Má za sebou dlouhý let z Kanady a před sebou cestu do Brna ve vyčerpávajícím vedru, přesto z ní čiší nakažlivě dobrá nálada. Aby taky ne. Andrea Ferancová Bartoňová je ve světě peněz úspěšná žena, která navíc pomáhá dalším ženám. Loni totiž se svou partnerkou v podnikání založila investiční fond Espira, který pomáhá menším a středně velkým firmám s obratem 60 až 600 milionů ročně, ovšem má to háček: přinejmenším čtvrtina lidí ve vedení firmy by měly být ženy.

Nejedná se o dámský rozmar nebo feministický "šprajc", ale vědecky podložený fakt, protože takové firmy jsou zkrátka úspěšnější než čistě pánský byznys. A investorka to také hned dokládá čísly. "Asi nejznámější je studie společnosti McKinsey, která dokazuje, že podniky se ženami v managementu mají ziskovost o 56 procent vyšší, než když tam ty ženy nejsou," říká. A je to podle ní logické. "Čím více různých pohledů na věc máte - a ženy berou byznys opravdu z jiného úhlu než muži -, tím lepšího rozhodnutí ve výsledku dosáhnete," dodává.

Ovšem to neznamená, že by muži podle Andrey byli horší šéfové. "Tajemství tkví totiž teprve ve spolupráci mezi muži a ženami. Čistě ženská firma by tak dobrých ekonomických výsledků zřejmě nedosáhla, jako když jsou ve vedení zastoupeni jak muži, tak ženy," míní spoluzakladatelka investiční společnosti Espira Investments. A dokazuje to na příkladu, kdy ji před měsícem navštívil spolužák z Harvardu - Australan a ředitel velké pojišťovny - a dal fondu velmi cenné rady pro jednu firmu.

Důležitost smíšených týmů mimochodem koresponduje se čtvrt století starým výzkumem, na němž se podíleli i čeští psychiatři a sociologové a jenž zkoumal, jaké složení týmů pro dlouhé lety do kosmu je ideální. Ukázalo se, že sice hodně záleželo na psychické odolnosti a povaze jednotlivých členů, ale jen smíšený tým, složený z mužů a žen, vykazoval nejlepší výsledky co do plnění úkolů i odolnosti vůči stresu. Muži se jaksi přirozeně chtěli "vytáhnout před ženami" a ženy před muži. Navíc ve smíšeném týmu bylo mnohem méně hádek a spokojenější atmosféra.

"Pohledy mužů a žen na byznys jsou rozdílné, vidím to třeba i v rodinných firmách. Podstatné ale je, aby se ti lidé nakonec dokázali dohodnout a tahali za jeden provaz. Rozhodně však je pravda, že firmy se smíšeným týmem mají spokojenější zaměstnance," komentuje to investorka.

Jsou to ženy, kdo rozhoduje o nákupech

Když jí vyprávím, jak na jedné konferenci vystoupil manager jedné obří firmy a popisoval, jaký mají skvělý motivační program, díky jemuž se vlastně každý může dostat do vedení firmy, a pak bezelstně řekl, že by uvítali více žen, protože je to takový hezký prvek ve firmě, Andrea Ferancová Bartoňová se nevěřícně rozesměje. "Myslela jsem, že tento přístup k ženám z doby kamenné už dávno vymizel. Jejich chyba. Kdyby dali skutečnou příležitost ženám, vydělali by víc."

Sama navíc jako ekonomka ví, že ženy méně často volí rizikovější řešení. Jsou při investicích opatrnější, umí sice zariskovat, ale nehrají vabank, takže firmám vedeným ženami obvykle nehrozí hluboké ztráty. Možná i proto si bankéřka může dovolit nabízet investorům do svého fondu až dvacetiprocentní roční zhodnocení peněz.

A ještě na jeden ekonomický fakt při své sázce na firmy s ženami nahoře spoléhá: jsou to ženy, které doma rozhodují o většině nákupů, a to dokonce i techniky, počítačů, vína či aut, tedy věcí, jež jsou považovány spíše za mužskou doménu.

Investorka a bankéřka Andrea Ferancová Bartoňová

Investorka a bankéřka Andrea Ferancová Bartoňová
Foto: Josef Horázný

"Není to tak, že ženy kupují jen mléko do lednice. To ony rozhodují i o tom, jaké auto bude parkovat v rodinné garáži. Vezměte si, že 80 procent nákupů v západní Evropě dělají ženy. Když si uvědomíte, že máte ve vedení firmy zastoupeného svého největšího zákazníka, tak jste konkurenceschopnější v porovnání s vedením firmy, kde tomu tak není," vysvětluje, co ji i s kolegyní vedlo k tomu, investovat právě do firem s ženami v čele.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.