Jaký je rozdíl mezi firemní kulturou a angažovaností zaměstnanců? Mnozí používají tyto pojmy jako vzájemně zaměnitelné. Pro ně je firemní kultura synonymem jídla zadarmo či stolního fotbalu.
Kultura v číslech
Téměř 65 procent vedoucích pracovníků v globálním výzkumu společnosti PwC z roku 2018 týkajícím se firemní kultury tvrdí, že kultura je důležitější než jejich byznysmodel, nebo dokonce strategie. Zároveň jich je ale 60 procent přesvědčeno, že právě firemní kultura je jedním z hlavních důvodů, proč chtějí lidé pracovat v té které firmě a proč z firem naopak odcházejí. Je zajímavé si všimnout, že ve srovnání se stejným výzkumem v roce 2013 se zvýšila důležitost firemní kultury jako strategického pilíře vyššího managementu téměř o čtvrtinu.
O něco méně optimistické už je zjištění stejného průzkumu, že jen polovina zaměstnanců se chová podle definovaných pravidel firemní kultury. Nejčastějším synonymem pojmu firemní kultura v hlavách lidí na celém světě je spolupráce. To je potvrzením sociálního a interpersonálního rozměru pojmu firemní kultura. Nejde tedy o suchá pravidla a principy vyvěšené někde na firemním intranetu. Kultura není nikdy statická, neustále se vyvíjí. To ostatně potvrzují i další průzkumy, ve kterých 60 procent zaměstnanců z globálního vzorku respondentů tvrdí, že jejich firemní kultura se v posledních pěti letech změnila, přičemž v polovině případů šlo o řízený a plánovaný proces, a ve druhé polovině jen o reakci na vnější impulzy a přizpůsobování se.
Nejčastějším hybatelem pro změnu kultury byli noví lidé ve vedení společnosti, kteří přinesli nové cíle, ambice a zkušenosti. Necelá čtvrtina firem otevřeně přiznala, že se o změnu firemní kultury pokusily, ale neuspěly, a 27 procent společností pak změnu kultury vůbec nevyhodnotilo jako téma, kterým je potřeba se zabývat. V současnosti je téma řízené změny firemní kultury nejčastěji spojováno s retencí zaměstnanců, jejich angažovaností, agilní transformací a zvyšováním inovačního potenciálu.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Beru na vědomí, že budu dostávat obchodní sdělení, týkající se objednaných či obdobných produktů a služeb společnosti Economia, a.s. Odmítnout zasílání
Můžete si prohlédnout kompletní nabídku,
která obsahuje i tištěné vydání.
Pokud potřebujete poradit, napište nám, nebo zavolejte na +420 233 071 111
Pokud potřebujete poradit, napište nám,
nebo zavolejte na +420 233 071 111