Myslela si, že z firmy zmizí jen na pár týdnů. Byl z toho ale nakonec celý rok. Majitelka a zakladatelka české kosmetické firmy Ryor Eva Štěpánková si musela dát na konci loňského srpna neplánovanou pauzu. Po velké blokádě zad skončila třiasedmdesátiletá podnikatelka na operačním sále. Po ní zůstala nejdřív dlouhé týdny v nemocnici a pak ještě další měsíce doma. Musela se znovu naučit chodit a s tím i zpátky získat chuť do života. a začátku letošního září se pak Eva Štěpánková dočkala a mohla se znovu vrátit do své milované práce.

A kdo po jejím náhlém odchodu převzal téměř třicetileté know-how tradiční tuzemské značky? Ze dne na den se obchodní ředitelkou celé společnosti stala její dcera Jana Štěpánková, která na stejném postu zůstala až do dneška. Nicméně generační výměna nebyla pro nikoho ve firmě tak velkým překvapením. Devětadvacetiletá Jana v Ryoru strávila své dětství a v současnosti ve firmě pracuje už deset let. A ačkoliv její maminka před operací ještě neplánovala firmu zcela předat, na postupné nahrazení svou dceru už několik let připravovala.

Z nemocnice na poradu

Eva Štěpánková založila Ryor v roce 1991 a od té doby stojí v jeho čele. První krémy začínala míchat u sebe v domě jen s pomocí jedné zaměstnankyně. Postupem let pak vybudovala známou kosmetickou značku, jejíž výrobky se prodávají už ve více než 15 zemích světa. Jak sama říká, firma je pro ni jako druhé dítě. Hned po její dceři. I proto nesla náhlý odchod z firmy velice těžce. Do té doby si nedokázala představit, že by mohla fungovat bez ní.

"Když si mamka na začátku myslela, že nebude v práci na dva až tři týdny, považovala i to za katastrofu. Přitom se v tu dobu, kdy odcházela, nic nedělo," říká dcera Jana, která před nástupem na pozici generální ředitelky pracovala ve firmě v oddělení marketingu. "Pak z toho byl nakonec celý rok. Ale my jsme jí říkali, že to zvládneme a dokážeme jí, že tady nebude muset být kvůli každé maličkosti," dodává.

Nicméně Eva v Ryoru byla a stále je klíčovou osobou v oddělení vývoje, které dává dohromady vize nových produktů a kontroluje vývojáře při tvorbě receptur a složení všech výrobků. Hlavně v tom své dceři celý rok nejvíc chyběla. "V tu dobu nám ještě přestali dodávat jednu strategickou surovinu. Museli jsme tak určité výrobky sundat z prodejen, než jsme našli alternativu, kterou jsme stejně pak dali dohromady až díky mamce. Vývoj je křehká věc," komentuje Jana, která se ve stejný čas ještě musela vypořádat s odchodem jedné klíčové zaměstnankyně z vývojářského týmu. "Věděla jsem, že když mamce o jejím odchodu řeknu, tak se jí zhorší zdravotní stav. A taky to tak bylo. V tu chvíli přestala jíst a vrátila se o tři týdny zpátky. Očekávala, že ve chvíli, kdy odcházela, je už oddělení vývoje naprosto hotové a perfektní," dodává.

Situace nebyla lehká ani pro Evu, která po týdnech strávených v nemocnici začala postupně ztrácet svůj elán, kterým je mezi všemi svými blízkými i zaměstnanci známá. Nechtěla číst knihy, které předtím milovala. Nezajímaly ji ani další aktivity. Postupně začala ztrácet zájem i o firmu. "Když jsem mamce řekla, co se děje ve firmě, a ona odpověděla, že ji to nezajímá, byla jsem v šoku. Říkala jsem si, že tohle přece není moje máma," vypráví Jana, která se nakonec rozhodla odvézt maminku z nemocnice k sobě domů. "Řekla jsem jí, že ji prostě ve firmě potřebuju. To ji hrozně nakoplo a začala strašně moc trénovat," vypráví dcera, která své mamince pomáhala s domácí rehabilitací.

V tu dobu Eva stále ještě nechodila, ale i tak se už snažila zapojit do některých firemních záležitostí. Znovu začaly občasné porady, které buď s kolegy pořádali přímo u ní doma, nebo ji dovezli do sídla společnosti v Kyšicích na Kladensku. První porada se odehrála hned na začátku ledna u Jany v obývacím pokoji, kdy byla její maminka čtyři měsíce po operaci.

Moc mladá? Já vám ukážu

I během hektického roku se Jana snažila firmu posouvat a rozvíjet. Pustila se do rekonstrukce kosmetických salonů a celou společnost se snažila zmodernizovat. Rozvíjí aktivitu na sociálních sítích jako Instagram nebo Facebook. Obchodní manažeři už například jezdí za klienty s tablety a nemusí každou objednávku zvlášť přepisovat. "Za mého vedení se změnila i velká část obchodního týmu, protože mi přišlo, že do něj většina lidí nepatří. Přebrala jsem si i všechny značkové prodejny, protože jsem nebyla spokojená s tím, jak je naše kolegyně vedla. Vzala jsem si pod sebe i náš kosmetický salon a celý segment kosmetiček. Přidala jsem si hrozně moc práce, ale neskromně mám pocit, že to zvládám líp," vysvětluje Jana, které se její snahy vyplácí. V posledním roce utržila společnost 136 milionů korun. To je jeden z nejvyšších výnosů od jejího založení.

Jana Štěpánková, kosmetická firma Ryor

Foto: Jan Rasch

Ostatně Jana byla svými nápady pověstná už v době, kdy do firmy nastoupila. Tehdy odešla z vysokoškolského studia chemie, které nedokončila. "Zjistila jsem, že to není můj směr. Bylo to hodně striktní a já jsem víc kreativní bytost. Ve firmě jsem začala chodit na různé kurzy a postupně se mi to tady hrozně líbilo. Zajistila jsem nám e-shop a mamka najednou začala říkat, jak firma dostala jiný nádech a větší obrátky," popisuje Jana. Oporu měla hlavně v mamince Evě, která byla s Janinými změnami spokojená.

Ve svém dlouhodobém působení ve firmě vidí Jana i jisté nevýhody. Přišla do ní ještě jako dítě a většina zaměstnanců byli její kamarádi. Teď si najednou mezi nimi musela zjednat respekt.

S předsudky, že je moc mladá, se Jana setkala i mimo firmu. "Vždycky jsem cítila, že si lidé říkali: Nějaké štěně tady se mnou bude jednat. To jsem byla vzteklá. Řekla jsem si, že jim ukážu," říká rázně Jana.

Celých deset ve firmě ji podle jejích slov hodně změnilo. Získala diplomacii, pokoru a odstup. "Ale dodneška, když se tady něco stane, tak mě to strašně mrzí a hrozně mi to bere energii. Jsem schopná o tom případu několik týdnů přemýšlet," dodává.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce IHNED.cz
Chcete si přečíst celý článek?