JIŘÍ VANĚK
generální ředitel, Iveco Czech Republic

Pardubický kraj se vyznačuje výrazně nízkou a stále klesající mírou nezaměstnanosti. V říjnu činila 2,4 %. V blízkosti Vysokého Mýta máme značnou koncentraci firem automobilového průmyslu. Různorodost průmyslu (automobilový, farmakologický, textilní, elektrotechnický, atp.) skýtá pracovní místa vysoce i nízce kvalifikovaným lidem, což způsobuje, konkrétně pro naši firmu, omezenou možnost nabízet rekvalifikace všeho druhu. Stoupl nezájem kandidátů o vícesměnný provoz, který je nedílnou součástí vysoké flexibility naší firmy.

Palčivým problémem našeho regionu ale je bezpochyby doprava. Silný provoz na trase Hradec Králové - Olomouc vede přímo přes Vysoké Mýto, zde vzniká mnoho dopravních kolapsů a těžká doprava znepříjemňuje život občanům i místním firmám a podnikatelům. Jistě by bylo záhodno zrealizovat dlouhodobě žádané obchvaty Vysokého Mýta a Litomyšle dříve, než se přivede ještě silnější doprava do regionu po protažení hradecké dálnice D11 až do blízké obce Ostrov.

MARTINA ŠMÍDLOVÁ
předsedkyně představenstva, Šmídl Holdingová Společnost

V našem kraji působí celá řada průmyslových i výrobních firem, které využívají silniční dopravu. To je pro nás příležitost v podobě nových zakázek, ale zároveň také komplikace, protože se více potýkáme s nedostatkem pracovníků. I tak se snažíme být vyhledávaným zaměstnavatelem v regionu, proto například spolupracujeme s místními školami tak, aby jejich absolventi našli dobrou práci a nemuseli se za ní stěhovat jinam.

Pardubický kraj je spolu s Vysočinou ve středu republiky, tomu musí odpovídat i infrastruktura liniových staveb - ať už rychlostních silnic a dálnic, nebo obchvatů měst a menších obcí. To není důležité jen pro nás jako pro přepravce, ale i pro všechny účastníky silničního provozu. Jako největší česká dopravní firma investujeme obrovské prostředky do ekologie a modernizace našich kamionů, pokud ale podobné investice nebudou přicházet i do dopravních staveb, bude silniční přeprava dále vnímána negativně.

OTAKAR KLEPÁRNÍK
místopředseda představenstva Krajské hospodářské komory, skupina firem MEDESA

Pardubický kraj je hodně rozmanitý, zahrnuje jak průmyslová, společenská i akademická centra, tak i méně lidnaté periferní regiony. V současné době se zde projevuje akutní nedostatek pracovních sil na všech úrovních, zejména však technických pracovníků v průmyslu a stavebnictví. Problémem je i "přetahování" pracovníků mezi firmami, převážně pak nově vznikajícími průmyslovými podniky se zahraniční spoluúčastí, a to především v oblasti automobilového průmyslu. Volná pracovní místa jsou pak už i u nás obsazována cizinci. Pozitivním faktorem je růst mezd, kde doháníme celorepublikový průměr - ovšem se všemi souvislostmi a dopady. Mojí vizí je co nejvíce přispět k urychlenému dokončení plánovaných dálnic D35 a D43 i maximální rozvoj a podpora cestovního ruchu zejména v odlehlejších oblastech kraje, jež mohou turistům nabídnout krásnou přírodu, mnoho sportovních i jiných aktivit, ale i kvalitní a žádané služby.

IVA HOVADOVÁ
interim manažer, člen výboru České asociace interim managementu

Pardubický kraj nabízí svými historickými kořeny, přírodním bohatstvím, vyspělou kulturou i rozvinutým průmyslem velmi dobré podmínky pro život i podnikání. Dynamicky se zde rozvíjí ekonomika a téměř celý region se může prezentovat mnoha úspěšnými firmami napříč jednotlivými odvětvími, ve kterých pracuje mnoho velmi schopných, vzdělaných a pracovitých lidí. Diference je však logicky mezi většími průmyslovými městy a menšími, odlehlejšími vesničkami, kde lidé musí za prací dojíždět. V současné době trápí většinu firem akutní nedostatek pracovních sil.

I když se Pardubický kraj pyšní titulem "Region budoucnosti", pro další rozvoj je bezpodmínečně nutná dostavba silniční infrastruktury, zejména páteřní komunikace D11 a obchvatů měst, která jsou již nyní velmi zatížena tranzitní dopravou. Další významnou oblastí je koncepce školství, která musí být více orientována na vzdělávání v technických oborech, a to v učňovských oborech, maturitních, ale i na vysokých školách. Toto vše za vzájemné spolupráce vzdělávacích institucí s podnikatelskými subjekty tak, aby jednotliví studenti měli možnost absolvovat ve firmách praktickou část výuky, ale i seznámit se s každodenní realitou.

Související