Nedávno jsme u jednoho klienta s obratem cca půl miliardy řešili problém nízké výkonnosti jednotlivých pracovníků. Klient chtěl připravit individuální koučovací program pro rozvoj zaměstnanců. Než jsme se do práce pustili, hovořil jsem s majitelem firmy o tom, že jedna věc je otázka rozvoje pracovníků, druhá věc je však celkové strategické řízení firmy. A s tím související systém nastavených "pravidel" uvnitř firmy. Majitel oné firmy se nechal přesvědčit k celkové analýze. Výsledky ukázaly přesně to, co jsem předpokládal − zkušenost, že maximálně 15 % podílu váhy příčin problémů a nízkých výsledků tkví v "chybách" lidí, 85 % chyb pochází ze špatně nastaveného systému. Tedy z nedostatečného strategického řízení firmy, z výběru lidí atd.

Osobně ve firmách doporučuji více se zabývat byznysmodelem, tím, jak je celkově firma nastavena, jakou má strategii, "jak vyhrát na trhu", teprve sekundárně bych se zabýval výkonností lidí. Protože když "zvítězíte" v nastavení strategie a byznysmodelu, přinese to multiplikační efekt po všech stránkách do celé firmy. A dále stavět na výběru a vedení lidí, kteří svým potenciálem mají na ta místa, na kterých pracují/působí. Chcete-li pak rychlý recept na to, abyste firmě dávali ten správný "drive", mnohdy pomůže úplně jednoduše precizní definování výsledků a úkolů, které po lidech chcete, aby věděli, co se od nich očekává − a pak na týdenní (i častější) bázi kontrolujte jejich plnění, nechte lidi pravidelně skládat účty ze své činnosti.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce IHNED.cz
Chcete si přečíst celý článek?