Kolona troubících a blikajících aut vyděsila všechny kolemjdoucí. Zvlášť proto, že v autech na parkovišti nikdo neseděl, takže scénka to byla trochu jako z hororu. Není divu, že si ji čerství vysokoškoláci z nadhledu prvního patra patřičně užívali. Na parkovišti před budovou mladoboleslavského muzea automobilky Škoda se konala pravidelná zářijová trainee runda čerstvých absolventů vysokých škol, kteří měli to štěstí a dostali se do letošního programu automobilky. Ta si takto trénuje v ročním adaptačním programu už více než čtyřiadvacet let nové talenty.

Směsice blikání a houkání aut byla jen jedním hravým dílkem v celodenním programu budoucích manažerů Škodovky. Sami si museli za pomoci VIN kódu auta a mobilního telefonu osahat a vyzkoušet, co to v praxi znamená, být propojen se svým autem a splnit úkol "zatrub a zablikej". Protože právě téma Connect bylo ten den na pořadu workshopu. "Každý tu dělá zodpovědně svou práci, ale zase se u toho moc nepřetrhne, protože každý přece ví, že moc stresu škodí zdraví, takže ony věci vždycky nějak dopadnou," prozradila například svým budoucím kolegům Tereza Macenauerová, která v rámci Trainee programu strávila povinnou zahraniční stáž v Pekingu. Teď svou kariéru v mladoboleslavské automobilce rozvíjí v oblasti HR a náboru zaměstnanců.

ŠANCI MAJÍ JEN TŘI PROCENTA PŘIHLÁŠENÝCH

Tereza je jedním z celkem 521 lidí, kteří zatím Trainee programem automobilky prošli. A samozřejmě zůstali. Loajalita těch, kteří programem projdou, je totiž obrovská.

"Každý rok se nám přihlásí více než tisícovka nových tváří. Podmínkou je ukončené magisterské studium, výborná znalost angličtiny a absolvovaná zahraniční stáž při škole. Na základě toho si je zveme na osobní pohovory nebo, jde-li o cizince, využijeme Skype. Výběrové řízení je náročné, adepti projdou i psychologickými testy, a při plnění zadaných úkolů je celý den pozorují zkušení manažeři a vedoucí pracovníci z firmy," popisuje koordinátorka Trainee programu Petra Sadílková. Kdo přísným sítem projde, má práci v automobilce prakticky jistou, pokud se sám nerozhodne jinak.

Paleta škol, z nichž se vysokoškoláci do automobilky hlásí, je pestrá. Vede VUT v Brně a ČVUT v Praze, Technická univerzita v Liberci, VŠE, ale šanci mají i absolventi měkčích oborů, jako jsou čerství psychologové či sociologové. Každý rok se do programu hlásí také skoro polovina cizinců, výjimkou nejsou Kanaďané nebo Syřané.

Byť má většina absolventů celkem jasnou představu o tom, čemu by se chtěli ve Škodovce věnovat, řada z nich během ročního Trainee programu změní názor a skončí u jiného oboru. "Mnohdy se totiž ukáže, že je během ročních rotací v programu zaujme úplně jiná náplň práce," říká Petra Sadílková.

I ŠÉFOVÉ ZAČÍNAJÍ U PÁSU

"Rok coby trainee je prostě jízda. Hned na začátku všichni nováčci, kteří jsou od první chvíle zaměstnanci firmy se všemi výhodami, projdou týdenní praxí ve výrobě. Všichni tu začínají od prvního šroubku na montážní lince, vidí roli zaměstnanců u pásu, umí se do nich lépe vžít, ať už se pak pracovně věnují čemukoliv," přibližuje Petra Sadílková. Poté trainees rotují po jednotlivých pracovištích automobilky. Mají vždy určeného svého mentora, který je vede a pomáhá jim. Zapojují se do CSR aktivit, pravidelně snídají s nejvyššími členy managementu, učí se komunikačním a prezentačním dovednostem nebo se vzdělávají v jazycích. Mimochodem, celý trainee den probíhal jen v angličtině.

"Program končí čtvrtroční stáží v zahraničí a úplně na závěr si nováčci zažijí i velké finále - stráví pár dní coby prodejci aut. Vlastně je to takový uzavřený kruh - na začátku si trainee zkusí auto vyrobit, na konci programu ho i prodá," vypráví Sadílková.

Byť nejde o manažerský program, z řady bývalých trainees se skutečně časem a kariérním postupem stali členové vedení firmy. Vedlejším benefitem programu je fakt, že nejde jen o dobrou adaptaci nováčků do podniku a vštípení firemní kultury, ale že se takto skvěle a nenásilně tvoří networking. I to je zamýšleným cílem celé roční akce.

A že jde o rok opravdu intenzivní, o tom svědčí i fakt, že třicítka trainees se pravidelně vídá i po práci u sportu nebo při dalších aktivitách - píší blogy, cestují spolu, a aktuální nováčci dokonce natáčí i společný film.

Po celou dobu ročního tréninku má také každý trainee nastavený individuální projekt, který plní a zhruba po třech měsících odevzdává. "Konkrétní práce záleží na jednotlivých mentorech. Někdo nechá nováčky celý měsíc na exkurzi po jednotlivých odděleních, jiný jim zadá třeba hned paralelní řešení problému, na němž celý tým pracuje. A už se i stalo, že nakonec bylo vybráno řešení, které zpracoval právě trainee," vzpomíná Petra Sadílková. Někteří nováčci třeba pracují na uspořádání konference, podporují aktivity marketingového oddělení nebo vylepšují IT programy. Vše podle zvoleného oboru, kam chtějí junioři po roce tréninku nastoupit.

ŠKODA MILUJE DRAČÍ LODĚ

Zpátky ke trainee rundě v Mladé Boleslavi. Celý tým odpoledne vyráží ve firemních vozech na tajné místo. Jen za pomoci propojení s autem, které museli sami zvládnout, plní zadané úkoly a jedou tam, kam je navigují předem určená GPS data. Posádky se střídají, takže se stále znovu učí ono heslo - Connect.

Následuje výšlap na středočeské pískovce Drábských světniček. Seshora je totiž mimo jiné dobře vidět, jak velký kus krajiny firma zabírá. Další tajný cíl je pro juniory i pro nezasvěcence překvapením. Dračí lodě. Málokdo totiž ví, že Škoda Auto má hned dvě závodní dračí lodě a dva týmy, které na nich úspěšně soutěží. Tato tradice sice vznikla a po tisíciletí se udržuje v Číně, ale ve filozofickém smyslu je podstatná právě pro Škodovku. Kapitán týmu bubnuje a všichni na lodi v jednotném rytmu veslují. Dokud se celá posádka správně nesladí, loď nejede. Těžko vymyslet lepší závěr pro pravidelnou každoměsíční trainee rundu lidí, kteří v blízké budoucnosti budou určovat další směřování a růst největšího zaměstnavatele v Česku.

Související