V rnostn karta Centra Chodov
V rnostn karta Centra Chodov

Podle studie GfK Loyalty Cards SK&CZ realizované na vzorku 1300 českých a slovenských respondentech 15-65 let, je podíl lidí, kteří v Česku vlastní věrnostní kartu asi o pětinu nižší ve srovnání se sousedním Slovenskem. Zatímco v ČR vlastní věrnostní kartu 70 % lidí, na Slovensku je to téměř 90 %.

Lidé v České republice vlastní v průměru 3 věrnostní karty a 2 mají s sebou v peněžence. Slováci vlastní v průměru 4 věrnostní karty a 3 nosí s sebou v peněžence. Nejčastěji jde o karty obchodních řetězců, kde lidé nakupují nejčastěji.

Dobře nastavený věrnostní program významně zvyšuje sympatie ke značce a motivuje zákazníka k častějším návštěvám prodejního místa. Až 85 % vlastníků věrnostní karty v Česku a na Slovensku uvedlo vyšší frekvenci nákupů u poskytovatele klubu a odhodlanost u něj i nadále nakupovat. Od věrnostních programů lidé v obou zemích očekávají hlavně slevy a nižší ceny. Zajímavé jsou pro ně i programy, kde se sbírají body, vracejí se peníze z nákupů, poskytují slevové kupóny a různé dárky. Nejoblíbenější jsou právě ty programy, kde je nabídka zajímavých výhod široká, kombinovatelná a časové omezení benefitů není příliš limitující.

Zajímavým zjištěním průzkumu je, že i když se členové klubu cítí být dostatečně informováni, až třetina vlastníků věrnostních karet není spokojena s výhodami, které jim členství v klubu přináší. Zároveň asi třetina lidí v obou zemích má pocit, že se firma, v které jsou členy věrnostního klubu, o ně dostatečně nestará. Stejný podíl lidí s věrnostní kartou dokonce nezná ani konkrétní benefity členství v klubu. „Pochopení, a tím pádem využívání členství, je dnes komplikované například složitými podmínkami nebo příliš častým kontaktem členů s různými, zejména necílenými výhodami. Budoucnost loajality je dnes zcela v rukou firem, které musí přizpůsobovat svoji nabídku, komunikaci a kvalitu prodeje potřebám zákazníka,“ říká Martin Mravec, generální ředitel GfK Czech & GfK Slovakia.

Na Slovensku je vlastnictví věrnostních karet rozšířenější. Mimo jiné je to způsobeno i tím, že na Slovensku má věrnostní programy více obchodních řetězců, ve kterých lidé nejčastěji nakupují.

Autoři: