Tématem přednášky freediverky Kataríny Linczenyiové bylo "Nestresujte se ze stresu".
Tématem přednášky freediverky Kataríny Linczenyiové bylo "Nestresujte se ze stresu".
autor: Libor Fojtík

V hloubce osmdesát devadesát metrů je už pořádný tlak okolí. Zhruba desetinásobně vyšší než na hladině. Člověk je tu dokonale sám. Rozhodovat se přitom musí ve zlomcích vteřin. A vždy správně - v sázce není nic menšího než lidský život... Připomíná vám to něco? Jistě. Život vysokého manažera. Paradoxně má hodně společného s tím, jak žijí a fungují špičkoví sportovci. A manažeři se od nich mohou hodně přiučit.

"V jisté chvíli je nutné dokonale se oprostit od venkovního světa. Neexistuje nic jiného než tady a teď. Jinak se ponořit do takové hloubky na jeden nádech nedokážete," vypráví Katarína Linczenyiová, profesionální freediverka, tedy žena, která se umí bez jakýchkoliv přístrojů potápět do hloubky devadesáti metrů. To umí jen hrstka lidí na světě, a tak je právem mezinárodně oceňovaná. Jinak je také lektorkou British Psychological Society a díky vlastním zkušenostem přednáší o tom, jak si srovnat vlastní hlavu, když chcete být úspěšní v tom, co děláte.

Sama to dobře zná. V sedmnácti letech jí lékaři diagnostikovali vážnou autoimunitní chorobu s tím, že brzy skončí na vozíku. Léky, které brala, ji málem přivedly k závislosti. Až když si díky vlastní hlavě uvědomila, že je brát nemusí a že předpověď moudrých hlav je možné překonat, začala v potápění pokořovat jeden rekord za druhým.

JEN JEDINÝ ÚKOL

"Mohu být šťastná kdykoliv. Nejen když si pomyslím, co všechno ještě musím stihnout, než... Mohu být šťastná i bez medaile. Opravdu potřebujete ty myšlenky, které vás strhávají zpátky a říkají vám, že neúspěch týmu je vaše vina? Nebo co by mi na to rodiče řekli? A když pochybujete, že dokážete skvělou prezentaci, protože si myslíte, že si to o vás vaši kolegové myslí? Jenže když jste v hloubce 90 metrů pod vodou, nemáte čas na žádnou takovou myšlenku, hlava je dokonale prázdná a soustředí se jen na ten jeden jediný úkol. Jen tak jste úspěšní," sugestivně vyprávěla divákům.

"Rozhodnout se přitom musíte umět ve zlomku vteřiny. I proto jsem nás jednou vrátil zpět, i když to znamenalo prohru v závodě. Nechtěl jsem riskovat zdraví posádky. Dodnes nevím, jestli jsem se vlastně rozhodl správně, ale cítím to tak, že ano," pokračoval Martin Macík, pilot kamionu Rallye Dakar, který si už ve dvaceti uvědomil, jak moc je důležitá dobrá strava a čistá hlava pro vítězství týmu na nejtěžším moto závodu světa. "Běžně zhubnu pět kilo za etapu, náš mechanik přijel dokonce o 10 kilo lehčí. Do dvaceti let jsem to neřešil, ale dnes vím, že bez rozumné výživy nejsem schopný tu zátěž vydržet," vyprávěl. "Po dvou letech uvažování o výživě vím, že strava mi udělá 30 procent rozdílu k dobru. A to je hodně," dodal.

Možnost vyslechnout si oba řečníky měli účastníci akce Zdravý manažer, kterou na začátku listopadu uspořádal měsíčník Moderní řízení za pomoci partnerů Opero a Sklizeno. A Katarína Linczenyiová a Martin Macík nebyli jediní, koho si lidé na vysokých postech se zájmem poslechli.

"Taky čtete ty dobré rady expertů na výživu, že máte pravidelně snídat hned po probuzení? Moc pěkné. Jenže je to nesmysl, když vstáváte třeba jako já v pět hodin ráno. Budete se akorát cítit nekomfortně. A pokud si nastavíte v hlavě, že musíte snídat, je to jen nový stres, který jste si sami způsobili. Ostatně: co bylo u našich předků, kteří také vstávali ve čtyři či v pět ráno, tím prvním nejdůležitějším? Přece postarat se o dobytek. Teprve pak šli jíst, až slunce zářilo," předával své zkušenosti výživový specialista Martin Škába. A bořil jeden mýtus za druhým. "Superpotravin je v reklamách a článcích specialistů plno. Vozíme je z Číny a z jiných exotických zemí a platíme za ně hříšné peníze. Ale víte, co je nejlepší ryze česká superpotravina? A co je nejlepší lék na chřipku?" zkoušel účastníky.

KONCENTROVANÝ ŘÍZEK BĚHEM DVOU VTEŘIN

Sám Škába školí ve firmách o tom, jak moc souvisí celodenní energie s tím, co člověk jí. Ostatně: taky díky vlastním zkušenostem. Ke zdravé stravě, respektive k přemýšlení nad tím, co a jak jí a jak moc ho to ovlivňuje, dospěl před čtrnácti lety - od dvaceti let měl totiž řadu zdravotních problémů. Takže ani on nemá vyčtená moudra, ale hovoří z vlastní zkušenosti. A nečekejte, že vás bude peskovat za nezdravou stravu. O to lépe se to poslouchá.

NOTES ANEB CO JE DOBRÉ SI ZAPAMATOVAT

 

"To, co si myslíte, tím se stanete a vy můžete ovlivnit, co si myslíte. Naše mysl je nástroj a my ji můžeme používat."

"Nemám červené ferrari. A proč se tím mám trápit? Myšlenkové pasti si dělá sama naše hlava."

"Vždy máte moc ovlivnit vlastní myšlenky."

"Lidé občas říkají, že nemají čas na sport. Blbost. Pět minut času na pohyb ráno nalačno má každý."

"Jsou situace, kdy nejde zvažovat pro a proti. Rozhodují vteřiny. Aby to mozek dokázal, musí být předem připraven."

"Dát si jednou měsíčně buřta je v pořádku. Stejně tak jako po extrémním vypětí prospat deset hodin v kuse. Důležitější je, co dělám s tělem mezitím."

"Na něco natrénovat nejde. Ale připravit se předem na vše jde vždycky."

"Máte rádi bůček? Tak se nestresujte a dejte si ho. Jednou za měsíc či dva. Pak nemusíte řešit, odkud maso pochází. Ale pokud to, co jíte, jíte pravidelně několikrát týdně, pak je pro vaše tělo dost důležité vědět, odkud to jídlo pochází a jak bylo vyrobeno," přednáší.

Podle Škáby není nad selský rozum "Včera mi volala klientka: Pane Škába, mám si dát namočená lněná semínka po dvanácti, nebo dvanáct a půl hodinách? Na to vždycky odpovídám: Používejte hlavu. Není nutné dodržet deklarovaná pravidla, ale je nutné jíst pravidelně a vědomě to, co je pro tělo dobré. A to tak, že když víte, že strávíte den v autě, tak si nachystáte dopředu snadné pomazánky s dobrým chlebem, které se večer předtím doma připraví za půl hodiny a dají se jíst i za volantem v dopravní zácpě. Schválně zkuste, jak moc se změní vaše energie, když si nedáte bagetu od benzinky, ale dobrý žitný chleba s vlastním dipem," říká.

A co módní trendy? "Vím, teď letí třeba smoothie. Jenže když se nad tím zamyslíte, nejde o nic jiného než o protein. Vlastně vypijete čistý koncentrovaný řízek během dvou vteřin," rozesmál sál Martin Škába.

IDEÁLNÍ ČAS NA PORADU. NEBO NA SEX

Další zažité mýty úspěšně zbořil specialista na spánkovou medicínu Peter Šóš. Podle něj je nesmysl, když někdo říká, že má člověk spát sedm osm hodin denně. Kdyby to dělali naši předkové, tak by jim dobytek pochcípal a nezvládli by vypěstovat ani obilí na chleba. "K regeneraci těla i hlavy stačí šest hodin spánku. Co je navíc, je jen mýtem, který se do nás snaží tlačit lidé, kteří chtějí mít dobrý byznys třeba z pilulek na spaní," říká lékař.

Spánek kratší než pět hodin, nebo delší než devět hodin nám zbytečně zkracuje život. A mimochodem: není až tak podstatné, kdy chodíte spát a kdy vstáváte, podstatná je totiž kvalita spánku. Tak třeba šéf Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček vstává každé ráno v pět, a to i když seděl ještě večer předtím v jedenáct ve zpravodajství České televize a komentoval aktuální dění. Ráno stihne cvičení i lekci čínštiny, a než jiným lidem začne den, on má náskok v odeslaných mailech i v tom, co je třeba udělat hned a co později.

"Není problém, pokud člověk vstává třeba ve čtyři ráno a cítí se vyspaný. Je to jen jiný režim spánku," komentuje to Peter Šóš. Přesto platí jistá pravidla: ve dvě ráno pro sovy i skřivany platí, že jsou v nejhlubší fázi spánku. V 7.30 hodin končí produkce melatoninu, který pomáhá ukládat tělo do spacího režimu, takže nejpozději touto dobou by tělo mělo být vzhůru a čilé. Po půl jedenácté večer už by se nemělo jíst, jelikož střeva si dávají oddech až do ranních 8.30 hodin - tedy ideálního času na snídani. A třeba v 9 hodin máme v těle nejvyšší hodnoty hormonu testosteronu. Což v překladu znamená, že bychom se měli věnovat buď milostným hrátkám, nebo na poradě prezentovat projekt, na kterém nám extrémně záleží.

Takových zajímavostí o těle i mozku se účastníci workshopu Zdravý manažer dozvěděli celou řadu. Třeba fakt, že modré světlo nebo LED obrazovky televizí zpožďují vyplavování melatoninu do těla, takže usnout u televize nebo po práci u monitoru počítače je mnohem těžší než třeba po sprchování.

A víte, jak se kromě měřitelných výsledků dá poznat, že jste úspěšným manažerem? Když umíte řídit i své vlastní zdraví. Ti nejlepší totiž o víkendu relaxují a umí vypnout telefon i tablet. Mimochodem, odpověď na otázku, co je nejzdravější česká superpotravina, je - zelí. Několikanásobně levnější varianta momentálního módního trendu kimchi. A tím lékem na chřipku je - klasický kuřecí či hovězí vývar z kostí. Že je to až moc jednoduché? Možná. Jenže kdo z nás raději nevolí snazší cesty chemie?