Spojení pohodlí a zdraví zaměstnanců a technologie mění tradiční trh s kancelářemi. Aby vše fungovalo tak, jak má, je třeba spolupráce zaměstnance a zaměstnavatele a jejich vzájemná komunikace. Zaměstnanci se odvrací od tradiční pevné pracovní doby a osvojují si flexibilní způsob práce. Tlak na zavádění nových technologií a zároveň důraz na pohodlí a zdraví zaměstnanců změnily způsob, jakým lidé můžou a chtějí pracovat. Společnosti hledají pružná řešení nabízející více než jen obyčejných pár metrů čtverečních.
Aby se lidé cítili dobře
Dnes je málokterý zaměstnavatel spokojen s počtem svých zaměstnanců, všichni hledají nové pracovní síly a snaží se udělat maximum pro to, aby jim neodcházely ty stávající. Jedním ze způsobů, jenž se v současné době jeví jako stále důležitější, je nabídnout zaměstnanci moderní pracovní prostor, který je vybaven pokročilými technologiemi a nechybí mu jak oku lahodící design, tak především funkčnost.
Výrazný kancelářský boom dlouhodobě pozorujeme hlavně ve větších městech, konkrétně se dá hovořit o Praze, Brně, Bratislavě, dále pak Ostravě a Plzni, Liberci či Českých Budějovicích. Je to logické, kumuluje se tam nejvíce obyvatel, sídlí tam velké společnosti, jsou tam vysoké školy a další vzdělávací instituce, na nichž lidé studují a následně pak v těchto městech zůstávají. Tato města, především Praha, Brno a Bratislava, tak přitahují mladé talentované lidi, a to nejen z generace X, Y a takzvané mileniály, ale už se to týká i generace Z, což jsou lidé narození od poloviny devadesátých let do současnosti. Tito lidé fungují jinak, mají jiné potřeby, od života jiná očekávání, více se zaměřují na rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem. Nechtějí sedět osm hodin na jednom místě v přesně stanoveném čase a také více využívají moderní technologie a vzájemně spolu komunikují nejen pomocí běžného osobního kontaktu, ale především díky nejrůznějším aplikacím a systémům.
Před deseti lety by byl flexibilní přístup k práci a s tím související vybavení kanceláře pro mnoho zaměstnavatelů problémem. Při krizi bylo pro každou firmu klíčové přežít, ušetřit, nemohla si dovolit dávat peníze do odpočinkových zón nebo stěhovat kanceláře z periferie do centra. To se podstatně změnilo s tím, jak se zlepšovala ekonomická situace. Společnosti začaly chápat, některé dříve jako třeba Google nebo Microsoft, jiné později, že to nejdůležitější, co ve svých kancelářích mají, je talent, schopný a kreativní zaměstnanec. V České republice je tento trend v současné době zvýrazněn téměř nulovou nezaměstnaností. Firmy se proto v honbě za novými kvalitními zaměstnanci a ve snaze si udržet ty stávající začaly výrazněji soustředit na poskytování příjemného, pohodlného a originálního pracovního prostředí. Proč by měl totiž zaměstnanec chodit někam, kde se mu nelíbí, když může, víceméně lusknutím prstů, práci změnit.
Dnešní mladý, chytrý a aktivní člověk už nechce pracovat ve velkých časových blocích, nechce sedět osm hodin na místě u jednoho stolu a je pro něj důležité, jak jeho pracovní prostor vypadá. Zajímá se nejen o samotnou budovu, ale také o její bezprostřední okolí, dívá se na to, jak bude vypadat jeho pracoviště, zda poskytuje odpočinkové zóny nebo možnosti pro stravování. Vzory jsou v tomto ohledu v České republice například společnosti Avast, Microsoft nebo MSD. Z hlediska kvalitní vybavenosti pak kancelářské huby typu BB Centra, Pankráce či obecně Karlína.
Všímáme si několika konkrétních změn. Jednou z nich je určitě lokalita. V posledních letech se už neobjevují žádné větší kancelářské projekty bez zavedené občanské vybavenosti. Několik příkladů, kdy developeři prokázali odvahu při revitalizaci velkých rozvojových území, v poslední době šlo například o projekt DOCK IN v Praze. Přesvědčit potenciálního uživatele, tj. kancelářského nájemce, v počáteční fázi podobného projektu o budoucí vybavenosti někdy stojí mnoho úsilí. Revitalizací území podobného charakteru si však mohou dovolit vše naplánovat podle aktuálních trendů a potřeb, včetně návaznosti na městskou hromadnou dopravu či obytnou zónu. A právě občanskou vybavenost − dostatečné množství restaurací, obchodů, poštu, lékárnu a podobně − by zaměstnavatelé, potažmo poradenské společnosti, které pro ně kanceláře hledají či navrhují, neměli podcenit.
Češi chtějí otevírat okna
Pro spokojenost zaměstnanců vnímáme jako klíčové také technické parametry budovy − budova musí umět dobře komunikovat s nájemcem čili chladit, když je potřeba, topit, když je potřeba, mít dostatek světla, vzduchu a také dostatek parkovacích stání. Vzhledem k tomu, že společnost Savills působí globálně, jsme schopni porovnávat potřeby a požadavky z více zemí a český zaměstnanec má jedno zajímavé specifikum − chce mít otevíratelná okna. V západní Evropě je takový požadavek minimální.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Beru na vědomí, že budu dostávat obchodní sdělení, týkající se objednaných či obdobných produktů a služeb společnosti Economia, a.s. Odmítnout zasílání
Můžete si prohlédnout kompletní nabídku,
která obsahuje i tištěné vydání.
Pokud potřebujete poradit, napište nám, nebo zavolejte na +420 233 071 111
Pokud potřebujete poradit, napište nám,
nebo zavolejte na +420 233 071 111