Pánové pozor: toto je žena, která řadu mužů v manažer­ském světě hravě strčí do kapsy. Umí pět jazyků, od třiadvaceti let šéfuje jedné z prvních nanotechnologických firem v Evropě, jež se dostaly na špičku v oboru, protože se nezabývají pouze výrobou nanovláken, ale hlavně jejich vývojem k praktickému využití, a co víc: Nanopharma je jednou z prvních společností, která uvedla na trh konkrétní výrobek z nanovláken ke kosmetickému využití.

Nemluvě o tom, že loni spolu s mezinárodním týmem dokončila vývoj umělého lidského brzlíku osazeného kmenovými buňkami.

Jmenuje se Liliana Berezkinová, je šéfkou ryze české nanotechnologické firmy, která kromě toho, že funguje jako vývojářská pro jiné, má i vlastní produkty. Je dobré si její jméno zapamatovat, jelikož o ní jistě ještě uslyšíme. A to přesto, že vůbec nemá vědecké vzdělání a k nanotechnologiím se dostala čirou náhodou. Ale popořádku.

Žlutý vlak právě přijíždí na vršovické nádraží v Praze, jež má samo o sobě své kouzlo, a Liliana Berezkinová vystupuje. Široký úsměv v počínajícím dni babího léta předznamenává, že tento den s manažerem si užijeme.

"Střídám vlak i auto, podle toho, zda musím na hodně schůzek do centra. Mnohem výhodnější je nejet na schůzky po městě autem, protože mám pak potíže s dopravou a parkováním, a místo toho využít vlak a pak městskou dopravu," vysvětluje, proč volí pro cestu do práce pro manažerský post netypickou dopravu. Ostatně netypické jsou i její pracovní dny. "Jsou dny, kdy jsem na cestách, dny, kdy běhám po poradách, a dny, kdy lítám do zahraničí. Každý den má jinou náplň, takže nic jako manažerská rutina mi nehrozí," říká. Tedy zatím. Firma se totiž rozrůstá a expanze v příštím roce si vyžádá přijetí nových lidí v nové divizi a ještě víc cestování po světě.

Liliana Berezkinová (30)

Vystudovala management a finance. Absolvovala stáž na prestižní manažerské škole IESE. Kromě podnikání v nanotechnologiích čtyři roky řídila projekt podpory podnikavosti Svou cestou – Young Business. Byla oceněna mezi Top Ženami roku 2017 v kategorii Byznys – podnikatelka v prestižní anketě Hospodářských novin. Profesně se zajímá o budování start-upů, inovace a nové technologie. Ve svém soukromí si kromě dcerky užívá dobré jídlo, víno, šachy a umění. Je velkou fanynkou hip hopu.

Zatím je ale poklidné ráno a ve vršovické kanceláři firmy Nanopharma, jíž Liliana Berezkinová šéfuje, začíná porada s kolegy. Jazykově jde o pěkně splácaný dort: mísí se tu totiž angličtina s ruštinou a češtinou, byť u stolu sedí pouze tři osoby: kromě šéfové také provozní ředitel Ladislav Folberger a Vladimir Rassushin, ředitel výzkumu a vývoje. "Je to tak. Byť jsme malinká firma o jedenácti lidech, tak jsme mezinárodní tým. Přes nízkou nezaměstnanost jako jedni z mála nemáme nouzi o talentované lidi, protože se k nám hlásí z mnoha zemí. Je totiž jen málo firem, v Evropě asi jen pět, kde dělají podobné věci jako my, takže jsme zajímaví. Občas, pravda, budíme údiv na jednáních, jež se sice vedou v češtině, ale my se mezi sebou domlouváme v angličtině," říká manažerka.

Svět dobývají kosmetickými maskami

Sedáme do auta, abychom přejeli na druhý konec města do Holešovic na obchodní schůzku s Lenkou Šťastnou. Ta připravuje e-shop s takzvanou niche (ojedinělou) kosmetikou − byssine.com. "To je odvozeno od spojení mořské hedvábí," vysvětlí jazyková přebornice. Využívám času v autě, abych si nechala popsat, co tak převratného kosmetické "nanomasky" přinášejí.

Dnes už Nanopharma dodává do šesti zemí světa, včetně Asie, a budou k dostání i ve velkých světových řetězcích. Masky se sice dostaly na trh až v srpnu letošního roku, ale vysoké ocenění ve francouzské prestižní kosmetické soutěži Cosmetic Victories získala firma za svůj výrobek už v letošním červnu. A to jako první česká firma vůbec.

Masky jsou hitem i bez reklamy

"I díky tomu ocenění, aniž jsme začali s marketingem, jsme jich už tisíce prodali. V Česku se dají sehnat zatím jen v e-shopu, ale plánujeme, že budou v lékárnách a v různých řetězcích," vypočítává Liliana Berezkinová s úsměvem do zpětného zrcátka.

"A proč jsou jiné? Vezměte si, že běžné masky nejsou pro evropské ženy komfortní. Musí se často předpřipravit, smíchat, dlouho ponechat na pleti, pak zase složitě smývat… Což my, na rozdíl od asijských žen, které rády věnují při péči o svou pleť hodinu denně pouze na masku, z časových důvodů neděláme. Pro nás to není pohodlné řešení," vypráví počátek myšlenky.

Vzhledem k tomu, že ve všech jiných oblastech života už dávno existují moderní technologie, začala firma přemýšlet, jak něco nového vnést i do kosmetiky. Tam, kde to lidé třeba vůbec nečekají. Využili tedy současných výsledků medicínských výzkumů v nanovláknech a vytvořili textilní nanomasku. "Bylo složité zjistit přesné koncentrace nanovláken, které budou fungovat, protože ta maska se vlastně na obličeji sama rozpadne a žena nemusí nic víc řešit," popisuje.

Vývoj takové věci ovšem trvá i několik měsíců a jsou na to třeba speciální přístroje. Výsledkem však je, že zájem o "sci-fi" masku je obrovský. Firma tak příští rok musí najmout nové kolegy na obchod a chystá se rozjet velkou marketingovou kampaň, protože kontrakty už jsou prakticky dojednány.

To už ale dojíždíme na schůzku s obchodní partnerkou Lenkou Šťastnou v kavárně Cà phê, která probíhá nad šálkem dobrého černého čaje. "Schůzka dopadla dobře, pozvali jsme ji i do Paříže na veletrh, kde budeme nanomasku prezentovat," komentuje pak jednání manažerka.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce IHNED.cz
Chcete si přečíst celý článek?