V čem vidíte přínos soutěže “Projektový manažer roku“?
Jde jistě o zajímavou akci, která přispívá ke zvýšení kultury projektového managementu v České republice, a to jak vlastní soutěží, tak i festivalem pořádaným na závěr. Podle mne má soutěž velký potenciál. Do budoucna bych rád viděl, aby se do soutěže zapojovalo stále víc projektů, vždyť ve velkých firmách v Česku běží ročně desítky projektů, pozadu nezůstávají ani středně velké podniky. Přínosem by byla jistě i větší účast projektů z veřejného sektoru a z neziskových organizací.
Který soutěžní projekt vás nejvíce zaujal?
Za jeden z nejlepších považuji projekt „Odhalte tajemství českých hradů a zámků - Otevřte 13. komnatu“, jehož primárním záměrem nebylo dosáhnout finančního zisku. Tým z obecně prospěšné společnosti Zlatý pruh Polabí si stanovil za cíl zatraktivnit návštěvy chráněných památkových objektů, hradů a zámků v určených oblastech pro širokou veřejnost včetně rodin s dětmi. Líbilo se mi, jak dobře a účelně využili peníze z dotačního programu Ministerstva pro místní rozvoj ČR s cílem úplné samofinancovatelnosti po skončení doby realizace projektu z prodeje vstupenek a propagačních materiálů.
Navíc šlo o poměrně složitý projekt a členové týmu nebyli žádní profesionální projektoví manažeři. Přesto se jim podařilo cíl úspěšně splnit, a to hlavně díky velkému osobnímu entuziasmu a nadšení pro věc.
Jak hodnotíte svou účast v týmu expertů, kteří hodnotili soutěžní projekty?
Pro mne to byla inspirující zkušenost. Seznámil jsem se s projekty z jiných oblastí podnikání i neziskového sektoru. Tým expertů tvořila desítka odborníků s bohatými zkušenostmi, panovala velmi příjemná a otevřená atmosféra. Každý do hodnocení vnesl svůj pohled a práce byla velmi efektivní.
Čím jste do práce týmu expertů přispěl vy?
Využil jsem jednak bohaté zkušenosti z praxe v GE Money Bank, ale také poznatky z dvouletého výukového programu Information Technology Leadership Program (ITLP), který jsem absolvoval, a ve kterém se účastníci programu učí rychle a flexibilně reagovat, přizpůsobovat se změnám a vzájemně spolupracovat.
Možná proto si o to více cením projektů, při jejichž realizaci musí tým ukázat, co v něm je. Nemám samozřejmě nic proti projektům, které klidně plynou od začátku do úspěšného konce, je vždy skvělé, když se to podaří. Já ale upřednostňuji projekty, které mají nějakou vnitřní dynamiku a mají nějaké výzvy. Více to odpovídá současnému trendu projektového řízení.
Jak byste tento současný trend charakterizoval?
Projekty jsou pod stále rostoucím tlakem. Hlavními požadavky jsou rychlost realizace s co nejnižšími a nejefektivněji využitými náklady při dodržení požadované kvality. Není neobvyklé, že se v průběhu realizace mění nebo upravují parametry výsledného produktu nebo načasování výstupů. Přitom případný neúspěch je v současném vysoce konkurenčním prostředí vnímán mnohem citlivěji než dříve. Proto se nyní častěji u projektů prolíná, doplňuje a obohacuje standardní „vodopád“ o agilní prvky projektového řízení. Záměrně zmiňuji pouze prvky, agilní projektový management není vhodný určitě pro všechny typy projektů.
Nepřináší to vyšší míru rizika neúspěchu?
S riziky je třeba vždycky počítat, proaktivně s nimi pracovat a rozhodně je nepodceňovat, ať už se jedná o jakýkoliv typ nebo mix projektových metodik, která mají různá specifika a na které je nutné brát ohled. Práce s riziky by měla být součástí nejen plánování projektu, ale všech fází jeho realizace. Velmi záleží také na podpoře projektového týmu ze strany vedení. Bez ní se nedá riziku účinně čelit, navíc to ukazuje na úroveň kultury projektového managementu v dané společnosti.
Proč se GE Money Bank rozhodla podpořit soutěž „Projektový manažer roku 2013“?
Máme špičkový projektový management. GE Money Bank jako velká společnost paralelně realizuje několik projektů, které je třeba všechny koordinovat, zvažovat možnosti vzájemné synergie a pružně reagovat na změny a rozhodnutí managementu. Rádi se podělíme o své zkušenosti.
Kromě vaší účasti v hodnotícím týmu, čím GE Money Bank konkrétně do soutěže přispěla?
Projektový tým GE Money Bank se prezentoval na festivalu svými zkušenostmi z oblasti projektového řízení, některými best practices a také studií projektu NFC. Jde o jeden z řady úspěšně realizovaných projektů, který naplňuje dlouhodobou strategii naší společnosti být inovativním lídrem na trhu platebních technologií. Současná druhá fáze projektu platebních karet v mobilu umožňuje nahrání platebních karet „vzduchem“ bez nutnosti navštívit banku. Zvyšuje to uživatelský komfort, rozšiřuje funkčnost na více karet, zlepšuje bezpečnost a také informovanost klienta.

Související