RKT neboli rychlý transfer znalostí zahrnuje objevování, osvojování, vytváření a opětovné používání znalostí, které se případně stanou intelektuálním kapitálem. Z takových znalostí profituje organizace tím, že umožňují předejít závadám a plýtvání, a také tím, že umožňují produkovat lepší výrobky a služby pro zákazníky a dělat to rychleji než dosud. RKT (však) není synonymum pro KM, což je zkratka pro knowledge management neboli management znalostí.

Management znalostí vznikl v průběhu 90. let a představuje soubor strategií a přístupů navržených pro vytváření, zabezpečení a využívání znalostních aktiv tak, aby se správné znalosti dostaly ke správným lidem ve správném čase a aby tudíž tito lidé mohli s využitím znalostí vytvářet hodnotu pro zákazníky a pro firmu. Naneštěstí management znalostí je neúplný koncept a mylně je ztotožňován se softwarovým nástrojem. Profesionálové v oblasti kvality by proto měli uvažovat o širším konceptu RKT, který je na obrázku č. 1.

Jak je zřejmé z obrázku č. 1 koncept RKT spojuje využití nejlepší praxe, koncept učící se organizace, procesní management, metody sdílení znalostí, vytváření a přeměnu intelektuálního kapitálu na hodnotu pro zákazníka a růst ziskovosti. Z dynamického pohledu představuje koncept RKT konkurenční závod v transferu znalostí.

ČTYŘI GLOBÁLNÍ TRENDY

V období 1990 až 2005 přispěly čtyři globální trendy k tomu, že z RKT se stal základ schopnosti firmy dosahovat kvalitu a tvořit hodnotu pro zákazníky:

1. Vlivem rychlého pokroku v informačních, digitálních a internetových technologiích se rychlost stala klíčovým faktorem podnikání. Organizace, které dokážou uskutečňovat rychlý transfer znalostí, získávají konkurenční výhodu. Tento trend změnil transfer znalostí v konkurenční závod v transferu znalostí.

2. Intelektuální kapitál (IC - intellectual capital) se stal prominentním konceptem, který zastiňuje fyzický kapitál. Znalosti jsou hlavní ingrediencí intelektuálního a lidského kapitálu. Tacitní znalosti uložené v hlavách zaměstnanců skládající se ze znalostí, zkušeností, dovedností a kreativity jsou zdrojem všeho a je třeba o ně pečovat a chránit je. Zvláště velké je riziko ztráty tacitních znalostí v takových odvětvích jako je například letecká technika, vývoj softwaru, kontrola leteckého provozu, zacházení s nebezpečnými látkami.

3. USA (a další vyspělé země) čelí problému stárnutí obyvatel. Do penzijního věku se dostávají silné ročníky z období 1946 až 1964. Lidé starší než 65 let budou v roce 2030 tvořit 20 % populace, dvojnásobek toho, co bylo v roce 2000. Zaměstnanci odcházející do penze si sebou odnášejí svoje tacitní znalosti. Velkou výzvou je zachycení tacitních znalostí a jejich transfer ještě před odchodem jejich nositelů z firmy.

4. V současné době je k dispozici obrovský rezervoár osvědčených a cenných tacitních znalostí typu "best practice" použitelných v podnikání. Většina z nich je volně dostupná. Světová revoluce zvyšování kvality a produktivity přinesla modely podnikatelské excelence, které umožňují kopírovat úspěchy jiných firem. Takovým modelem je třeba evropský model EFQM European Award, ISO 9000 nebo známý systém Six Sigma.

S ohledem na uvedené čtyři globální trendy je každá podnikatelská organizace - ať si to její vedení uvědomuje či ne - zúčastněna v závodech o transfer znalostí. Firma, která chce v těchto závodech uspět, musí zvládnout všechny čtyři uvedené fáze rychlého transferu znalostí a zároveň s tím vytvořit znalostně orientovanou firemní kulturu. Koncept RKT je relevantní a použitelný i pro profesionály v řízení kvality, protože ústředním bodem RKT je tvorba hodnoty pro zákazníky pomocí nových a zdokonalených produktů a řešení s využitím nejlepší praxe.

RKT JE MOCNÁ STRATEGIE

Uvedené čtyři globální trendy zvyšují význam a naléhavost RKT pro firmu. Než se firma rozhodne pro zeštíhlení nebo pro outsourcing určitých pracovních pozic, její manažeři by měli pečlivě zvažovat riziko ztráty lidského kapitálu. Tento problém již nelze ignorovat. Péče o lidský kapitál, o jeho využití a růst, je důležitá pro tvorbu budoucího intelektuálního kapitálu. Lidský kapitál je konkurenční výhoda, nikoli nevýhoda.

RKT zvyšuje kvalitu a produktivitu a je zdrojem udržitelné konkurenční výhody firmy. Pokud se stane RKT ve firmě prioritou, je možné vyvíjet strategie, taktiky a přístupy pro urychlení transferu znalostí, pro řízení firemní kodifikace klíčových tacitních znalostí a pro inovaci způsobů, jak nejlépe využívat znalosti nejlepší praxe.

RKT je mocná strategie, která umožňuje přenášet úspěchy z jedné organizace do dalších, z jedné části korporace do jiných částí. Opětovné využití nejlepší praxe má pomoci podnikatelským organizacím vyloučit tendence k neustálému "znovuvynalézání kola". Právě tato tendence bývá v podnicích tím největším zdrojem plýtvání, chyb a neefektivností.

English, M. J., Baker, W. H. Jr.: Rapid Knowledge Transfer: The Key To Success. Quality Progress 2/2006, s. 41 - 48; výtah

- pn -
Související