Elektrická auta mají ale také své mínusy. Předně je to problém se skladováním elektrické energie, které je závislé na vhodném druhu a účinnosti akumulátorů, další potíží je rychlost s jakou se akumulátory podaří nabít. První z problémů určuje možný dojezd automobilu a případně i rychlost, kterou se elektromobil může pohybovat, druhý pak dobu, po které se můžeme vydat na další cestu..

Většímu rozšíření elektromobilů brání i zatím zcela nedostatečná infrastruktura napájecích stanic, kterých ovšem víc nebude, dokud nebude víc elektromobilů.

V poslední době se však, pokud jde o elektromobily, zřejmě blýská na lepší časy. Ať už to bylo na letošním lednovém autosalónu v Detroitu, březnovém v Ženevě či několika dalších, řada automobilek představila elektromobily, které už nejsou jen futuristickými studiemi, ale vozy směřujícími do sériové výroby.

Například automobilka General Motors plánuje příští rok uvést na trh elektromobil Chevrolet Volt, jeho výroba však bude zpočátku činit pouze 10 tisíc vozů ročně. Americká společnost Tesla Motors představila rodinný elektromobil Model S, který bude k mání od roku 2011. Na trh se chystá i Opel Ampera, Pininfarina Bluecar, Mitsubishi iMiEV a další.

Koncepce předplacených elektromobilů

Co ale přiměje konzervativního automobilistu přesednout z auta se spalovacím motorem do elektromobilu, který se potýká s výše uvedenými problémy, tedy především s omezeným dojezdem a rychlým nabíjením baterie? Jednou z možností může být i jiný způsob užívání elektromobilů.

Shai Agassi ze společnosti Better Place L.L.C. si například myslí, že stačí použít existující technologie pro elektromobily ve spojení s desítkami tisíc široce dostupných dobíjecích stanic a systémem předplacenek.

Agassimu se podařilo dát dohromady stále se rozšiřující konsorcium, v němž jsou zastoupeny národní vlády, regionální plánovací instituce a automobilka Renault - Nissan. Podporu získal nejen z USA, ale i z Izraele, Dánska a Austrálie.

Poprvé by se elektromobily s dojezdem větším než 150 kilometrů, které využijí sítě dobíjecích stanic, měly objevit koncem roku 2010 v Izraeli.

Zde by měl Better Place zřídit síť asi 500 dobíjecích stanic a dvou set míst, kde se budou vyměňovat prázdné baterie. "Bude to podobné, jako když si předplatíte kartu do mobilu," řekl Shai Agassi časopisu Time. Společnost plánuje první testy ještě letos a plně funkční síť by měla pracovat v roce 2012.

V Česku chce být průkopníkem ČEZ

Elektromobily v Česku, to je zatím nepopsaný list papíru. I když první známky zájmu o tento alternativní typ pohonu automobilů tu jsou.

"Škoda Auto je v rámci koncernu Volkswagen zapojena do aktivit spojených s vývojem alternativních pohonů, kam patří i elektropohon. Vzhledem k tomu, že se jedná o dlouhodobější projekty, o jejichž zavedení dosud nebylo rozhodnuto, nemůžeme zatím sdělit žádné konkrétní detaily," říká mluvčí mladoboleslavské automobilky Evžen Krauskopf.

"V současné době pracujeme na vývoji elektrobusu, hotový by měl být do konce roku," říká jednatel autobusového výrobce SOR Libchvavy Petr Hájek..

Na elektromobily i elektrobusy z našich zdrojů se tak zatím můžeme jenom těšit. Přesto se u nás vozy na elektrický pohon už brzo objeví.  Skupina ČEZ chce do roku 2012 nakoupit 50 až 100 elektromobilů a otestovat je v reálném provozu v Praze a Ostravě. Do poloviny příštího roku firma plánuje zprovoznit první desítku z nich. Zapůjčí je neziskovým organizacím. Investice by se měla pohybovat kolem půl miliardy korun.