Muž, který tráví celý život mezi auty, je opravdu dobrý a hodně svižný řidič. Však také v autě tráví hodně času při služebních cestách do zahraničí.
Muž, který tráví celý život mezi auty, je opravdu dobrý a hodně svižný řidič. Však také v autě tráví hodně času při služebních cestách do zahraničí.
autor: Jan Mudra

Přesně v 8.15 se otevřou dveře a generální ředitel Porsche Česká republika vychází z domova. Na zádech batůžek, jinak sportovní oblečení a tenisky. Usměje se na nás a zavelí: "Tak jdeme, ne? Je to slabá třičtvrtěhodina..." Načež nasadí drsné tempo do prudkého kopce pražských Malvazinek. Jsou krátké chvíle, kdy jako přirozeně líný člověk lituji, že píši reportáž Den s manažerem.

Pro Vratislava Strašila však jde snad o jediný moment dne, kdy nebere telefony, neřeší maily, ale užívá si sportovní začátek práce. Chce totiž shodit pár kilogramů a získat lepší kondici, takže se naučil den začínat pochodem místo přesunem autem. Jeho naleštěné služební Audi Q7 tak stojí zatím v garáži v práci a čeká na svého řidiče.

S časovým odhadem má Vratislav Strašil naprostou pravdu: dvě minuty před devátou už totiž vstupuje do své kanceláře a jde se z ležérního sportovního oblečení převléknout do obleku. Mezi prvními telefonáty přitom průběžně uzobává ovoce a oříšky ze zdravé snídaně, která na něj už čekala na stole spolu s bílými jogurty včetně módního smoothie s chia semínky. Koukne na hodinky a nahlas usoudí, že když svým třem podřízeným zaslal úkol včera v půl desáté večer - mimochodem poté, co opět pěšky došel z kanceláře domů -, tak je možná trochu brzy chtít po nich výsledky teď. Stačí to až za hodinu. Dělat v této firmě zjevně znamená využít každou minutu dne na maximum.

Není čas ztrácet čas

Pracovní den muže, který přiváží do Česka pod značkami značkami Volkswagen, Audi, SEAT a Volkswagen Užitkové vozy asi největší objem nových aut na trhu, tak začíná krátkým monitoringem tisku, vyřízením akutních mailů a v 9.15 pokračuje půlhodinou ladění kalendářů, plánováním schůzek, podkladů a denních úkolů spolu s asistentkou Věrou Blechovou. "Čerstvou nevěstou," prozradí Vratislav Strašil.

Vzduchem začnou létat věty jako: "Můžeme říct Rudovi, abychom udělali nějakou základní přípravu na plnění cílů za posledních pět měsíců? Sedmého musíme mít interní meeting. A transporty jsou zařízené? Moment, tady je agenda dost náročná, zvládnu tam oběd? Prioritou je meeting, takže neztrácejme čas a oběd pro mě i pro kolegy objednáme do kanceláře..."

Poslední věta je mimochodem pro generálního ředitele Porsche ČR dost typická. Jak se později ukáže, neztrácí čas skutečně ani na vteřinu a při obědě zvládne jednou rukou telefonovat, druhou odesílat maily a ještě odpovídat na otázky svého dlouholetého PR poradce Jana Klímy. Ten je na takové pracovní tempo evidentně zvyklý, takže jen stručně referuje, že po loňské úspěšné akci, kdy firma vyvezla novináře píšící o nových vozech do mateřské společnosti v Salzburgu v létě, letos se zvažuje předvánoční výjezd. Naštěstí na sushi kouscích v ředitelem oblíbené asijské restauraci Gao Den nemá co vystydnout, takže oba muži stihnou vyladit program letošní vrcholné PR akce.

Šéf odpočívá a přemýšlí

Pracovní den však teprve začíná a zatímco se notebook asistentky plní novými úkoly, prohlížím si šéfovskou kancelář. Maličkosti o generálních ředitelích firem prozradí často mnohem víc než dlouhý rozhovor. A Vratislav Strašil má na stole zajímavé těžítko - čtyřstěn z drahého kamene, s nápisy ve zlatem vyvedené azbuce: "Šéf má vždycky pravdu, šéf odpočívá, šéf nemá dobrou náladu..." Podvědomě obracím těžítko na optimistickou stranu: "Šéf přemýšlí."

"To je památka na mou misi v Rusku. Tam jsem několik let řídil značku Volkswagen. Prodával jsem tam tolik aut za jednu značku, kolik v té době u nás dělal trh všech osobních vozů. Je to prostě jiný svět," vysvětluje Vratislav Strašil a bere si k ruce faktury k podpisu. Ještě jsem neviděla šéfa, který by tak podrobně studoval každý řádek každičké písemnosti, kterou podepisuje.

"To školení Audi podepisuji za kolegu Franze, když je teď na dovolené? Co je notebook za čtyřicet tisíc? To je vtip? Proč to objednáváme a komu?" střílí své otázky dřív, než cokoliv podepíše, včetně servisu mobilního telefonu. Je vidět, že je, co se týče chodu firmy, dost přesně v obraze, jak se vzápětí potvrdí při schůzce s HR šéfkou firmy Renatou Pavlištovou.

Porsche Česká republika má necelých 200 zaměstnanců a tady a teď se rozhoduje mezi dvěma kandidáty na práci. "Telefonát s ním mě nabil energií a přesvědčil mě, že je to člověk, jakého chceme," rozhodne ve vteřině o osudu dvou mužů Vratislav Strašil. "Slečna chce o něco víc, než jsme nabídli v pohovoru," informuje jej personální šéfka o další možné budoucí kolegyni. "Udělejme to, protože vypadá jako dobrá kandidátka. Ale až po zkušební době. Což mi připomíná, že nesmíme zapomínat na naše věrné zaměstnance. Máme tu pár lidí, kteří jsou pod touto hranicí, že? Připravte mi seznam, dorovnáme jim platy na stejnou úroveň ke konci letošního roku," překvapí generální ředitel i samotnou HR šéfovou.

Autodráha v kanceláři

Následující půlhodinu spolu oba rozhodují o židlích zaměstnanců. Doslova. Budova sídla Porsche ČR se totiž bude přes prázdniny modernizovat, a Vratislav Strašil tak volí mezi třemi architektonickými návrhy, jak budou vypadat budoucí kanceláře. Nechá si je promítat na stěnu a i tady jej opět zajímá každý detail.

Vratislav Strašil (48)

Generální ředitel Porsche Česká republika. Před převzetím vedoucí pozice u největšího importéra automobilů do Česka řídil značku Volkswagen v Rusku. Řídil také značku Seat ve Švédsku, která spadá do stejné skupiny. Začínal hned po vysoké škole ekonomické v roce 1994 ve Škodě Auto, kde se vypracoval až na pozici vedoucího exportního regionu jihozápadní Evropa. Je ženatý, má syna a k jeho zálibám patří horská kola, in-line bruslení a stolní tenis. Mluví německy, anglicky, rusky a švédsky.

"Pokud zvolíme tento druh podlahové krytiny, jak se to pak odrazí na nákladech na úklid? Bude to dražší? A co fakt, že přibude víc polic na utírání prachu?" ptá se například. Renata Pavlištová je připravena na všechno a umí zodpovědět každý dotaz. Není divu, že se generální ředitel na chvíli zarazí a zeptá se: "Kdy že odcházíš? Budeš tu chybět..." pronese s pohledem upřeným na nepřehlédnutelnou známku blížících se mateřských povinností personální ředitelky.

Načež se oba zase zaberou do projektování nových kanceláří. Vstup bude ve firemních barvách, tedy v bílé a šedé. Nově zaměstnancům přibude "spielplatz", tedy místnost, kde bude autodráha s autem na dálkové ovládání, malovací stěna pro děti návštěv a zaměstnanců a ve vitrínách modely autíček. Také přibudou telefonní místnosti, kam si mohou jít zaměstnanci vyřídit soukromé hovory, nová velká kuchyňka s příjemným posezením, kafeterie a v plánu je i vozítko Segway pro relax.

"Toto je šetřicí varianta bez bourání, tato je dražší," ukazuje Renata Pavlištová a její šéf pochvalně mručí: "Líbí se mi to," vybírá jednu z variant a dlouze spolu debatují o tom, která oddělení a kteří lidé by z hlediska efektivní pracovní komunikace měli sedět co nejblíž u sebe.

Partneři fotbalového šampionátu

Personální ředitelku střídá koordinátor marketingu značky Volkswagen osobní vozy Jakub Bouda a informuje o svém včerejším jednání na služební cestě v Mnichově. Podle dohody s organizací UEFA budou vozy z firemní flotily oficiálním "mobility" partnerem fotbalového mistrovství pro nejbližší léta 2018 až 2021. Generální ředitel má starost, aby kvůli novým partnerským smlouvám firma nepřišla o jiné lokální akce, které už léta sponzoruje, lidi je mají rádi a jsou úspěšné a tak spolu oba řeší, co a jak bude v nejbližších letech.

Chvíli před obědem nás šéf bere místo ke svému služebnímu Audi k firemní novince Volkswagen Arteon, což je vlajková loď značky. Profesionálně zapózuje ve stylu Jamese Bonda a odpouští mi, že mě novotou vonící vůz moc nezajímá, ale nadšeně mířím do školicího a reprezentačního centra firmy, protože přes výlohu vidím legendární vozítko květinových dětí z hipísáckých 60. let - Transporter T1.

"To víte, že to jezdí, taky ho tady pečlivě opečováváme a servisujeme," ukazuje nablýskaný interiér Vratislav Strašil. Baví ho má dětinská radost z krásného veterána a informuje nás, že zdaleka nejsem jediná. "Děláme tu tiskovky pro novináře a pokaždé, když přijde někdo nový, nezajímá ho ten nejnovější vůz ani naše čerstvá ekonomická data, ale automaticky si jde nejdřív osahat 'té jedničku'," vypráví ředitel.

Cestou na oběd nám stihne vysypat pár důležitých ekonomických čísel. Všechna má v hlavě. A ano, letošek bude pro celý automobilový průmysl trochu propadový z legislativních důvodů. Kvůli novým evropským protokolům o emisích se nestihne vyrobit tolik aut, kolik by trh chtěl. A trhem taky zahýbal kurz koruny. Vratislavu Strašilovi ovšem kalkulačka v hlavě běží permanentně, takže se dozvím, že loni prodali 54 144 vozů, což je dvojnásobek toho co před čtyřmi lety. A taky že byli šestnáctí mezi firmami TOP 100 co do obratu. "V reálných číslech dělá náš obrat téměř 30 miliard korun," sází čísla jedno za druhým.

Takže mi v paměti uvízne, že firma má na osobní Volkswageny v Česku 44 dealerů, na užitkové vozy je jich 45, u luxusní značky Audi 19 a Seat má také 19 dealerů. "A dealerek. Je to zajímavé, ale ty jsou leckdy úspěšnější než muži. S výjimkou Ústí nad Labem pokrýváme všechna krajská města," pochvaluje si ředitel.

Ladiči interiérových vůní

Po lekci ekonomických statistik následuje odpolední program, který bych přála všem fanouškům luxusních vozů. Jedeme totiž do auto I.S.R. Průhonice, firmy jednoho z předních dealerů firmy, bývalého automobilového závodníka Igora Salaquardy, majitele společnosti. Závodníkem je i jeho syn Filip, takže zázemí autosalonu je uzpůsobeno právě závodním jezdcům. Mají tu video trenažér, stojí tu vítězný vůz z jednoho ze závodů a taky luxusní auta, která právě procházejí servisem.

Což je nezapomenutelná záležitost. Odvrácená tvář showroomu prodejce vozů vypadá jako naleštěná nemocnice. Ke každému autu jsou tu připojeny monitory notebooků, kde běží kontrolní programy a nikde není třeba živého člověka. Vypadá to jako luxusní nemocnice pro auta. Zapomeňte na ušmudlané automechaniky se šroubovákem v ruce. Generální ředitel zázemím ovšem jen rychle proběhne a jde řešit s majitelem autosalonu nové standardy pro prodej značek.

Oba muži mají dost co řešit, hlavy u sebe, evidentně se znají dlouho a dobře. Takže já si jdu osahat interiérové prvky do vozů nejluxusnějších tříd. "To je karbon s tenkými proužky kovu, tady kevlar, zde hliník," ukazuje mi PR manažer Jan Klíma, jaké si mohu vybrat palubní desky a další osazení interiérových prvků do vozů Audi. Přes papír se nedá přenést jeho mazlivé nadšení nad jednotlivými moderními technologiemi. Už chápu, proč pro firmu Porsche ČR pracuje skoro čtvrt století. Má to v krvi. "A čichněte si," otevírá jeden ze skleněných stolků. Sotva šuplík povyjede, prostorem se rozline nádherná vůně kůže. "Víte, že vozy luxusních tříd mají své 'čichače', kteří umí ladit vnitřní prvky tak, aby vůz uvnitř voněl?" dozvídám se.

Osahávám různě barevné kůže, od žluté přes konzervativní odstíny šedé, béžové a bílé až k vínově červené. Vybírám si, co by k sobě v mém imaginárním Audi ladilo. Jenže přichází čas na něco, co Vratislavu Strašilovi naprosto rozsvítí oči. Jedeme do Ducati Moto Italia, kde se chce generální ředitel domluvit na spolupráci na některé z budoucích marketinkových a promo akcí firmy. "Motorky miluju, bohužel jsem teď byl ženou donucen tu svou prodat, měla o mě starost, tak jsem ji vyměnil za horské kolo. Ale... Dočasně," říká muž se zodpovědností otce malého syna a s duší vášnivého motorkáře.

Za celý den neminula ani minuta, aby Vratislav Strašil neřešil něco po telefonu, mailu či osobní poradou. I auto je jen jeho pojízdná kancelář a na dotazy odpovídá pouze na úkor nepřijatých telefonních hovorů.

"Rozhodně vidím budoucnost v autonomním řízení aut. Víte, jaký posun je to pro lidi s handicapem? A taky si budeme objednávat auta i jejich doplňky přes internet. Veškerý servis se vám objeví na displeji počítače. Všechno, co je třeba vyměnit či doplnit, se včas ohlásí. V budoucnosti také nebude existovat vlastnictví aut. Vezměte si, že průměrné auto je v provozu jen osm procent denní doby, zbytek někde stojí. To je ale přece ideální pro rozvoj sdílené ekonomiky," říká.

Jakmile ovšem dojde řeč na motorky, i pracovní hovory směruje na kolegy, a rozpovídá se. Naštěstí se den chýlí ke konci, a jelikož má speciální datum 1. června, znamená to netypické zakončení práce. Je totiž svátek všech dětí a generální ředitel bere svého syna v šest večer na zmrzlinu.