Jaký je rozdíl mezi firemní kulturou a angažovaností zaměstnanců? Mnozí používají tyto pojmy jako vzájemně zaměnitelné. Pro ně je firemní kultura synonymem jídla zadarmo či stolního fotbalu.

Kultura v číslech

Téměř 65 procent vedoucích pracovníků v globálním výzkumu společnosti PwC z roku 2018 týkajícím se firemní kultury tvrdí, že kultura je důležitější než jejich byznysmodel, nebo dokonce strategie. Zároveň jich je ale 60 procent přesvědčeno, že právě firemní kultura je jedním z hlavních důvodů, proč chtějí lidé pracovat v té které firmě a proč z firem naopak odcházejí. Je zajímavé si všimnout, že ve srovnání se stejným výzkumem v roce 2013 se zvýšila důležitost firemní kultury jako strategického pilíře vyššího managementu téměř o čtvrtinu.

O něco méně optimistické už je zjištění stejného průzkumu, že jen polovina zaměstnanců se chová podle definovaných pravidel firemní kultury. Nejčastějším synonymem pojmu firemní kultura v hlavách lidí na celém světě je spolupráce. To je potvrzením sociálního a interpersonálního rozměru pojmu firemní kultura. Nejde tedy o suchá pravidla a principy vyvěšené někde na firemním intranetu. Kultura není nikdy statická, neustále se vyvíjí. To ostatně potvrzují i další průzkumy, ve kterých 60 procent zaměstnanců z globálního vzorku respondentů tvrdí, že jejich firemní kultura se v posledních pěti letech změnila, přičemž v polovině případů šlo o řízený a plánovaný proces, a ve druhé polovině jen o reakci na vnější impulzy a přizpůsobování se.

Nejčastějším hybatelem pro změnu kultury byli noví lidé ve vedení společnosti, kteří přinesli nové cíle, ambice a zkušenosti. Necelá čtvrtina firem otevřeně přiznala, že se o změnu firemní kultury pokusily, ale neuspěly, a 27 procent společností pak změnu kultury vůbec nevyhodnotilo jako téma, kterým je potřeba se zabývat. V současnosti je téma řízené změny firemní kultury nejčastěji spojováno s retencí zaměstnanců, jejich angažovaností, agilní transformací a zvyšováním inovačního potenciálu.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.