Pokud neumíme pracovat s moderními nástroji na internetu, je to podobné, jako bychom si koupili mercedes, kterým jezdíme třicítkou po okreskách, vysvětlovala Taťána le Moigne manažerům ve Společnosti pro strategické řízení. "V Česku máme jako malá země dvě možnosti - buď budeme reflektovat světový trh, ve kterém se svět vyvíjí rychle dopředu, nebo strategické rozhodování odevzdáme jiným a budeme se jen přizpůsobovat. Přístup ke špičkovým technologiím je nutnou podmínkou k tomu, aby byla česká ekonomika konkurenceschopná."

Dříve gramotnost lidí znamenala naučit se číst, psát a počítat. Nyní nikdo přesně neví, jaké dovednosti budou potřebovat děti v budoucnosti. "Každá generace si s sebou nese jiné dovednosti. Technologie však budou stále běžnější jak v osobním, tak v byznysovém životě. V Česku však chybí kvalitní vzdělávací programy pro děti, ale i pro dospělé. Google proto vloni připravil nový vzdělávací produkt Digitální garáž. Jde o projekt, který má ambice proškolit dva miliony Evropanů. "Zafinancovali jsme školu, kde se učíte nejen s Googlem, ale i Facebookem, Seznamem, Twitterem... Dále se chceme zaměřit hlavně na kodéry, protože každé marketingové oddělení potřebuje zdatného datového analytika a ten musí umět programovat. A jeho šéf musí pochopit, jak funguje, aby se s ním mohl vůbec bavit," dodává Taťána le Moigne.

POKROČILÉ DIGITÁLNÍ DOVEDNOSTI V ČR

Digitální transformace má vliv na všechny firmy bez rozdílu, nicméně mnohem větší tlak vytváří na malé a střední podniky včetně živnostníků. Ti zaměstnávají malý počet ICT specialistů. Mají také limitovaný přístup k pracovní síle s pokročilými ICT dovednostmi.

V tzv. základních digitálních dovednostech je na tom, co se podílu uživatelů týče, ČR relativně dobře: alespoň základní dovednosti mají dvě třetiny lidí. V tzv. pokročilejších digitálních dovednostech (potřebných pro podnikání či rozvoj kariéry) ale Češi mají co dohánět. Pokročilé digitální dovednosti si osvojila necelá čtvrtina Čechů (23 %), v zemích EU15 je to více než každý třetí (34 %).

Malé a střední firmy dále zřídka využívají sociální sítě. Firmy z EU je využívají dvakrát více. Podobně firemní blogy využívají více než trojnásobně. Nejslabší je využití sociálních médií pro komunikaci se zákazníky.

ČR je v EU nad průměrem, pokud jde o využívání webových stránek firmami (CZ 82 % vs. EU 79 %). Jde zejména o prezentaci produktů a služeb, ale nadprůměrné je využívání webu pro on-line objednávky a rezervace. ČR vyniká v elektronickém obchodování, ve službách prodává on-line 25 % českých firem. V dalších odvětvích je to v ČR 14 % a v EU 9 %.

Zdroj: DELab, 2016

Digitální garáž má dva pilíře - web, určený pro studenty a malé a střední firmy. Webový program je provázen i workshopy. Jedním je Exportní akcelerátor a druhý je určen podnikatelkám v rámci Digitální akademie pro ženy. K projektu se připojilo i 12 českých a moravských univerzit s ekonomickým a marketingovým zaměřením.

POKROČILÉ POČÍTAČOVÉ DOVEDNOSTI

"Česko je z hlediska digitálních dovedností na 21. místě z 28 zemí Evropské unie," uvedl Jan Vraný, obchodní ředitel českého Googlu.

V Česku jsme podle výzkumů v pokročilých digitálních znalostech zaspali, přestože v 90. letech jsme byli na špici. Nyní je Česko těsně před Maďary, ale před námi je Slovensko, Slovinsko, Chorvatsko, Malta, Estonsko, Finsko a Dánsko, což jsou malé trhy. Digitální gramotnost je pro malé země klíčová k tomu, aby se mohly prosadit ve světě.

Důležitý je mobilní internet a využívání různých přenosných zařízení. Obsah "jde" s námi, což je možné díky cloudové technologii. Na světě jsou připojeny tři miliardy lidí a očekává se, že jich za několik let bude sedm miliard.

ČESKO JE LÍDR E-COMMERCE

Táťána le Moigne upozorňuje, že Česko je lídrem v e-commerce. "Máme v Česku obrovský potenciál a na retail bychom měli být pyšní. Jsme nejlepší ve střední Evropě, těsně za Británií, ve které je nejvyspělejší digitální trh. V současnosti máme i seniorní management, který už ví, jak dělat světový byznys. Tito zkušení lidé rozumí zákonitostem trhu. Není to stejné jako před deseti lety," upozorňuje Taťána le Moigne. Příkladem jsou společnosti jako Alza, Mall, Avast, Lasvit, Kiwi... Jsou to firmy, které začaly v Čechách, ale v současnosti už exportují do světa.

INTERNET A VÝBĚR SLUŽBY NA JEDEN "KLIK"

Internet je velmi konkurenční prostředí, zákazníci mohou změnit dodavatele jedním klikem na počítači. "Češi jsou velmi dobří v logistice, v technologii a začínáme být vynikající v marketingu byznysu," vysvětluje Taťána le Moigne a pokračuje: "Mladí, kteří staví nové firmy, odjíždějí do Británie či Ameriky a vracejí se s cennými zkušenostmi a nebojí se pak založit centrálu v Čechách. Celá střední Evropa je velmi dynamická, daleko dynamičtější než západní Evropa. Nesmíme ale usnout na vavřínech a brát jako samozřejmost, že za pět let budeme v byznysu e-commerce na špičce." Je nutné se víc otevřít světu a myslet na kontext celého podnikání.

Od roku 2013 český Google pomáhá tuzemskému exportu do světa, protože podle Taťány le Moigne je Česko poprvé v situaci, kdy, pokud si exportéři vymyslí chytré služby a produkty, mohou v Česku postavit ústředí a po světě výrobky a služby marketovat a prodávat. "To je to, čím žije a na čem pracuje český tým. Pokračujeme i v inovacích," říká Taťána le Moigne, která nechce být stranou světových trendů. "Když se v Googlu testují nové byznysové modely, je česká pobočka u toho. A je důležité sedět u stolu, kde máme možnost ovlivňovat věci, které budou brzy fungovat po celé Evropě."

EVROPA A JEJÍ POZICE VE SVĚTĚ

"Evropa potřebuje zůstat konkurenceschopná. Je důležitým trhem a je populačně větší než Amerika. Je to trh, jehož exportní byznys je největší na světě a má pozitivně se vyvíjející startupový ekosystém," myslí si Taťána le Moigne a pokračuje: "Start-upy jsou motorem ekonomiky, protože ta potřebuje inovovat. A je velmi těžké inovovat ve velké firmě. Inovační kultura je jiná než kultura stabilního byznysu. A je spočítané, že Evropa bude mít problém, protože nebude mít dostatečný počet digitálně vzdělaných lidí."

Pro podnikání je důležitá i celková politická situace. "Mělo by nás zajímat, jak si stojí Evropa, co způsobí brexit. Jde o konkurenceschopnost. Když se podíváte na výzkum, tak Asie a Čína už před čtyřmi lety přeskočily Ameriku. V objemu investic, patentů a výzkumů se všude pereme s Čínou," říká Taťána le Moigne. "Internetový svět, tak jak jej známe na Západě, je v Číně úplně jiný. Na téhle planetě vznikají oddělené internetové ekosystémy. Jeden kolem Číny a Asie, dál specifický svět kolem Ruska a pak existuje náš západní systém," upozorňuje Taťána le Moigne.

V tomto kontextu potřebujeme uspět, což je pro všechny zúčastněné nová civilizační výzva. "Vznikají nové morálně-etické otázky. Například jsme řešili virtuální realitu, o které se ví, že v určitém směru může mít negativní vliv na nervový systém. Takže v západním světě byly určité projekty pozastaveny, třeba v oblasti genetického inženýrství. Za dva roky se musely obnovit, protože s nimi přišla Čína. V mnoha oborech se odehrává konkurenční boj, ale nejen v tom, co je horší a co je lepší v oblasti technologií. Jde o to, jaké vyznáváme hodnoty," doplňuje Taťána le Moigne.

OTEVŘENÁ BUDOUCNOST A DIGITÁLNÍ GRAMOTNOST

V kultuře Googlu je zabudováno kladení "big" otázek. Dlouhodobou misí je pak otevřenost a pomoc lidem v třídění informací. "I Google je úplně jiná firma než v době svého vzniku. Měli jsme nedávno diskusi, jestli je třídění informací stále relevantní. Podstata toho, co chceme dělat, se nezměnila. Potřebujeme, aby nejen privilegovaní lidé, ale všichni měli přístup k informacím. Technologie v tom hrají obrovskou roli," uzavírá Taťána le Moigne. Firmy, které mají vyškolené a kvalifikované lidi, získávají obrovskou konkurenční výhodu.

Související