Typický začátek pracovního inzerátu dnes je "Nabízíme práci v mladém a dynamickém týmu…" V překladu to znamená "staré nechceme". I když český zákoník práce diskriminaci vysloveně zakazuje, bohužel bývá při náboru zaměstnanců běžnou praxí, přestože oficiálně to samozřejmě žádný zaměstnavatel nepřizná. Skrytě jsou tak znevýhodňovány mladé ženy, které by brzy mohly odejít na mateřskou dovolenou, matky s malými dětmi nebo právě uchazeči blížící se důchodovému věku. Přitom takoví lidé mohou firmě jen prospět. A míra nezaměstnanosti, která se momentálně podle Českého statistického úřadu pohybuje okolo 2,4 procenta, nahrává při hledání nové práce i jim.
"Zaměstnávání starších a zkušených lidí považuji za obrovský přínos. V dnešní době si hodně lidí myslí, že vše vyřeší moderní technologie, metodiky a postupy. Ale právě při nasazování těchto nových technologií a pracovních postupů je podle mě zapotřebí zkušenost, pragmatický pohled a selský rozum. A v tomto vnímám velkou příležitost pro starší a zkušené pracovníky, kteří se již v životě setkali s implementací mnoha různých změn. Bohužel nejsou praktické rady a zkušenosti starších moc využívány a často to podle toho také dopadne. Technologie a zkušenosti by měly vždy jít ruku v ruce, tak držím palce, ať se to častěji podaří," říká o zaměstnávání zkušených pracovníků Jan Silber, jeden ze zakladatelů IT jobportálů Jobstack.
Stálí a zodpovědní
Starší generace dospívaly v úplně jiném prostředí a jsou v mnohém nastaveny zcela jinak než mileniálové či na pracovní trh nově příchozí generace Z. Co se týče zaměstnání, jsou daleko stálejší a berou práci závazněji. Mladší generace jsou více orientované na svůj volný čas, odmítají přesčasy a očekávají více benefitů. "Podle zkušeností mnoha manažerů, se kterými pracuji, je současná generace mileniálů daleko citlivější a nenechá si nic líbit. Očekávají větší péči, zájem o sebe, a to z hlediska jejich nadřízeného i HR. Určitě nelze nálepkovat, ale jako tendence to může být hodně náročné," říká Olga Medlíková, autorka e-booků, publikací a článků, lektorka, konzultantka a bývalá manažerka.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Beru na vědomí, že budu dostávat obchodní sdělení, týkající se objednaných či obdobných produktů a služeb společnosti Economia, a.s. Odmítnout zasílání
Můžete si prohlédnout kompletní nabídku,
která obsahuje i tištěné vydání.
Pokud potřebujete poradit, napište nám, nebo zavolejte na +420 233 071 111
Pokud potřebujete poradit, napište nám,
nebo zavolejte na +420 233 071 111