Když se Jiří Matějovský, manažer štěstí českého Decathlonu, prochází po rozlehlé prodejně se sportovním zbožím, škádlí jej prodavači a manažer jim jejich vtípky pohotově vrací. Rozesmáté tváře, tykání a kamarádské rozhovory jsou první známky toho, že se nacházíme ve firmě, kde si na pozice, autority a formality příliš nepotrpí.

Matějovský zastává názor, že bazény, herny, plné kuchyňky a spousta dalších benefitů šťastné zaměstnance nezajistí. Manažer se od léta 2014 stará o více než tisíc zaměstnanců po celé zemi. Centrálu na pražském Chodově, kde pracuje jen 45 manažerů a manažerek, proto označuje za back office.

Personalista, psycholog i kouč v jednom

Zaměstnaneckou vestu, kterou nosí prodavači v rozsáhlých obchodech, obléká i Jiří Matějovský. "Pět let jsem pracoval v prodejně, z toho dva roky ve Francii jako vedoucí oddělení a tři roky jako ředitel liberecké prodejny. Vesta je pro mě dres, proto ji rád nosím. Je také symbolem toho, že si nechceme hrát na vedení a prodavače, naopak, rozdíly se snažíme stírat," říká.

Matějovský má ve své roli několik zodpovědností. Stará se například o to, aby všichni manažeři nabírali do svých týmů aktivní, pozitivní lidi. Dále se stará o adaptaci nováčků, férové odměňování, kariérní změny uvnitř firmy, management organizace a pohodu ve firmě. Takzvaný happiness manager je zkrátka personalista, psycholog a terapeut v jednom. Má jediný úkol, často ale extrémně náročný: musí i ve vypjatých situacích udržet ve firmě dobrou náladu.

Se svými osobními problémy se na něj zaměstnanci přitom obracejí jen zřídka. "Takové trable by měli řešit se svým přímým nadřízeným. Každý lídr organizuje každý měsíc setkání s jednotlivci, kde si mohou povídat o osobních a pracovních záležitostech," přibližuje manažer. I díky jeho snažení se ve firmě za poslední rok snížila fluktuace o osm procent, z 32 na 24 procent.

Společnost si celosvětově zakládá na spokojenosti svých zaměstnanců, což není v retailovém odvětví běžné. "Prodavači dělají image naší firmy, jsou v každodenním kontaktu se zákazníky," dodává Matějovský. Firma po celém světě dosahuje zhruba 90procentní spokojenosti mezi zaměstnanci. "Cílem české pobočky je mít 95 procent spokojených zaměstnanců. Podle průzkumu z loňského října jich máme 93 procent," přibližuje manažer.

Hledá se zapálený sportovec

Podle jedné ze zásad při nabírání nových kolegů mohou v Decathlonu pracovat jen zapálení sportovci. V Česku je tomu stejně jako po celém světě. "Lidé, kteří rádi sportují, mají vztah k našim výrobkům, ale také pozitivní a aktivní přístup k životu. Takové lidi hledáme," říká Matějovský a dodává, že se sportovci lépe vyznají v nabízeném zboží a dovedou zákazníkům dobře poradit. "Kromě toho se nebojíme nabírat lidi silnější a lepší než jsme my sami. V jiných firmách by mohli mít pocit, že když naberou dobré kolegy, budou se brzy tlačit na jejich židle. U nás ale nemáme problém pustit šikovného člověka k vedení projektu, kde můžu být já jedním z členů týmu kolegy, kterého jsem před časem nabral. Tahle strategie se nám osvědčila," vysvětluje manažer.

Důvod, proč Decathlon dosahuje vysokých čísel ve spokojenosti zaměstnanců, manažer připodobňuje ke hraní fotbalu. "Máme nějaká pravidla, hřiště, nikdo nediskutuje o počtu branek nebo o tom, v kolika hráčích se bude hrát. Na takových základech stavíme. To, jaký tým nabereš, s jakou strategií budeš hrát a co uděláš, abys dal gól, to vše je na tobě," jmenuje Matějovský a dodává, že nastavená pravidla musí lidem vyhovovat. "Musí to pracovníky bavit, aby se mohli rozvíjet a rozhodovat," říká manažer a dodává, že firma nemá ani příliš ambice udělat z nešťastných lidí šťastné. Podle Matějovského je klíč opět v náboru, společnost vybírá zaměstnance s pozitivním přístupem k životu.

Podle manažera štěstí je pro spokojenost v práci klíčové mít možnost rozhodovat. Tu mají v Decathlonu i jednotliví prodavači. Mohou například upravit cenu nabízeného zboží, pokud k tomu mají důvod a dává jim to smysl. "S tím se pojí zodpovědnost a naprostá důvěra mezi kolegy. Když nějak rozhodnou a povede se jejich záměr, je to jen jejich úspěchem. Pokud to udělají špatně, chceme, aby se z chyby poučili, to je pro nás klíčové," vysvětluje Matějovský.

Manažer štěstí na cestách

Manažer Michal Šrajer zasvětil štěstí v práci svůj život. Ačkoliv vystudoval informatiku a více než dva roky se živil jako vývojář, založil pak svou vlastní vývojářskou firmu a začal si uvědomovat, že spokojenost zaměstnanců je pro společnost důležitá.

Po více než šesti letech, kdy jeho firmu koupil Avast, se stal manažerem štěstí v této velké technologické společnosti a měl na starosti 600 zaměstnanců. "Ukázalo se například, že vázne komunikace napříč různými odděleními firmy. Připravili jsme proto na interní sociální síti prostor pro vytvoření skupin podle volnočasových zájmů. Jedna skupina byla například pro běžce, další pro hráče deskových her nebo pro fotografy. Jednoduchý a levný nápad způsobil, že spolu lidé začínali trávit více času a navazovat bližší vztahy napříč společností," vysvětluje Šrajer, který zavedl také pracovní mítinky na procházkách.

Po dvou letech v roli manažera štěstí se rozhodl ještě více ponořit do toho, co dělá lidi v práci šťastné. Rok cestoval společně se svou rodinou, bavil se s majiteli a šéfy firem a v zahraničí se inspiroval jejich přístupy k péči o zaměstnance. Hledá recept na to, jak zajistit lidem v práci správné podmínky, aby byli spokojení.

Při svých cestách zjistil, že každý národ má odlišný přístup ke spokojenosti zaměstnanců. Mezi ty nejpokrokovější státy patří Dánsko, navštívil ale například i Francii nebo Nizozemsko. "Dánové v sobě mají hluboko zakořeněné nastavení, že práce není jen pro peníze. Očekávají něco víc. Když například dánská firma chce řešit něco důležitého, obrátí se nejprve na své řadové zaměstnance, typická je plochá vnitrofiremní struktura," přibližuje Šrajer.

V Nizozemsku je podle manažera situace podobná jako v Česku. "Štěstí v práci nejvíce řeší IT sektor, který bojuje o talenty a firmy se je snaží nalákat," dodává Šrajer. Sám manažer štěstí má zvyk, který mu pomáhá zůstat v pohodě. "Každý den si píšu seznam tří skvělých věcí, které se mi ten den přihodily. Pokud ale i tak smutek nebo špatná nálada přijde, pustím si hudbu, jdu si zaběhat a nebo vyrazím s rodinou někam na výlet," říká Šrajer.

Jako konzultant a školitel spolupracuje s řadou tuzemských firem. Čeští zaměstnanci podle něj nejčastěji řeší úbytek vnitřní motivace. "Ten zpravidla přichází, když člověk nemá možnost dělat práci, kterou vnímá jako smysluplnou, ve které se učí něco nového a při níž má nějakou autonomii. Často jde jen o chybu v komunikaci, při které se to důležité cestou ztrácí a postupně mizí vzájemná důvěra," vysvětluje manažer štěstí a dodává, že majitelé firem mohou pracovními podmínkami výrazně ovlivnit celou společnost. "Člověk, který odchází každý den z práce naplněný a spokojený, se úplně jinak chová ke své rodině, jinak se zapojuje v lokálních komunitách nebo i jinak volí," jmenuje Šrajer.

Zprostředkovatel tajných přání

Vít Kořínek je manažerem štěstí v marketingové agentuře Loosers. Stará se o příjemné prostředí v kanceláři, sleduje náladu všech zaměstnanců nebo pro ně připravuje občerstvení. "Sladkosti vždy spolehlivě nakopnou unavený a vystresovaný tým a ovoce se stará o zdraví v problematických obdobích," vysvětluje Kořínek.

Během své práce je v přímém kontaktu se zaměstnanci. Má možnost s nimi probírat jejich rozpoložení a řešit jejich individuální problémy. "Jsou i momenty, kdy je happiness manager zprostředkovatelem informací o tajných přáních looserů k vedení agentury, díky čemuž mohou být následně, je-li to možné, plněny," popisuje svou práci Kořínek.

Pro větší spokojenost zaměstnanců organizuje i různé společné akce. V agentuře se mohou pracovníci zúčastnit tzv. SníDay, což jsou pravidelné čtvrtletní workshopy se zajímavými osobnostmi z různých oblastí. Mimoto mají zaměstnanci možnost se vzdělávat v rámci programu Loosers Academy. "Každý looser má také k dispozici one to one rozhovory s vedením společnosti. Samozřejmostí jsou teambuildingové akce s různorodým programem a tematikou," uvádí Kořínek.

Náplní jeho práce je mimo jiné i výběr zaměstnanců. Pro firmu je důležitá správná chemie v týmu. Cílem je také snaha, aby nově příchozí posily bez problémů fungovaly nejen mezi svými kolegy, ale i ve vztahu k vedení.

Mimoto v agentuře nyní dokončují přípravu personalizovaných benefitů. "Každý zaměstnanec potřebuje jiné pobídky a výhody, které se pokusíme v rámci individuálního přístupu naplňovat," dodává Kořínek.

Mezi zaměstnanci a vedením

V internetové prodejně oblečení a doplňků Zoot se o spokojenost zaměstnanců stará už čtvrtým rokem manažer štěstí Milan Pavlíček. Základem jeho práce je komunikace se zaměstnanci, kterou vzhledem k rozsáhlosti firmy považuje za velmi důležitou. "Vnímám atmosféru na pracovišti, dbám o dobré vztahy, mluvím s lidmi, pečuji o jejich vyrovnanost, ale zároveň sedávám i u pohovorů. Personalista především hodnotí, jestli má daný zájemce potřebné zkušenosti a zajímavý životopis, já jdu víc do hloubky, zajímám se o osobnost kandidáta a snažím se zjistit, jestli zapadne do týmu a ztotožní se s naší firemní kulturou," přibližuje Pavlíček.

V Zootu je happiness manažer v denním kontaktu se zaměstnanci a funguje jako prostředník mezi nimi a vedením. Propojuje jednotlivá oddělení v rámci firmy i zemí, kde e-shop působí. Řeší s kolegy jejich problémy, a co podle nich ve firmě nefunguje. Během organizovaných i neplánovaných setkání Pavlíček se svými kolegy neřeší jen pracovní záležitosti. Často se na něj obracejí i s osobními věcmi, které se práce týkají jen okrajově.

Součástí programů pro pracovníky e-shopu jsou i celofiremní snídaně nebo ZOOTtalky, kde má celá společnost možnost se setkat s jejími majiteli, nebo meditace.

Pivo a párek s kapitány

V e-shopu s kojeneckou výživou a dětským vybavením Feedo existuje pozice manažera štěstí už od roku 2016. V současnosti se o spokojenost zaměstnanců stará Kateřina Chadimová, které při její práci pomáhají ještě další kolegyně z HR oddělení. Po neformální ranní kávě s kolegy se věnuje novým zaměstnancům nebo plánuje, co firmu čeká v dalších týdnech. "V době oběda mě čeká pravidelná činnost. Máme externí firmu, která dováží obědy. Na mně je celá organizace, zda vše přijelo v pořádku, a potom informování kolegů, že mají co poobědvat," popisuje svůj den Chadimová. Zaměstnanci se jí mohou svěřit i se svými osobními problémy, jako je například skloubení rodiny a práce. "V takových případech skutečně nejvíce pomůže, když dotyčného jen vyslechnete. Často nemusíte ani nijak reagovat, jim stačí, že to jen mohou někomu říct," říká Chadimová.

Do jejích kompetencí patří i vymýšlení nových benefitů a akcí pro zaměstnance. Ve společnosti organizují dva oficiální celofiremní teambuildingy, ale také menší výlety na hory nebo na kola. Po skončení pracovní doby se někdy zaměstnanci mohou zdržet a kouknout se společně na film v rámci akce FeedoKINO. "Jednou měsíčně se scházíme na Pivo a Párek, kde si naši 'kapitáni' udělají čas na informace, jak se Feedu daří," dodává Chadimová.

Související