Ztráta zaměstnání je pro většinu lidí těžkým negativním zásahem do života. Přijde-li oznámení o zrušení pracovní pozice z důvodu organizační změny, člověk pociťuje naprostou bezmoc. Proč právě já? Šok, hněv, smutek, úzkost, strach - to vše člověkem proběhne a probíhá i dlouho po obdržení takové zprávy. Málokdo tuto situaci vnímá tak, že si určitě najde práci lepší, která ho bude více bavit a přinese mu větší uspokojení. Téměř všichni to vidí zpočátku černě a opanuje je strach.

ZTRÁTA ZAMĚSTNÁNÍ SE NEOBEJDE BEZ EMOCÍ

Ztráta práce znamená ztrátu starých dobrých jistot - ať už se jedná o náplň práce, pozici, vztahy na pracovišti, firemní kulturu, příjem, benefity, postavení ve společnosti... Člověk z podstaty nemá změnu rád. Co bude? Jak to zvládnu? Budu muset opustit stará známá místa a rutinu a budu muset vyrazit na trh práce a prodávat sám sebe. Už se neschovám za silnou značku, armádu asistentek, podřízených a hlavičkových papírů či vizitek nadnárodní společnosti. A co na to okolí? Ve své poradenské praxi jsem v rámci outplacementu zažila u klientů propuštěných pro nadbytečnost nejrůznější stavy. Dovolím si konstatovat, že ženy snášejí tuto situaci lépe než muži. Úplně nejhůře to nesou muži z vyšších manažerských postů. Je netrápí ani tak problém ztráty příjmu, ale hlavně ztráta společenského postavení. "Co řeknou sousedé, až mě neuvidí odjíždět v osm ráno služebním vozem do zaměstnání?" "Co řeknu přátelům na golfu, až se zeptají?" "Proč se mě manželka neustále ptá, jestli už jsem si něco našel? Přece na tom pracuji, tak až to bude, řeknu jí. Teď mě to příšerně nervuje." "Proč mi nevolají headhunteři, je to přece jejich práce, předkládat mi lukrativní nabídky zaměstnání?" Je třeba si říci, že tyto a mnohé další otázky jsou normální a jsou provázeny emocemi, které v člověku neustále kolují.

A proto je dobré se po ztrátě zaměstnání zastavit. Nechat si čas na zpracování ztráty, na stabilizaci psychiky a na nabrání sil na vedení projektu s názvem "hledání práce". Před časem jsem se setkala s klientem propuštěným z manažerské pozice, který potřeboval 9 měsíců na to, aby propuštění z firmy zpracoval. Byl u jejích začátků na českém trhu, pracoval pro zaměstnavatele 15 let a najednou konec. V průběhu oněch 9 měsíců jsme si několikrát telefonovali, popovídali o všem možném a uzavřeli náš hovor tím, že stále ještě není ten pravý čas. Až přišel den, kdy klient požádal, zda můžeme začít s přípravou na hledání práce. A do půl roku našel místo dle svých představ. Dostal se do stavu pozitivního postoje ke změně a učinil rozhodnutí hledat ve změně příležitost.

Hledání práce je práce a její konání nám přinese mnoho informací o nás samých. Vyžaduje spoustu energie a úsilí. Hledání práce lze přirovnat k jízdě na horské dráze či ke skoku střemhlav na pružném laně. Je to období neuvěřitelných pádů a stejně tak neuvěřitelných vzestupů. Pro období hledání práce je důležité snažit se dodržovat následující:

Zůstat pozitivní. Nepanikařit. Život se pouze mění, nekončí. A právě změna může vést k uspokojivější práci.

Myslet na sebe jako na člověka, který teď má novou práci, ne jako na nezaměstnaného. Novou prací se stává řízení projektu hledání zaměstnání. Bude vyžadovat všechny dovednosti a zkušenosti - a může být příležitostí k rozvoji nových.

Být k sobě tolerantní. Může se to stát každému. Je nutné dbát na fyzické, mentální i emocionální zdraví. Je dobré se odměnit, dovolit si dělat příjemné věci a dělat to, co člověk potřebuje, aby zvládl stres.

Nedělat z hledání práce tajemství. Zejména ne před rodinou a blízkými lidmi. Čím uzavřenější člověk je, tím těžší je mu pomoci. Na druhé straně není dobré začít bez rozmyslu telefonovat všem známým a rozesílat profesní životopisy desítkám personálních agentur. Na hledání práce je třeba dobře se připravit a být efektivní.

Zdržet se kritizování bývalé společnosti, šéfa nebo kolegů. Takové jednání vyvolává otázku, jak dobře nebo špatně člověk zvládá obtížné situace.

Zůstat v centru dění. Neizolovat se. Rozhlédnout se kolem sebe. Podívat se, zda jsou v okolí lidé, kteří byli ve stejné situaci. Promluvit si s nimi, podělit se o své pocity a zeptat se jich, jak se s nimi vypořádali.

ZMĚNA ZAMĚSTNÁNÍ JE PŘÍLEŽITOSTÍ KE ZLEPŠENÍ KARIÉRY

V každodenním návalu práce a termínů většina lidí nemá čas, energii ani zkušenosti potřebné k tomu, aby svou kariéru dokázali efektivně řídit. Změna zaměstnání, která nepřijde z vlastního rozhodnutí, může přinášet závažná negativa včetně stresu, nejistoty a obav ze ztrát příjmu. Avšak lze na ni nahlížet i jako na změnu, která přináší řadu příležitostí pro ty, kteří vědí, jak jich využít. Může přinést například následující pozitiva:

Vyšší úroveň uspokojení prací. Aby se tak stalo, je potřeba vědět, co chci ve svém dalším zaměstnání opravdu dělat. Určení profesního cíle nasměruje celý projekt hledání práce. Lépe se tak identifikují a vyhledávají pozice i společnosti, které ocení a odmění můj přínos a kde plně využiji svoje dovednosti i potenciál.

Spojení s novou firmou, která uznává stejné hodnoty jako já. Otvírá se příležitost k posouzení toho, co je pro mě opravdu důležité osobně i profesionálně. Následně mohu tyto znalosti uplatnit při hledání zaměstnání a vyhodnocování nabídek.

Pevné nasměrování kariéry k dlouhodobým cílům. Klíčem k tomu je kompletní revize dosavadní kariéry, posouzení úspěchů, talentů, předpokladů, dovedností, zkušeností, profilu osobnosti, toho, co mě baví co a dělám rád, a tudíž v tom budu dobrý, mého hodnotového žebříčku, motivace atd. Na tomto základě si mohu vytvořit vizi kariéry a začít pracovat na nejbližším kroku, který mě posune k cíli. U některých lidí na základě tohoto sebehodnocení dojde k totálnímu přehodnocení dosavadní kariéry a nastoupí zcela novou cestu. Vybavuje se mi klientka, která pracovala v HR a po uzavření továrny si splnila sen - otevřela si na náměstí čajovnu. Další klient po dvaceti letech práce jako obchodní zástupce se po zrušení pracovního místa konečně začal naplno věnovat svému velkému koníčku - výrobě medu. Jiní si ověří, že nastoupená cesta byla pro ně správná, a chtějí v ní pokračovat. Důležité je, že si osvěží stanovené cíle, zrevidují svoje aktiva a obnoví strategický plán, jak se k cíli dobrat a co je pro to potřeba udělat.

Zvýšení krátkodobého i dlouhodobého příjmu. Toto období je vhodné ke zjištění informací o odměňování v mé profesi a oboru a následně ke zjištění, jak na tom jsem. Následně mohu posoudit, jak a v čem se musím odborně zdokonalit - pokud vůbec, aby se můj příjem zvýšil.

Získání dovednosti, jak lépe řídit svou kariéru. Mnohé techniky používané při změně zaměstnání mají dlouhodobou hodnotu při lepším řízení kariéry. Když se je člověk naučí, zvýší své vyhlídky na získání většího množství toho, co chce - a menšího množství toho, co nechce - ve svém dalším pracovním životě.

Základem úspěchu při hledání práce je příprava. Schopnost stanovit si marketingový plán, ovládat práci s informacemi - vyhledávat je, třídit, zpracovávat i ukládat a být mistrem v komunikaci, tedy umět prezentovat a prodat to, co ve mně je. Důležité je pochopit proces náboru, spolupracovat s ostatními, zaznamenávat si konkrétní kroky a aktivity na trhu práce, učinit si z hledání zaměstnání projekt, který musí být řízen, a postupovat podle jednotlivých milníků na cestě za stanoveným cílem.

Z osobních vlastností je třeba vybičovat na nejvyšší míru odolnost, vytrvalost a trpělivost i smysl pro organizaci času a disciplínu. A v neposlední řadě je nutné znát svou cenu.

Výstižné je srovnání kompetence hledání práce a kompetence plavání. Trh práce si představme jako moře s ostrovem daleko od břehu. Abychom k němu doplavali, musíme perfektně zvládnout a skloubit tři činnosti: práci paží, práci nohou a dýchání. Skočit do moře s názvem trh práce vyžaduje odvahu a znamená zvládnout také tři věci: CO - uvědomit si, co chcete dál v životě dělat, o jaké práci sníte, KDE - vymezit si cílový trh, kde chcete vysněnou práci vykonávat, a JAK - vytvořit si působivou komunikační strategii, která propojí CO a KDE.

 

Klára Lichá
majitelka a konzultantka společnosti CHANGERINE

 

ŠTĚSTÍ PŘEJE PŘIPRAVENÝM

Je zajímavé, že většina lidí je při hledání zaměstnání mnohem méně produktivní, než když jsou v normální práci. Proč jsou lidé tak neproduktivní při tak důležité činnosti, jakou je hledání nového zaměstnání? Mezi bariéry produktivity patří zejména:

Nedostatek zkušeností s hledáním práce. Co udělat, jak to udělat, kdy to udělat?

Nedostatek vyhledávacích dovedností. Chybí povědomí o tom, co znamená efektivní hledání práce. Sledování špatné pracovní pozice nebo špatného zaměstnavatele může mít za následek nízkou produktivitu.

Chybějící efektivní plán. Metoda každodenního pobíhání bez plánu a bez stanovení priorit nevede k cíli.

Emocionální stres (deprese, hněv nebo úzkosti). Pokud nejsou tyto pocity náležitě zvládány, jsou překážkou efektivního hledání.

Únikové chování. Vyhýbání se nepříjemným činnostem spojeným s hledáním práce tím, že se věnuji něčemu příjemnějšímu.

Změny ve vztazích. Může se stát, že bývalí přátelé neopětují telefonáty.

Snížené sebevědomí a sebedůvěra. Pocity způsobené ztrátou zaměstnání či odmítáním v průběhu hledání práce.

Chybějící organizace času. Zaměstnání obvykle znamená přísnou organizaci. Při hledání práce musíme organizovat svůj čas sami.

Chybějící struktura, podpora a zdroje. Člověk není nikdy tak sám jako při hledání práce.

Cyklus odmítání. Opakované odmítnutí snižuje sebevědomí a může člověka vést k pasivitě ("Proč bych se ráno česala, když mě stejně nikde nechtějí?"). Při hledání místa je však odmítnutí životní realitou.

 

Otevírá se příležitost k posouzení toho, co je pro mě opravdu důležité osobně i profesionálně.


Související