Ekonomika se ohřívá a firmy potřebují rychle získávat nové, kvalitní zaměstnance. Například na portálu Jobs.cz se v prvním letošním čtvrtletí objevilo přes 41 tisíc nabídek, což je o 14 procent více než ve stejném období loni. Na druhou stranu to ale znamená, že je letos mnohem těžší najít zaměstnance, kteří (alespoň z větší části) vyhovují požadavkům. K tomu, aby si personalisté nábor usnadnili a získali co nejpřehlednější obrázek o trhu práce a kandidátech, slouží webová aplikace Teamio. Funguje od roku 2013 a dokáže zobrazit až 30 tisíc životopisů lidí, kteří si v posledním měsíci aktivně hledali novou práci.

"Personalisté potřebují v náboru pořádek. Proto vznikla myšlenka Teamia - místa, kde mohou mít všechny uchazeče na jednom místě, třídit je podle vlastních kritérií, sdílet odpovědi a životopisy těch nejvíce nadějných s ostatními kolegy a celkově mít v náboru přehled," vysvětluje Leoš Černý, který má v LMC Teamio na starosti.

Nastat však může i opačná situace - že je kandidátů na inzerované pozice naopak hodně. To bývá časté zejména u administrativních pozic, na které se běžně hlásí desítky až stovky uchazečů. I v takových případech nabízí zmíněná služba firmám nástroje, které mohou předvýběr urychlit. Mezi nejoblíbenější v poslední době patří například videodotazníky, které nahrávají sami uchazeči. Personalisté se díky zmíněné webové aplikaci mohou na konkrétní videa podívat, a tak poznat během kratší doby podrobněji více uchazečů.

Teamio vzniklo na základě potřeb personalistů, které už zatěžovalo schovávat si oštítkované životopisy do šanonů a složitě prohledávat došlé reakce v mnohdy nepřehledných e-mailových klientech. Podle Černého má tato služba ambice proniknout na evropský trh. Už nyní funguje nejen v Česku, ale také ve Finsku a Polsku, tedy v zemích, kde působí finská mateřská společnost firmy LMC, Alma Career.

PRŮVODCE NÁBOREM OD INZERÁTU PO NÁSTUP

Teamio začíná být pro personalisty užitečným nástrojem od momentu, kdy konkrétní inzerát vystaví, až po potvrzení nástupu toho nejlepšího uchazeče a zamítnutí těch, kteří ve výběrovém řízení neuspěli. Zkušenosti s náborem nových kolegů pomocí Teamia má třeba společnost Kofola. "Na spolupráci s Teamiem jsme se těšili, především jsme využili jednoduché ovládání a kompatibilitu s interními stránkami Kofoly. Oceňujeme také vstřícnost k zákazníkovi a neustálou potřebu zlepšovat, zjednodušovat a doplňovat funkčnost systému, aby nábor probíhal efektivně a byl pro personalisty komfortní," říká Tereza Rašťáková, HR strategy manažerka Kofoly.

Jak konkrétně práce s Teamiem probíhá? Po registraci, která je zdarma, personalisté dostanou vlastní účet, který je propojený jak s pracovními portály, tak s oborovými weby (IHNED.cz, Ekonom.cz a další). Tam mohou snadno umístit inzeráty na vypsané pozice.

Uchazeči, kteří odpovědí, jsou evidováni přímo v Teamiu. Personalisté vidí jejich reakce i veškeré přílohy, jako životopis a motivační dopis. Kandidáty si pak mohou třídit podle různých kritérií, například podle dosaženého vzdělání nebo délky praxe. Personalisté tedy mají na jednom místě celou komunikaci i osobní poznámky k danému kandidátovi. Mohou je navíc sdílet s dalšími kolegy či manažerem, do jehož týmu se zrovna hledá posila.

MOŽNOST TŘÍDIT KANDIDÁTY PODLE RŮZNÝCH HLEDISEK

Teamio usnadňuje také práci s větším množstvím uchazečů. Nabízí poslání hromadné či předpřipravené odpovědi nebo rychlé ohodnocení kandidátů pomocí hvězdiček. Profily uchazečů si HR specialisté mohou uložit do databáze na "horší časy". Pokud se ten samý člověk za nějaký čas přihlásí na další pozici, personalista hned ví, kam se v minulosti hlásil a jak se mu u pohovoru dařilo.

"V několika dalších měsících v Teamiu počítáme se zavedením dalších funkcí systému tak, aby ulehčil práci zejména velmi zaměstnaným manažerům, kteří potřebují sledovat nábor na tabletu či telefonu. Na podzim plánujeme spustit také vyšší edici Teamio Smart, která poslouží středně velkým firmám, které pracují s náročnějším, často vícekolovým náborem," říká Leoš Černý. Personalisté tak dostanou možnost pracovat s kandidáty podrobněji v průběhu několika různých kol pohovorů a přizpůsobit průběh i čas pohovorů svým potřebám.

S Teamiem nyní pracuje více než 20 tisíc uživatelů, z toho přes 500 platících. "Klienti obvykle začínají s tzv. free verzí, která nabízí základní funkce, ale postupně se jejich potřeby na komplexnější správu náboru zvyšují," podotýká Leoš Černý.

Související