Jejich kola jsou na první pohled originál, který si nespletete. A to jak designem, tak materiálem. Přesto si žádný ze svých nápadů nenechali zatím patentovat. O tom, že je kopírují, Michael Moureček, spoluzakladatel pražské značky Festka, ví. Tvrdí, že to firmu nijak neohrožuje, spíš naopak, motivuje je to neustále pracovat na vývoji, který je podle něj v tomto směru klíčový. Prostě chce být pořád o krok před konkurencí.

Do vývoje investujete miliony korun. Jak své know-how chráníte?

Když jsme začínali, tak jsme to řešili. Každý se nás ptal, jestli máme patenty nebo užitné vzory. Zjistili jsme, že trvá zhruba rok, než vám něco patentují. Takže když máte nějakou technologii konečně chráněnou, tak je už zastaralá. Aspoň v našem případě to tak je. Jedním způsobem ochrany může být rychlý vývoj. Držíme ho v takových otáčkách, že i když od nás někdo něco okopíruje, my už jsme v tu dobu jinde, jsme o krok napřed. Na druhou stranu, že bychom přišli s něčím opravdu převratným, co by změnilo byznys natolik, že s tím díky patentu vyžijeme deset let, se podle mě nestane. Navíc, patent může být i kontraproduktivní. V cyklistice, ale samozřejmě i v jiných oborech, je spousta společností, které investovaly čas a peníze do patentů, prošly několika soudními spory, aby obhájily, že ten daný způsob výroby je opravdu jejich, a pak na něm několik let trvají, i když jsou ostatní ve vývoji dávno dál. Ale stálo je to tolik, že vedení firmy nechce danou technologii opustit, byť zastarává.

Přesto, kolik by taková ochranná známka stála?

Řádově stovky tisíc korun. Jen rešerše, jestli v té zemi něco podobného už není, vyjde na sto, sto padesát tisíc korun. Záleží hodně na tom, v jakém státě, případně teritoriu patent chcete. V Evropě vyjde zhruba na patnáct tisíc eur. Další věc je, že na to musíte mít speciálně vyčleněné lidi ve firmě, kteří komunikují s úřady a připravují podklady. Už jenom to je drahé. V budoucnu přemýšlíme o ochraně ve Spojených státech a v Evropě. Týkalo by se to nejspíš tří pro nás typických designových prvků. Ale co se týče designu, tak tady bude vždycky hlavním arbitrem zákazník. Když bude chtít kopii, pořídí si kopii, když originál, přijde k nám.

Vzhledem k tomu, že vyrábíte jedna z nejdražších kol na světě, se nebudu ptát, jestli jste se s kopírováním vašich výrobků setkali, ale kolikrát?

Stalo se to už několikrát. Jedna velká cyklistická značka třeba použila náš trojúhelníkový design. My každý ten trojúhelník děláme ručně, takže nejsou stejné a do výsledku se třeba promítá i nálada člověka, který je maloval. Firma, která to okopírovala, to chtěla mít jednoduché. Design vytiskla a pomocí vodního transferu přenesla na rám a díky tomu byl každý trojúhelník stejný, ztratilo to osobitost. Vtipné bylo, že když svůj výrobek dali na Facebook, první post, co se pod tím objevil, bylo "když dva dělají totéž, není to totéž". Nicméně kolo s naším designem prezentovali na jedné velké výstavě.

Jak jste to řešili?

Vůbec nijak. Pochválil jsem našeho grafika, že jeho práce inspiruje velké firmy. Dělám to pokaždé, když něco takového najdeme. Raději napneme naše síly k novým projektům, než abychom ztráceli energii dohadováním o tom, kdo koho kopíroval. Možná to byla jen náhoda. Je to taky o tom, že jsme pořád malá firma, ty velké se proto nebojí něco nám odcizit. Na druhou stranu i v té velké firmě jde spíše o selhání jednotlivce. I když se pár případů objevilo, rozhodně nemáme pocit, že po nás jdou.

Michael Moureček založil firmu Festka s kamarádem Ondřejem Novotným. Ten je také jediný, kdo toho ví o jejich know how skoro tolik jako Moureček.

Michael Moureček založil firmu Festka s kamarádem Ondřejem Novotným. Ten je také jediný, kdo toho ví o jejich know how skoro tolik jako Moureček.
Foto: Honza Mudra

A co se týče samotné výroby kola, snaží se někdo kopírovat vaši technologii?

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce IHNED.cz
Chcete si přečíst celý článek?