstnanců, ale i na aktuální potřeby firem. „Mobilní telefon začíná postavení benefitu postupně ztrácet. Souvisí to především s rušením pevných linek, kdy se tak mobilní telefon stává standardním pracovním nástrojem zaměstnance. Zajímavá situace nastala i v případě nabídky služebních vozidel. Zatímco v minulosti bylo služební auto poměrně běžným vybavením středního a vyššího managementu, dnes je poskytováno pouze těm, kdo je nezbytně potřebují k výkonu pracovní činnosti,“ dodává Špicar. Služební vůz v současnosti poskytují tři čtvrtiny společností, přičemž na pomyslném žebříčku oblíbenosti ho letos předběhly ještě stravenky a pitný režim (shodně 82 %).

Do nabídky se dostávají i méně obvyklé benefity
Vedle stálých výhod české firmy začínají svým zaměstnancům nabízet i méně tradiční benefity. Meziročně tak například vzrostla nabídka příspěvků na kulturu z 33 % na 41 %. Do nabídky se ale dostávají i benefity související s legislativními změnami, například lékařské prohlídky. „Hitem se stávají tzv. sick days, neboli dny volna, které si zaměstnanci neodečítají z dovolené a zároveň jim umožní nevybírat si nemocenskou. Tento benefit u nás využívá již třetina firem,“ poznamenal Radek Špicar a uzavřel: „Jistě zajímavý je trend nárůstu počtu firem, které poskytují svým zaměstnancům 13. plat. Jejich 39% podíl koresponduje se stejným 39% podílem firem, které podle našeho červnového konjunkturálního zjištění letos očekávají nárůst zakázek.“

Související