John Legere
John Legere
autor: Reuters

Velkou proměnou za tu dobu prošel i sám osmapadesátiletý Legere. Zatímco ještě v září roku 2012, při svém nástupu, jako většina jeho kolegů v adekvátní funkci nosil obleky, dnes je možné manažera potkat zpravidla jen v džínách a v zářivě růžovém tričku v korporátní barvě s obrovským natištěným "T". Tento "uvolněný" styl podtrhuje i jeho účes, Legere si nechal narůst dlouhé vlasy až na ramena. Někteří jeho kolegové a média tak z legrace říkají, že místo šéfa spíš připomíná rockovou hvězdu. Stejně rebelskou image jako on má mít i firma.

SPOŘIVOST NADE VŠE

Původně se přitom Legere, jehož jméno se vyslovuje anglicky "ledžer", ve své dnešní pozici vůbec nacházet neměl. Na pohovor s Reném Obermannem, tehdejším šéfem Deutsche Telekom, který je většinovým vlastníkem amerického T-Mobilu, přišel de facto jen proto, že mu chtěl nabídnout přátelskou službu. Chtěl pomoci své známé, která pracuje jako headhunter a která ho oslovila, zda by to v T-Mobilu nebyl post pro něj.

"Když mi poprvé nabídli to místo, myslel jsem si, že je to směšné a že něco takového dělat nechci," vzpomínal Legere v rozhovoru s magazínem Business Insider. "Nejdřív jsem té headhunterce chtěl vyjít vstříc, ale nakonec jsem se do toho hrozně ponořil a začal se firmou zabývat. Značka byla stále viditelnější a zákazníci ji milovali," dodal. Společnosti ale dle jeho názoru chyběla ta správná strategie a struktura. A jelikož neměl co ztratit, otevřeně to v pohovoru s Obermannem také řekl: "Pokud chcete, aby firma na americkém trhu neměla úspěch, pokračujte v tom, co děláte nyní." Tato upřímnost se Obermannovi zalíbila a Legere pozici získal.

Volba na rodáka ze severoamerického města Fitchburg ve státě Massachusetts přitom nepadla náhodně. Vykazoval přes 30 let praxe v telekomunikačním byznysu, zastával vysoké posty u firem, jako je AT&T (hlavní konkurent T-Mobilu v USA) či Dell. Navíc měl zkušenosti s revitalizací firem, které jsou v krizi.

Jeho největším kouskem bylo "oživení" společnosti Global Crossing Limited, jejímž šéfem se stal v roce 2001. Operátor největší sítě se skleněnými vlákny se tehdy nacházel ve velkých finančních problémech, dokonce musel zažádat o zákonem garantovanou ochranu před věřiteli. Legere tehdy nastolil tvrdý úsporný plán, propustil polovinu zaměstnanců a přesunul centrálu z drahého Beverly Hills v Kalifornii do levnějších prostorů ve státě New Jersey. Na finance firmy dohlížel osobně, denně si nechal podávat zprávy o příjmech a výdajích společnosti a podle deníku Wall Street Journal zavedl pravidlo, že veškeré vyšší výdaje musí nejdříve odsouhlasit osobně. "Jednou z mých zásad je, že věci nesmí jen levně vypadat, ale také levné musí být," tvrdí. Legerova strategie vyšla, o deset let později společnost úspěšně za tři miliardy dolarů prodal Level 3 Communications.

Jako maturant se přitom Legere o byznys příliš nezajímal. Chtěl se stát učitelem tělocviku nebo být ortopedem. "Nevím proč, ale rád jsem běhal, tak jsem si říkal, že by to mohl být dobrý nápad," řekl v rozhovoru se stanicí CNBC Legere, který vyrůstal v nemajetné rodině spolu se čtyřmi sourozenci. "Poslední, co jsem jako mladistvý chtěl, bylo být ředitelem," dodal.

Běh dodnes patří mezi jeho velké vášně, pravidelně absolvuje maratony či se účastní různých firemních běhů. Zároveň dbá na zdravou stravu, což mu pomáhá vyvážit náročnou práci. "Jako výkonný ředitel má člověk občas dny, kdy by nejraději před vším utekl. Tomu se nebráním," řekl před lety v rozhovoru pro stránky Channel Partners Online. "Když člověk vypadá zdravě a také se tak cítí, je to dobrý signál i pro zaměstnance. Pak je zdravá i firma," dodal manažer, který měl tu čest se v roce 1984 podílet na přenosu olympijského ohně z New Yorku do Los Angeles, kde se konaly letní hry.

John J. Legere

- Narozen 4. června 1958 ve Fitchburgu, ve státě Massachusetts, jako jedno z pěti dětí v rodině učitele a zdravotní sestry.

- V roce 1980 dokončil bakalářské studium ekonomie na University of Massachusetts, magistra dodělal na Massachusetts Institute of Technology. V roce 1987 získal titul MBA.

- V letech 1980-1998 pracoval u AT&T, kde byl mimo jiné zodpovědný například za regionální divizi v Asii či globální outsourcing firmy.

- Posléze byl dva roky u společnosti Dell, opět jako šéf regionálních divizí (pro Evropu, Blízký východ a Afriku, posléze pro Asii),

- V říjnu 2001 nastoupil na pozici výkonného ředitele společnosti Global Crossing, kterou po náročné restrukturalizaci v roce 2011 prodal.

- Legere byl dvakrát ženatý a má dvě dcery. Ve svém volném čase se věnuje běhu, pravidelně se účastní maratonů.

BOJOVNÍK PROTI ZLU

Sportu se ale po profesní stránce nakonec vyhnul a dal se na studium ekonomie. Kariéru odstartoval u společnosti New England Telephone, posléze přešel k AT&T, kde vedl mimo jiné regionální divize v Evropě či Asii.

Podobný zvrat jako u Global Crossing si němečtí vlastníci od Legera slibovali také u T-Mobilu. Firma na americký trh vstoupila v roce 2001, když za 20 miliard dolarů převzala operátora Voicestream Wireless. Zpočátku se těšila velké oblibě, oproti velkým konkurentům se jí ale nedařilo prosadit. V roce 2011 mělo dojít ke spojení s AT&T, tomu ale nakonec zabránil americký antimonopolní úřad.

Od té doby pozice T-Mobilu na trhu neustále oslabovala, zákazníků ubývalo, pokrytí sítě nebylo dobré. Legere ale rychle našel možnost, jak získat větší pozornost nejen na veřejnosti, ale také u expertů a konkurence. Jeho filozofií je postavit se do role rebela a jakéhosi protivníka dvou velkých koncernů, kteří trh ovládají. Pro srovnání: největší konkurenti Verizon a AT&T mají 144, respektive 135 milionů zákazníků, služby T-Mobilu v roce 2002 využívalo na 33 milionů osob.

Do boje o klienty vyrazil se sloganem, že je "antioperátor" a že se od klasické konkurence odliší. "Lidem vadí, že nemají flexibilitu, jsou vázáni dlouhými smlouvami, nevědí, na kolik je paušály vlastně nakonec vyjdou a nemohou snadno měnit mobily. Vlastně je to tak, že se zákazník musí řídit tím, co mu řekne operátor," popsal tehdy situaci na trhu.

Krátce po svém nástupu se zároveň opřel do svého někdejšího zaměstnavatele a dnes největšího konkurenta. Na své první velké tiskové konferenci v rámci důležitého veletrhu spotřební elektroniky CES, který se pravidelně koná v Las Vegas, v lednu roku 2013 síť AT&T označil za "šrot". "Přenos dat je strašný, paušály jsou příliš omezené. Vždyť s tím se na mobilu ani nedá koukat na porno," zavtipkoval tehdy. Na tak "razantní" vystoupení prý tehdy přítomní analytici a novináři podle deníku Handelsblatt připraveni nebyli. "Dokázal nás přesvědčit o tom, že T-Mobile má dostatek sil na to, aby celý trh zmobilizoval," cituje jednoho z odborníků.

Svého plánu se Legere držel. T-Mobile zákazníkům nabízí přehledné paušály nebo za ně převezme poplatek, který je třeba platit při předčasné změně smlouvy. Klienti navíc mají zdarma roaming či mohou neomezeně využívat datové služby (což je výhodné především při sledování televizních pořadů přes mobil). "Náš trik tkví v tom, že se snažíme chovat a myslet stejně jako naši zákazníci," tvrdí Legere.

Firmě značně prospělo také převzetí menšího konkurenta MetroPCS v roce 2013, díky čemuž na ráz získala dalších devět milionů zákazníků a vylepšila svou telekomunikační síť. Stejně tak důležité bylo i zavedení prodeje mobilů iPhone, což byla dlouho výsada konkurence.

Dobrý vývoj dokumentují i hospodářské výsledky. Dnes má T-Mobile ve Spojených státech na 71,5 milionu uživatelů a je jedním z nejrychleji rostoucích operátorů. Předhonil konkurenta Sprint a je třetím největším hráčem na trhu (byť má vedoucí dvojka stále ještě velký náskok). Za Legerovy éry se hodnota akcie ztrojnásobila ze zhruba 20 na 62 dolarů za kus.

Velký přínos k úspěchu Legera mají také zaměstnanci firmy, které si díky své otevřené nátuře dokázal rychle získat a nadchnout. Prosadil například to, aby každý jeho oficiální projev ve firmě měli zaměstnanci v jiných pracovištích možnost sledovat v přímém přenosu. Ti, kteří se z práce uvolnit nemohou, mají možnost jej sledovat ve videozáznamu. Kdokoliv z celkem 45 tisíc zaměstnanců mu navíc má možnost položit otázku.

Legere také často navštěvuje různé pobočky firmy, a dává tak pracovníkům najevo, že se na něj mohou se všemi problémy či nápady obrátit. "Dokud zaměstnanci slyší mě a já slyším je, je všechno v pořádku. Důležité je, aby každý ve firmě pochopil, že spolu musíme komunikovat," tvrdil v rozhovoru pro Business Insider.

PROFIL NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH ZABÍRÁ

Zřejmě nejpřesvědčivějším argumentem Legera je to, jak moc se s firmou identifikuje on sám. Nejenže má na sobě vždy nějaký kus oblečení v korporátní růžové barvě či s logem (kromě triček má i růžové tenisky Convers, a dokonce prý i spodní prádlo), ale zároveň i osobně vystupuje v reklamě. Nechal se v ní stylizovat jako komiksový hrdina Batman, který bojuje proti kartelu operátorů AT&T a Verizon.

"Součástí mé role ve firmě je být sám sebou. Je mi 58 let a už nemám zapotřebí se prokousávat hierarchiemi nahoru a nosit obleky," tvrdí otec dvou dcer a fanda karaoke. Jeho mladistvá, uvolněná image dle jeho názoru navíc dobře koresponduje s firmou, která má nejen mladé osazenstvo, ale také mladé zákazníky.

Při svých výstupech jak na veřejnosti, tak ve firmě Legere umí publikum strhnout a vždy na sebe dokáže upozornit. Proslulá je situace, kdy se manažer během veletrhu CES v roce 2014 tajně propašoval na večírek konkurenta AT&T (prý jen kvůli tomu, aby si poslechl rapera Macklemora, který tam hrál), ale nakonec byl "objeven" a z party vyhozen. Pro jiné by to možná byl trapas, Legere to ale dokázal prodat jako pozitivní reklamu. "Díky mé práci u T-Mobilu jsem teprve pochopil, jak správně nastavit strategii, intenzivně komunikovat a s nadšením vést lidi," shrnuje své zkušenosti v rozhovoru pro Business Insider.

Své každodenní zážitky i postřehy přitom manažer čile sdílí a komentuje také na sociálních sítích, jen na Twitteru jeho účet sleduje na 3,6 milionu lidí. Oblíbená jsou například videa, v nichž demonstruje, jak vařit nedělní oběd. Být slyšet je dle jeho názoru pro úspěch manažera důležité. "Svět nepotřebuje další průměrné absolventy manažerských škol. Svět potřebuje ty, kteří vynikají, jsou slyšet a jsou pyšní na to, co dělají," tvrdí. Zároveň je ale třeba umět dobře naslouchat. "Nové generaci říkám: naslouchejte svým zaměstnancům, naslouchejte svým zákazníkům. Buďte zticha a dělejte to, co vám říkají oni," zní jeho krédo.


Zdroj: Business Insider, Wall Street Journal, Handelsblatt, CNBC