Agentura CzechTrade v současné době uvádí v život novou koncepci. Netajíte se tím, že inspirací pro vás byly skandinávské země. Čím je jejich přístup tak podnětný?

Začal bych trochu oklikou. Jestli mám něco charakterizovat jako svou skandinávskou zkušenost, je to uvědomění si, že evropské školské systémy, a je jedno zda prošly fází komunismu nebo ne, nepodporují podnikavost.

Ve Skandinávii stimulují školáky, aby měli svoje firmičky, zkoušeli projekty, snažili se vydělávat peníze. Zkrátka vedou je k podnikavosti. U nás se většinou setkají s reálným byznysem teprve v pětadvaceti, po absolutoriu. Pozdě se učí chápat mentalitu někoho, kdo investuje peníze a chce za to protihodnotu. Musí se naučit pracovat v reálném čase, s určitými riziky, rozhodovat se za nejistoty, a tento trénink u nás chybí. Neučí se tzv. soft skills. Je tedy nesmírně důležité začít podporovat byznysové myšlení. A tady vidím i novou roli CzechTrade. Chtěli bychom být u toho, když se u nás začnou rodit značky, které, stejně jako například Linet, dobudou svět.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce iHNed.cz
Chcete si přečíst celý článek?