Pro hod kladivem, skok o tyči a maraton se letos v létě musí čistě služebně nadchnout také hodně obchodních manažerů. Na mistrovství světa v atletice od 15. do 23. srpna v Berlíně se připravují i podnikatelé, kteří spoléhají na povzbuzení vlastních obchodů. Největší sportovní událost roku s 2500 atlety nechtějí využít jako reklamu pouze oficiální sponzoři, napsala agentura DPA.
Německá metropole spoléhá na tisíce návštěvníků a na vytvoření obrazu města jako turistického cíle, protože televizní záběry z Olympijského stadionu obletí celý svět. Vliv na konečný výsledek hospodářské velmoci Německa je ale v krizových časech značně omezen.
S impulzem fotbalového mistrovství světa, které Němci pořádali v roce 2006, se setkání elitních atletů beztak nedá srovnat. Tehdy dorazilo na oficiální slávu na dvanácti sportovištích po celé zemi 15 milionů fanoušků. Pivo, grilované klobásky, večírkové vybavení a národní trikoty byly v obchodech velmi vyhledávaným zbožím. Do výstavby stadionů a dopravních spojení plynuly miliardové sumy. Přes vysoké investice a další pobídky ale zůstala většina ekonomů střízlivá: hospodářský zázrak se ve čtyřech fotbalem prosluněných týdnech nekonal.
Některá odvětví nyní ale opět sází na akci se světovým charismatem. Výrobce sportovního oblečení Adidas, jediný německý z osmi oficiálních partnerů atletického šampionátu, vybavil 5000 dobrovolníků a 1000 atletů. "Naši účast na mistrovství světa v lehké atletice považujeme za investici do pověsti naší značky," řekl mluvčí Oliver Brüggen.
Výrobci elektroniky doufají v popularizaci televizního vysílání ve vysokém rozlišení HDTV, ve kterém chtějí stanice ARD a ZDF šampionát přenášet. Vhodné přístroje s plochou obrazovkou vlastní podle oborového svazu Bitkom téměř třetina německých domácností. Potřebné přijímače ve vysokém rozlišení ale mají doposud jen dvě procenta domácností.
Mezi sponzory na startovní čáře patří také Lufthansa, elektrárenský koncern Vattenfall, Deutsche Post a švábský výrobce sportovních přístrojů Gotthilf Benz se 150 zaměstnanci. Nápojový obr Coca-Cola se chce objevit s příslušnou licencí na minerální vodu, pivovar Berliner Pilsner slíbil reklamu šampionátu na téměř deseti milionech pivních etiketách.
Také maloobchod v hlavním městě chce využít šanci, aby se prezentoval u zahraničních hostů. Oborové svazy již vyzvaly k soutěži o výlohy - plakáty a sportovní přístroje jsou jako dekorační materiál k dostání u organizačního výboru.
Pořadatelské místo si chce šampionátem posílit i místo ve světě, protože turismus je v současné době v Berlíně jedním z nejdůležitějších odvětví. "Nejsou to jen záběry ze stadionu, ale také z města," řekl hospodářský senátor Harald Wolf. "Zkušenosti z fotbalového mistrovství světa ukázaly, že takovéto události napřesrok a dále pozitivně působí na počet návštěvníků." Pro toužený účinek ale nesmí zůstat na Olympijském stadionu příliš volných míst.
Do poloviny července bylo asi 257.000 z celkem 500.000 vstupenek vyprodáno. To podle mezisoučtu organizátorů už přineslo dvě třetiny z 15 milionů eur (asi 386,8 milionu korun), které se plánují za vstupenky vybrat.
Skeptický je ale v otázce hospodářského významu pro metropoli berlínský ekonomický institut DIW. "Žádný význam to mít nebude," řekl expert institutu Gert Wagner. Poukázal také na to, že například turisté bez sportovního zápalu právě kvůli rumraji šampionátu návštěvu města odloží.

Autoři: