Asi bychom měli začít tím, jak či proč se člověk stane podnikatelem?

O podnikání jsem uvažoval už dříve, ale konečným impulzem byla restituce firmy, kde jsem dělal ředitele. Přišel jsem o místo i podnikový byt. Začínali jsme s manželkou a jedním společníkem (ten později odešel jinam) od nuly. Nebo abych byl přesný, měli jsme padesát tisíc korun, za které jsme nakoupili ve východním Německu vyřazený starší stroj. To byly začátky. Naším vzorem byl dokonalý obal z přírody - vlašský ořech. Poskytuje ideální ochranu, má dokonalou konstrukci a je 100% recyklovatelný.

Názvem firmy je od počátku Servisbal. Jak vznikl? Má nějaký hlubší význam?

Od začátku jsem věděl, že chci podnikat v oboru, kterému rozumím. Věděl jsem, že na trhu obalů a obalové techniky jsou velcí hráči, kterým nemůžeme konkurovat. Mají miliardové obraty, lepší dodavatelské podmínky. Já vždycky říkám, že mezi velkými balvany jsou mezery a v těch mezerách jsou malé kameny a tam už ta pozice pro nás je. Tam si můžeme najít své místo a etablovat se tam. Naše vize byla nabízet komplexní servis pro balení. Dnes říkáme excelentní servis. Už od začátku jsme tuto myšlenku včlenili do názvu firmy. Ukázalo se to jako správná volba, na které jsme nemuseli nic měnit.

V silně konkurenčním prostředí, abyste uspěli, jste museli vsadit na to, nabízet stále něco nového. Jak to vlastně začalo?

Ano, snaha o inovace je základem našeho podnikání. Ať už inovace výrobkové, technologické, nebo obchodních modelů a řízení firmy. Ale k těm začátkům. Ta první vznikla úplně náhodou. Na jednom veletrhu, už kolem páté hodiny, přišla jedna paní od Philipsu, ukázala nám nějaký materiál a zeptala se, jestli ho umíme. My jsme řekli, že ano. A za týden přišla poptávka. Teď jsme trochu vystřízlivěli a říkali si, tohle bude docela oříšek. Začali jsme nad tím bádat a říkali si, uděláme to pro nás trochu cenově zajímavé a domnívali se, že to stejně nedopadne. Za další týden přišla objednávka, a to už začalo jít do tuhého. Musel jsem vytvořit krizový tým - jeden člověk na materiály, druhý na technologii, další člověk jel shánět klíčovou část stroje a já jsem to organizoval. Začali jsme vyrábět ručně. Objeli jsme všechny šrotoviště v okolí a za týden naši lidé dali dohromady zařízení, na kterém jsme dva a půl roku vyráběli pro firmu Philips.

Jaký dopad měla tato zkušenost a zakázka na firmu?

Efekt to mělo dvojí. Jednak nás Philips zařadil do Twinningového programu rozvoje českých subdodavatelů. Tím jsme se dostali k CzechInvestu, který nám sehnal prvního poradce pro rozvoj firemní strategie. A zadruhé nám pomohl zařazením do pilotního programu Investors in People. A Philips na nás také poslal auditory z KPMG. Byli jsme ještě malá firma a zírali jsme, na co všechno se nás ptali. Učení bojem.

Dalším efektem bylo získání prvního úvěru. Do té doby jsme jeli bez úvěru. Dnes těžko představitelná věc, ale tenkrát byly úroky 22 procent. Neměli jsme majetek, který bychom mohli zastavit. Ale Citibank jako první nám dala úvěr. Zjistila si zákazníky z našeho portfolia - Siemens, Philips, Panasonic - a zaúvěrovali nás. Spolupracujeme s nimi dodnes. To bylo v roce 1998. Ty zakázky pro Philips pak skončily ze dne na den, ale zůstal zásadní přínos, že jsme se začali systematicky zlepšovat na základě pomoci CzechInvestu. Začínali jsme na nule, dnes máme obrat 280 milionů korun a 88 zaměstnanců.

Máte také úspěchy v produktových inovacích.

Když chcete prodávat produkty s vyšší přidanou hodnotou pro zákazníka, nejde to ani jinak. Musíte nabídnout něco navíc, když požadujete vyšší ceny, než mají velké firmy, které však nabízejí většinou spíš jen velkosériové produkty. Získali jsme už celkem šest ocenění WorldStar for Packaging. Například velmi hrdý jsem na náš systém obalů pro náhradní světlomety pro automobily.

V čem je tak výjimečný?

Jedná se o inovaci z roku 2013. Normálně si člověk řekne - jde o krabici a tam není v podstatě co zlepšovat. Opak je pravdou. Na první pohled je to obyčejná fixační vložka do krabice. Pozorněji je to vložka jak na pravý, tak i na levý světlomet. Je vhodná pro několik typů vozidel - Audi, Seat, Mercedes atd. Je natolik variabilní, že ji můžeme upravovat na libovolný světlomet, který je na trhu - tedy univerzální. To řešení jsme si nechali patentovat, děláme ho dodnes a je velice úspěšné, absolvovalo bez problémů pádové testy a dneska v tom chodí světlomety do celého světa.

Podařilo se nám opět unikátní, univerzální, vícefunkční, elegantní řešení. A - jak je u nás zvykem - bez jakéhokoliv lepení. Řešení bylo skutečně unikátní, a tak jsem se rozhodl, že cenu do Sydney si pojedou převzít konstruktéři, kteří se na tom podíleli. Cenu přebírali oni, ne já. Je potřeba lidi ocenit a motivovat pro další práci. A ověřil jsem si, že to s lidmi dělá hodně.

Těch produktových inovací je samozřejmě více. Co je pro ně společné?

Musí přinést nějakou výhodu hlavně zákazníkovi, ale i nám. Naši konstruktéři musí navrhovat obaly, které jdou snadno složit, ale i rozložit. Vše začíná analýzou požadavků zákazníka, následuje poradenství, výroba vzorku, zaškolení obsluhy u zákazníka, ale případně i vybavení pracoviště u zákazníka atd. Podniky nevěnují obvykle balení velkou pozornost. Proto například pro ně vytváříme i určité balicí předpisy, jak postupovat u konkrétního obalu. Díly označujeme, aby je nebylo možné zaměňovat.

Excelentní servis znamená, že každý náš zaměstnanec musí vědět, jak může k tomuto výsledku přispět: dodací lhůty do 24 hodin, včasnost, flexibilita, s tím související dostatečné skladové zásoby a kvalitní logistika.

Vím, že bychom mohli pokračovat ve výčtu inovací, například zkušenostmi z balení ultralehkých letadel pro přepravu do Chile, z balení tlumičů pro automobilový průmysl, kde obaly dodáváte i do Beneluxu, Španělska a podobně. Nebo za jeden patentovaný nápad pobíráte licenční poplatky od amerických výrobců. Ale vy hledáte novinky i jinde. Ve změně nebo rozšíření obchodních modelů či technologií.

Už v roce 2002 jsme přišli na trh s fixačním materiálem, který jsme nazvali Kartofix - tedy kartonážní fixace, vyráběná z papírového odpadu. Jakýkoliv výrobek, který je nějakým způsobem citlivý a je potřeba ho chránit, jsme schopni jednoduše, účinně a levně zabalit.

Naší specialitou jsou mřížky, fixace a separátory z vlnité lepenky. Jsme jejich největším výrobcem v České republice. Pro některé výrobky neexistuje lepší způsob balení. Na Kartofix máme zaregistrovanou ochrannou známku, i když ten název dnes už zlidověl mezi výrobci a odběrateli. Na výrobu fixace do krabic máme v České republice unikátní technologie.

A k těm obchodním modelům?

Můžu uvést dva příklady. Od německé konkurence končící v Česku jsme po prozkoumání situace nekoupili jejich podniky, ale cíleně jsme odkoupili pouze portfolio zákazníků. Návratnost projektů byla dva roky a růst tržeb o 40 milionů korun.

Druhým příkladem je výkup a prodej použitých obalů, projekt Rotobal. My jsme se rozhodli, protože máme úctu k přírodě a živí nás obaly z obnovitelných surovin, vypořádat se s faktem, že řada nepoškozených krabic, které se vyhazují, by se dala znovu využít. Začali jsme cíleně, řízeně vykupovat krabice včetně nadnormativních zásob, neprodejných zásob, různých zmetků od výrobců obalů atd. Tyto obaly třídíme a nabízíme k různému použití. Je to úplně samostatný projekt, který funguje v Moravské Třebové. Nejen tam odpady třídíme na znovu použitelné, ale zbytek i recyklujeme, vyrábíme tam z něj například papírovou fixaci. Je to nízkonákladový koncept s jasně definovanými procesy, marketingem atd.

Jak je vidět, nové myšlenky přinášejí odpovídající efekt. Ale ten nespadne jen tak z nebe. Co vše za tím stojí?

Musíte se stále dívat kolem sebe a nespokojit se se současným stavem, i když to vypadá, že je už definitivní. A musíte mít správnou vizi, strategii, obklopit se správnými lidmi... Není to jednoduchá věc, ale výsledky stojí za to.

Když bychom se zastavili u toho dívání se kolem sebe. Co vám pomáhá?

Je toho samozřejmě mnoho. Třeba to, že jsem soudním znalcem. To je nesmírně poučné a člověk si uvědomí řadu rizik, která s sebou logistika a manipulace se zbožím přináší. Tím se můžeme mnohému vyvarovat - viz třeba zmíněné obaly na světlomety nebo balení tlumičů.

Člověk se nesmí bát investovat do vědomostí. Teď jsem ukončil program InterLeader«, při jehož absolvování jsem si ujasnil mnoho i předem nevyřčených otázek a aplikoval je do úpravy vize, strategie, do řízení.

Nebo zmíněný projekt Investors in People, který nám přinesl propojení cílů zaměstnanců s cíli podniku, pomohl nám a pomáhá získávat a udržet lidi motivované, výkonné, kteří umí to, co firma potřebuje. Zvlášť nyní je to důležité, když poptávka po kvalitních lidech stále roste.

Základem asi je jasně vědět, co chci dělat a čeho chci dosáhnout.

Jednoznačně. My jsme si to přesně definovali. Jak už jsem řekl, musíme poskytovat excelentní servis pro balení - aby zákazníci balili snadno, rychle a efektivně. Znamená to být neustále nejlepší nebo se o to snažit. Na to navazují hodnoty firmy a z toho vyplývají klíčové oblasti, které sledujeme. Je jich pět: inovace pro budoucnost, partnerství se zákazníkem, zodpovědní lidé a firemní kultura, efektivní procesy a finance věnované dalšímu rozvoji. To vše se musí kaskádovitě přetavit do úkolů pro manažery i pro pracovníky ve výrobě a skladech.

Jak to dostat až na dílnu?

Komunikace je samozřejmě nesmírně důležitá. Začíná to setkáváním s pracovníky a pokračuje třeba firemním časopisem Servisbalíček. Tam věci vysvětlujeme a lidi informujeme, protože jsme firma hodně otevřená. Myslíme si, že zaměstnanci potřebují mít dostatek informací. Je potřeba mít od nich zpětnou vazbu a zapojovat je.

Ptáme se třeba, jak by oni vyřešili určité problémy ve výrobě. Překvapil mě například jeden pracovník skladu. V době, kdy jsme neměli prostředků nazbyt a potřebovali jsme přepažit halu kvůli výrobním prostorům a každé řešení bylo drahé, přišel a říkal, tak tam vyskládejte balíky odpadu. My jsme si řekli, proč ne. Udělali jsme z nich pět metrů vysokou příčku za půl dne, vyztužili ji prkny. Obrovské úspory.

Nikoho to z managementu ani z vedení výroby nenapadlo. Takové přístupy je potřeba podporovat. Samozřejmě, že za to daný člověk dostal odměnu a jeho nápad jsme vyzdvihli.

Hodně se věnujete lidem.

Je to to nejpodstatnější, co máme. Proto letos dokončíme výstavbu nového Technologického, vývojového a administrativního centra, kam sestěhujeme lidi z několika lokalit v Dobrušce. Slibujeme si od toho například lepší spolupráci a možnosti lepší komunikace napříč firmou.

A máte nějaký návod, který vás vede k dosavadním úspěchům?

Pořád mám své sny a z těch vznikají vize. Tedy mít inspiraci. Protože jsem majitel, jednatel i ředitel, tak si sám nakládám na bedra. Takže když si dám velkou vizi, tak si to také musím odpracovat. Tedy mít odhodlání a usilovat o vítězství. Musí mě to bavit a pak to jde. Přitom musí člověk zůstat stát nohama na zemi a zachovat si lidskou slušnost.

Ladislav Horčička

Vystudoval VŠCHT Pardubice, pracoval ve Fotochemě Hradec Králové a ve Východočeských papírnách jako ředitel závodu Dobruška. V roce 1993 společně s manželkou a jedním společníkem založil společnost Servisbal Obaly s. r. o. Je jako jeden z mála soudním znalcem v oboru obalů a obalové techniky a řeší škody na zboží vzniklé vadným balením. V poslední době si rozšířil své vzdělání o program InterLeader«, zaměřený na tvorbu strategií, řízení změn a rozvoj vůdcovství. V současné době jsou spolu s manželkou jedinými vlastníky firmy. V letošním roce do společnosti nastoupil i jejich syn Lukáš, který by měl v budoucnu rodinnou firmu převzít.

Servisbal Obaly s. r. o.

Zaměření: průmyslové přepravní obaly, obchod, výroba a navazující služby; největší výrobce kartonových mřížek a největší prodejce standardních obalů v ČR

- Sídlo: Dobruška
- Rok založení: 1993
- Počet zaměstnanců: 88
- Obrat: 280 mil. Kč
- Sklady: 9000 m2
- Certifikáty: ISO 9001, ISO 14001, Investors in People
- Ocenění: Firma roku 2008
- WorldStar for Packaging - 6x (naposledy 2014)
- Pravidelně z české soutěže Obal roku
- Patenty: dva - jedna licence prodána do USA
- Ochranné známky: Kartofix, Rotobal

 

Jan Přikryl,
spolupracovník redakce

Foto: Matej Slávik

Související