S pracovním prostředím je vyloženě nespokojených 13 procent lidí a dalších 25 procent jej vnímá neutrálně. Třicet sedm procent lidí má pocit, že je jejich pracoviště přelidněné. To jsou zjištění z loňského průzkumu Češi v práci, ve kterém se společnost Behavio dotazovala 1038 zaměstnanců. "Dejte lidem alespoň malý kousek soukromí, zákoutí, kam si dají něco svého, a budou se cítit lépe," říká Petr Sedláček, senior partner konzultační společnosti Nespire, jež se zaměřuje na zlepšování fungování firem.
Změna nemusí stát mnoho
Osobní pocit z pracoviště je důležitější, než to vypadá. Tam, kde mají lidé vůči zaměstnavateli dobré emoce, méně často mění práci. Podle zjištění Behavia je v nich fluktuace nižší dokonce o 67 procent. Naopak zisky jsou vyšší o 20 procent. Samozřejmě "dobré emoce" netvoří jen pocit z pracoviště, ale je jejich součástí. A je zbytečné − tedy spíš přímo nezodpovědné −, když si majitel nebo manažer nechají takovou příležitost ke zlepšení uniknout. Tím spíš, že se nemusí jednat o drahé změny.
"Profesor Alex Haslam z University of Massachusetts už v roce 2004 ve své studii prokázal, že produktivita zaměstnanců z kanceláří vyzdobených obrazy byla o 17 procent vyšší než produktivita lidí z kanceláří s holými stěnami. Existují i další studie, které došly k podobným výsledkům. Stejně tak působí pozitivně přítomnost živých rostlin v kancelářích," vysvětluje Sedláček. Je to logické. Vždyť kdo má doma, kde se chce cítit dobře, holé stěny?
Samotný výběr obrazů a fotografií přitom poskytuje další možnost, jak zlepšit vazbu mezi lidmi a firmou, tedy ony "dobré emoce". Stačí nechat zaměstnance, aby si je vybrali sami. Zaměstnavatel jen určí finanční rámec. Vyřídí tak dvě mouchy jednou ranou: lidé se lépe identifikují s pracovištěm a firma ušetří za interiérového architekta. Ten by sice výzdobu sjednotil a vysvětlil, jak z ní dýchá firemní duch, ale to je přesně to, s čím se musí zacházet s mírou. Je to stejné, jako s obrázky doma − tam si také nedáte abstrakci, když se vám líbí krajinná zátiší.
Přírodní prvky fungují
Přírodní prvky v interiéru firmy působí na lidi velmi příznivě, aniž by si to vlastně uvědomovali. Příkladem je pardubická společnost Feedyou, která je přední českou firmou na vývoj chatbotů. Její jednatel Jiří Janků původně doma ze semínka pěstoval dvě rostliny, ze kterých se postupně vyklubaly stromky. V té době je přinesl do firmy. A ta je vzala za své. "Máme v kancelářích dva pomerančovníky, ten větší je už až ke stropu. Stojí přímo v centru našich prostor, takže na něj každý vidí. Je to opravdu pořádný kus přírody, což je v IT firmě nečekané a moc příjemné," říká Jana Žemličková z Feedyou. Okolí velkého pomerančovníku podle ní funguje přirozeně jako místo pro odpočinek a neformální setkávání zaměstnanců.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Beru na vědomí, že budu dostávat obchodní sdělení, týkající se objednaných či obdobných produktů a služeb společnosti Economia, a.s. Odmítnout zasílání
Můžete si prohlédnout kompletní nabídku,
která obsahuje i tištěné vydání.
Pokud potřebujete poradit, napište nám, nebo zavolejte na +420 233 071 111
Pokud potřebujete poradit, napište nám,
nebo zavolejte na +420 233 071 111