Nedorozumění, které v této souvislosti občas vzniká (a kterému zhusta podléhají i politici), pramení z nepochopení rozdílu mezi konkurenčními a komparativními výhodami v mezinárodních vztazích. Jakkoli znějí oba pojmy podobně, představují dvě zcela odlišné věci. První z nich odráží pohled firem. Druhý se vztahuje k zemím a odráží zájmy ekonomik jako celku.
Pozornost podniků je zcela přirozeně zaměřena na konkurenceschopnost. Jejím zdrojem jsou nejčastěji nižší náklady, vyšší produktivita a kvalita a rychlejší inovace. Náskok před konkurencí znamená vyšší tržní podíl a s ním zpravidla i vyšší zisky, dividendy, manažerské bonusy i zaměstnanecké mzdy. Úsilí firem o vyšší konkurenceschopnost (není-li založeno jen na podpoře státu a penězích daňových poplatníků) je hybnou silou i nepostradatelnou součástí tržního systému.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Beru na vědomí, že budu dostávat obchodní sdělení, týkající se objednaných či obdobných produktů a služeb společnosti Economia, a.s. Odmítnout zasílání
Můžete si prohlédnout kompletní nabídku,
která obsahuje i tištěné vydání.
Pokud potřebujete poradit, napište nám, nebo zavolejte na +420 233 071 111
Pokud potřebujete poradit, napište nám,
nebo zavolejte na +420 233 071 111