Konkurenční výhodou této rodinné firmy, s ročním obratem 1,3 miliardy korun, je nejen to, že si své výrobky vyrábí, ale především je stále inovuje, a tedy přichází na trh s novinkami. "Jsme tak hodně flexibilní a inovativní, máme vlastní vývoj, děláme si například sami i formy, a to vše nám umožňuje reagovat rychle na potřeby zákazníků," vysvětluje filozofii firmy Radka Prokopová.

BUDOVÁNÍ FIRMY PO STRATEGICKÝCH FÁZÍCH

Do současné rozlohy 40 000 m2 výrobních hal se firma rozrůstala postupně. Na okraji Břeclavi majitelé postupně skupovali pozemky i s původními starými objekty, které zrekonstruovali a v nichž zpočátku výrobu rozjížděli. Jakmile nastala potřeba výrobu rozšířit, stěhovali ji do nové, prostornější haly, vybavené moderními technologiemi a příjemným pracovním prostředím pro zaměstnance. "Firmu jsme budovali s manželem kousek po kousku. Nejsme svým založením lidé, kteří dělají najednou deset kroků. Pro nás je důležité udělat jeden krok a pak další a další a vidět to vše v návaznosti a strategicky. Nejprve jsme takto stěhovali kovovýrobu v roce 2009 a pak následovaly další provozy. Jakmile ale nastala potřeba rozšířit výrobu, měli jsme už přichystány plány a paralelně budovali nové moderní výrobní haly," říká Radka Prokopová.

Všechny nové haly mají zajímavý architektonický design, který spojují korporátní barvy firmy. Jeden z těchto výrobních areálů, Hala B, vyhrál v soutěži CzechInvestu první místo v kategorii Brownfield v roce 2011. V současné době se projektuje další velká výrobní hala, v Alca plastu zatím největší, která zahájí činnost napřesrok.

Prošla jsem si při své návštěvě Alca plastu několika novými areály a na první pohled mě vždy překvapilo, jak všude vládne pořádek a čistota. "Udržovat pracoviště v čistotě a pořádku je u nás samozřejmá povinnost každého zaměstnance," říká na to Radka Prokopová. A co každého návštěvníka výrobních provozů v Alca plastu určitě také zaujme, jsou moderní stroje a robotizovaná pracoviště. Najdete je v každé hale. "Máme-li držet krok s dobou, musíme sledovat vývoj moderních technologií a pořizovat ty nejkvalitnější, abychom mohli stále inovovat náš sortiment," uvádí Radka Prokopová.

VZDĚLÁVÁNÍ A OSVĚTA POSILUJÍ ZNAČKU FIRMY

Srdcem firmy je sice výroba a vývoj, ale nezapomínají tu ani na rozvoj, vzdělávání a osvětu jak pro zaměstnance, tak i dodavatele a zákazníky. Chloubou firmy je školicí a tréninkové středisko, které bylo vybudováno na místě, kde předtím býval sklad zeleniny, a za přispění financí z evropských fondů. Otevřeno bylo před šesti lety a už zvenku nelze přehlédnout jeho moderní design. Interiér vás zase upoutá nápaditým barevným a architektonickým řešením. "Školicí a tréninkové středisko jsme zbudovali proto, že jsme chtěli mít prostory, kde bychom vzdělávali naše zaměstnance hlavně v měkkých dovednostech a kde bychom také mohli vzdělávacími programy šířit povědomí o značce v odborné i laické veřejnosti. Vznikl tak ucelený systém vzdělávání Alcaplast Academy. Je určen zaměstnancům, ale učíme v něm naše zákazníky - instalatéry, stavební firmy či velkoobchodní a maloobchodní zákazníky anebo i žáky a studenty ze škol, jaké máme výrobky, jak se používají, jak se s nimi pracuje," říká Radka Prokopová. Školicí středisko se tak stává důležitým marketingovým nástrojem, který přispívá k budování značky.

V horních patrech střediska je několik učeben s moderním technickým vybavením, v přízemí pak školicí centrum, kde si dodavatelé, zákazníci, řemeslníci a zájemci z řad studentů mohou sami "osahat" výrobky Alca plastu a vyzkoušet si, jak se s nimi pracuje. Třeba si složit výrobky z jednotlivých dílů a pak se podívat i přímo do výroby, jak výrobky vznikají.

Vzdělávací program má i mobilní verzi, takže lektoři mohou s programem jezdit přímo k zákazníkům a tam je školit. "Loni jsme takto proškolili 3000 lidí. Vzdělávání u nás zajišťují dva lektoři a jeden produktový manažer, v zahraničních pobočkách to mají na starosti obchodní manažeři," popisuje Radka Prokopová.

NEÚSPĚCH MŮŽE BÝT POUČENÍM, JAK DÁL

Prvním produktem, s nímž firma Alca plast vstoupila před osmnácti lety na trh sanitární techniky, byl vypouštěcí ventil do toalet. Sortiment se pak rychle rozrůstal o další komponenty a výrobky sanitární techniky a nabízí široké portfolio výrobků. Dnes firma exportuje 70 % své produkce do celého světa. "Když jsme přišli s vypouštěcím ventilem, neměli jsme zrovna štěstí na dodavatele membrány, která je uvnitř ventilu, což se po čase projevilo tím, že začaly chodit reklamace. Ve velkém, hrozně nás to vyděsilo," vzpomíná na nelehkou situaci v počátcích Radka Prokopová.

Tehdy s manželem nebyli daleko od toho, že firmu zavřou. "Ale pak jsme si řekli, že musíme každému zákazníkovi s reklamací vyhovět a neztratit ho. Využili jsme tento neúspěch jako příležitost a ke každé reklamaci posílali našeho technika, který ventil opravil a zákazníkovi vysvětlil, co se stalo a za firmu se omluvil. Tím, že jsme to právě v tu nedobrou dobu nevzdali, ale že jsme vsadili na poctivé a slušné jednání s každým zákazníkem, jsme získali v oboru pověst firmy, která má zájem o zákazníka a férové jednání. Velkoobchody nás i proto začaly brát jako seriózního partnera a naše podnikání dál úspěšně pokračovalo," říká Radka Prokopová. "Díky tomu jsme se také naučili, že když vznikne nějaký problém, nepřistupujeme k němu tak, že hned hledáme viníka, ale nejdřív problém odstraníme a pak řešíme, kde a proč se to stalo, jak to udělat, aby se to už neopakovalo," říká Radka Prokopová.

NEJEN GARANCE, ALE I SERVIS A NÁHRADNÍ DÍLY

Kromě vlastního vývoje má Alca plast ještě jednu unikátní konkurenční výhodu, které věří a která funguje. Nabízí zákazníkům dlouhodobou garanci pro každý výrobek a také servis a možnost koupit si náhradní díl k jakémukoliv výrobku firmy. "Jsme česká firma a chceme se zákazníky mít dlouhodobé vztahy a nabízet jim kvalitní výrobky i služby.

Poskytujeme dlouhodobou záruční dobu na naše výrobky, třeba na žlaby až 25 let. Když si český zákazník něco od nás koupí, má jistotu, že když se mu něco pokazí, tak my mu za velmi nízkou cenu ten náhradní díl prodáme. Máme náhradní díly na skladě a zájem o ně zákazníci opravdu mají. Jiné firmy toto obvykle nedělají. To je benefit, který nám získal i výbornou pozici na trhu," říká Radka Prokopová.

INOVACE A SPOLUPRÁCE S DESIGNÉRY

Dnes už je na mezinárodním trhu břeclavská firma Alca plast dobře známá jako inovátorská výrobní společnost, která je jedničkou v koupelnových sprchových žlabech a také v předstěnových instalačních systémech. Originalitu jejich výrobků podtrhuje i spolupráce s designéry. Například jako první ve spolupráci s designérkou Bárou Škorpilovou přišla společnost Alca plast s novinkou - hranatým tlačítkem na toalety Flat, které v roce 2014 získalo cenu Red Dot Award. "Ve spolupráci s Bárou Škorpilovou dále pokračujeme. To, co Bára navrhla - hranaté tlačítko -, bylo první na světě a odstartovalo hranatá tlačítka na světovém trhu jako trend. A rozšiřujeme spolupráci i s dalšími talentovanými designéry. Výsledky takové spolupráce nám totiž také pomáhají budovat značku firmy," říká Radka Prokopová.

Pověst firmy doma i ve světě ale šíří i výsledky práce vývojového týmu. Zdokonaluje standardní řešení, hledá nové možnosti, jak v sanitární technice přicházet s novými postupy, materiály a produkty. "Máme tým vývojářů, které práce u nás baví, drží je tu možnost vymýšlet, přicházet s inovacemi, konstruovat nové věci a používat moderní technologie," říká Radka Prokopová.

Samozřejmě ale jako všechny firmy i Alca plast se nyní potýká s nedostatkem kvalitních vývojářů. A nejen jich. Sehnat kvalitní lidi pro všechny druhy profesí je čím dál obtížnější, ať jsou to dělníci, středoškoláci nebo vysokoškoláci. "Máme to o to složitější, že za rohem je Brno, Bratislava i Vídeň, a ne každému se chce zakotvit v Břeclavi. Nehledě na to, že i v Břeclavi je několik velkých výrobních firem, takže se o stejné profese pereme všichni," uvádí Radka Prokopová.

Podle ní ani spolupráce se školami není pro Alca plast řešením. "Školy mimo Břeclav jsou daleko a v ČR je mobilita - dojíždění za prací stále problém. Když máme štěstí a ve škole najdeme nadšence, kterého láká pro nás pracovat, snažíme se najít práci i pro jeho partnerku a vytvořit mu v Břeclavi dobré podmínky pro rodinu," říká Radka Prokopová. Hodně se podle ní při náboru nových zaměstnanců osvědčují doporučení zaměstnanců.

LIDI LÁKAJÍ MODERNÍ STROJE A ROBOTI I SLUŠNÉ PLATY

Ve firmě pracuje 550 zaměstnanců a firma jede na nepřetržitý provoz. Co může lidem nabídnout, aby si vybrali právě práci v Alca plastu? "Mladé lidi tu láká možnost pracovat s moderními technologiemi. Máme 3D tiskárny, nové stroje a robotizovaná pracoviště. Mohou vymýšlet nové věci, realizovat své nápady. Také mzdy máme vyšší, než je průměr v regionu. Lidé tu navíc dostávají řadu benefitů - například mají k dispozici čtyři závodní jídelny, kde si mohou vybrat jídlo podle svých chutí a kde se snažíme nabízet jídelníček, který odpovídá zásadám zdravé výživy," vypočítává zaměstnanecké výhody Radka Prokopová.

K benefitům, které zaměstnanci oceňují, patří i příspěvky na dovolenou a na Vánoce nebo různá školení, která lidem pomáhají zvyšovat si kvalifikaci na trhu práce. "A také už tu lidé vědí, že nabízíme jistotu, že firma prosperuje, bude se dál rozvíjet a má perspektivu. Od vzniku firmy se nestalo, že bychom propouštěli zaměstnance, naopak trvale nabíráme," říká Radka Prokopová. "Ale samozřejmě, že už také vědí, že klademe na zaměstnance velké nároky. Sem nepřijde pracovat někdo, kdo by se tu chtěl 'zašít'," směje se Radka Prokopová.

OBLÍBENÝM BENEFITEM JE ANGLIČTINA PRO DĚTI

A ještě jeden zajímavý benefit mohou zaměstnanci Alca plastu využít - pro své děti. Ty mohou navštěvovat profesionálně vedené kurzy angličtiny. Částečně na výuku přispívá firma, část si hradí zaměstnanci. "Mám už dvě téměř dospělé děti a vím, jak je důležité zajistit jim v pravý čas kvalitní jazykové vzdělání. Kurz angličtiny pro děti zaměstnanců jsem proto koncipovala tak, jako by šlo o mé děti, pro které chci kvalitní výuku a také viditelné a měřitelné výsledky, aby to nebyly jen takové ty kroužky, kde se děti 'odloží', ale efektivita výuky moc nesleduje. Jsem náročná, a tak jsem chtěla, aby kurz splňoval měřítka kvalitní výuky, aby se děti opravdu něco naučily. Počínaje správnou učebnicí, výbornou paní učitelkou a zapojením rodičů dětí," vysvětluje Radka Prokopová.

Rodiče musí například garantovat, že děti budou dělat úkoly, které se zadávají přes e-mail písemně. Také garantují, že děti budou na výuku chodit pravidelně. Dvakrát ročně děti dostávají jako ve škole vysvědčení, v němž je každé dítě hodnoceno písemně, ne známkami. Na závěr roku pak dostanou certifikát.

Kurzy běží několik let, z původních dvou skupinek se rozrostly na pět skupin dětí různého věku. Jsou do nich rozřazovány na základě dosažených znalostí. O kurzy je velký zájem a děti učení baví, protože výuka probíhá interaktivně, hravou formou a na konci školního roku pak prezentují výsledky na besídce. "Rodiče dětí, které jsou zapojeny do výuky, navíc uvolňujeme z práce vždy, když potřebují dítě ze školy nebo školky vyzvednout a přivést na hodinu angličtiny u nás ve školicím středisku," popisuje další benefit pro rodiče Radka Prokopová.

MANAGEMENTU SE UČILA ZA POCHODU

Když letos na Žofíně přebírala Radka Prokopová titul Manažerka roku a manažerka odvětví, uvedla jako své další cíle: více se zaměřit na marketing a budování značky a předávat zkušenosti jiným ženám, které začínají podnikat. Třeba i sdílením omylů a slepých uliček, které se nevyhnou nikomu. Svěřila se, že chyb a omylů zažila také celou řadu.

"Například, když firma rostla, ne vždy jsem byla natolik vizionářská, abych dokázala odhadnout trendy, a proto jsem byla opatrnější při investování. Možná kdybych v té době víc zainvestovala do marketingu, věci by se dařily jednodušeji.

Nebo jsem mnohdy špatně vyhodnotila situaci v personální oblasti. V návalu práce vždy nevidíte, když někdo volá o pomoc, má toho tzv. plné zuby a můžete přehlédnout, že má nějaké problémy. Pak firmu sám opustí. Přijít o kvalitní lidi je pro firmu vždy velká ztráta," říká Radka Prokopová.

A jak se sama učila řídit firmu a vést lidi? "Postupně s tím, jak firma rostla - za pochodu," říká otevřeně. Přitom ona sama nikdy předtím netušila, že někdy povede tak velkou firmu. Vystudovala VŠE, Fakultu mezinárodních vztahů a vždy věděla, že ji láká obchod. Založila si malou agenturu na pořádání kulturních akcí a myslela, že zůstane v Praze. Ale vše pak bylo jinak. Z Prahy odešla na jižní Moravu za manželem a společně v roce 1998 založili Alca plast. Ale sen o tom, že její kariérou bude věnovat se obchodu, se nerozplynul, naopak se splnil. V komerci se našla i v Alca plastu, kde se stará o obchod na domácím i světovém trhu.

ŽENA, MATKA, RODINA A PODNIKÁNÍ

"Pro mě bylo celkově na začátku naší rodinné firmy všechno nesmírně těžké. Nejen to, začít pracovat v jiném oboru, ale i to přestěhovat se, protože jsem žila v Praze a výhody velkoměsta mi maximálně vyhovovaly, včetně anonymity. Tady jsem se ocitla v jiném světě, pod drobnohledem malého města a trvalo mi několik let, než jsem si na to zvykla. V roce 1998 jsme firmu založili, v 1999 jsem otěhotněla. Narodily se nám dvě děti a ani jsem nebyla s nimi doma na mateřské, pracovala jsem, i když byly malé. Bylo to náročné," vzpomíná na začátky rodinného podnikání.

Podle ní však ženy mají v sobě silnou vlastnost se adaptovat, přizpůsobit se, když jim změny dávají smysl. "Kromě toho jsou ženy také vytrvalé a cílevědomé, a když si to poskládají v hlavě a vědí, že něco dává smysl, dokážou za tím jít. To je činí silnými. Pro rodinu, pro cokoliv. Ženy neobracejí výhybky," tvrdí Radka Prokopová.

A jak se spolupracuje v jedné firmě manželce a manželovi? "Je to jiné, než když přijdete večer domů a vykládáte manželovi, co bylo v práci. My tu práci děláme spolu, takže se o ní bavíme a řešíme různé věci, ty každodenní i strategické. Musíme se nakonec ale vždy dohodnout, i když míváme na věci různé pohledy nebo když každý z nás zastává jiné řešení. Budujeme firmu společně s manželem, on cílí na výrobu, já na obchod a úspěch firmy stojí i na kombinaci našich vlastností," uzavírá Radka Prokopová.

OCENĚNÍ ZAVAZUJE

Z titulu Manažerka roku měla obrovskou radost, považuje to za veliké ocenění a uznání práce, kterou má za sebou, i za to, že jako máma dokázala úspěšně vést firmu a přitom vychovat dvě děti, na něž je pyšná. "S manželem je vedeme k pracovitosti a odpovědnosti za majetek, který ve firmě spolu se zaměstnanci vytváříme. Myslet na to, co bude s firmou za pár let, zda ji děti převezmou, je zatím pro mě hodně daleko," říká Radka Prokopová. A k titulu Manažerka roku ještě dodává, že ho se zaměstnanci oslavili, že udělal velké PR jí i firmě a že je to pro ni velmi zavazující uznání, aby i dál dělala svou práci co nejlépe.


Manažerka roku 2015, Radka Prokopová je výkonnou ředitelkou společnosti Alca plast, rodinné firmy, kterou založila v Břeclavi před 18 lety se svým manželem.

Vkusně, moderně a s citem pro detail i výběr barev a materiálů je zařízeno školicí a tréninkové centrum, kde probíhají kurzy pro zaměstnance i dodavatele a školy v rámci Alcaplast Academy.

Radka Prokopová chodí do výrobních hal, kde se zajímá o kvalitu výrobků a pracovní prostředí zaměstnanců. Na fotografii uprostřed ukazuje Radka Prokopová na novinku, která zvrátila trend tlačítek na toalety - hranaté tlačítko Flat, které pro firmu vymyslela designérka Bára Škorpilová a které získalo cenu Red Dot Award. Na fotografii vpravo jsou vidět moderní laserové stroje, jimiž je kovovýroba vybavena.

Foto: archiv společnosti Alca plast

Související