Pestrobarevná místnost je plná výbuchů smíchu a klapotu dřeva o dřevo. Pravda, místy je to trochu zoufalý smích, protože zatímco dva smíšené dámsko-pánské týmy už mají zadaný úkol splněný, tým složený ze samých žen se s ním stále pere. Kolíky, které mají postavit a vybalancovat na desce, pod níž je dřevěný váleček, se stále nedaří správně rozmístit, a tak pořád padají.

Dámy se ovšem nevzdávají, trpělivě dřívka stále dokola sbírají a pokouší se ujíždějící desku vybalancovat. Víc než fyzika v praxi je to metoda pokus omyl. Až se to konečně podaří i jim a pohyblivá deska vyváženě stojí.

A co víc: tým, který desku dokázal vyvážit jako první, tak trochu usnul na vavřínech a při dalším úkolu už se tolik nesnaží. Zato dámská čtyřka díky vlastní trpělivosti při dalších úkolech hravě dohání skluz a snadno se dotahuje na dřívějšího vítěze. Pro šéfa geniální zpětná vazba. Aneb i ti zdánlivě poslední při správné motivaci dokážou to co favorité a naopak. Favorit, který už se jen veze, firmu nikam dál neposune. Pro nezúčastněné to přitom vypadá jen, jako když tři party dospělých lidí lezou po koberci a hrají si jako děti ve školce.

Takto bude vypadat jedno z nových letošních školení společnosti Česká cesta. Jedné z těch, které mají v branži s firemním školením velmi dobré jméno, protože má šestadvacetiletou tradici a nebojí se svou práci pravidelně inovovat. Jako všechna předchozí školení i toto firma testuje se vším všudy nejprve na sobě a svých zaměstnancích. A i pro ně je to pokaždé přínosem.

"Bavilo mě na tom nejvíc to poznání sama sebe. Zjistila jsem o sobě, že pokud něčemu stoprocentně nerozumím, jsem ten člověk v pozadí. Splním vždycky pečlivě to, co mám, ale když je potřeba něco důležitého hned rozhodnout, ponechám to ráda na jiných. Nerada přejímám zodpovědnost ve věcech, kde si nejsem jistá. Na druhou stranu dokážu dovést věci do konce a vlastně je mi v té roli dobře. Zjistila jsem, že jsem vztahový člověk, který potřebuje zajistit, aby celý tým byl v pohodě," sympaticky přiznává jedna z účastnic Magda Frišová, asistentka obchodního týmu Česká cesta. Byla to přitom ona, kdo položil poslední kolík na desku, i když se bála, že to kolegům pokazí, ale naopak ji dokázala vyvážit. Důležitý člen týmu.

Hrát se dá i s hasicím přístrojem

"Každý rok připravíme zhruba tři nová vzdělávací schémata a koncepty pro firmy," říká Jan Marek, ředitel firmy Česká cesta. "A víte co? Ptáte se, jestli se dají připravit i ta ze zákona povinná školení nějak zábavněji, než že si jen odklikáte test na počítači? Rovnou říkám ano. Umíte to s hasičákem? Víte, jaká je legrace si to naživo vyzkoušet? Zapálit někde oheň a ptát se lidí, co by s tím dělali? Vsaďte se, že si takto zapamatujete školení bezpečnosti práce mnohem lépe, než když si uděláte pravidelný povinný zaměstnanecký test na internetu. To je totiž zážitkové učení. Je to jenom o tom, kolik energie do toho školitel dá, aby účastníky školení bavilo," jiskří oči řediteli při představě, co všechno se dá dělat s práškovým hasicím přístrojem a hadicí s vodou.

Říká se tomu zážitkové učení a mimochodem to nestojí o moc víc než klasické e-learningy. Proč to tedy firmy častěji nevyužívají? "Možná je to jako s pojištěním. Firmy vědí, že všechny bezpečnostní systémy jsou dnes už nastaveny tak dobře, že není moc pravděpodobné, že zaměstnanci budou muset hasit požár. Při takovém ohrožení se obvykle sám spustí mechanismus, který požár v budově uhasí," vypráví Jan Marek. Školení bezpečnosti práce tak většina firem považuje za nutnou formalitu. Jenže i moderní technologie mohou selhat a pak je pro každého životně důležité vědět, kde hasicí přístroj visí. A čím se nikdy nehasí elektřina.

"Zážitkové učení není o ničem jiném, než že například skupinu lidí vezmete se na hasicí přístroj podívat a necháte je odtrhnout pojistku. Takto si zapamatujete i sebenudnější věci, které vám mohou nakonec zachránit život. A je to i důvod, proč se takzvané měkké dovednosti nikdy neškolí e-learningově, ale vždy naživo. Je to jako když malému dítěti řeknete, ať nesahá na kamna, protože pálí. Dokud se o tom samo nepřesvědčí, nezíská návyk, že na horká kamna se nesahá," vysvětluje.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.