Před dvaceti lety pracovalo v podniku Nová Huť přes 12 tisíc zaměstnanců. Firma se ale dostala do krize, neměla na výplaty a 400 milionů dolarů dala do investic, které nefungovaly. Přesně v takovou chvíli do společnosti nastoupil Petr Smutný, který se přes dvacet let věnuje restrukturalizacím firem. Ve společnostech připravuje restrukturalizační plány a snaží se podniky vyvést z problémů. A jak sám říká, často přichází do společností, které už jsou v kategorii "mission impossible".

Podle něj je jedním z nejdůležitějších faktorů jeho práce dokázat společnost přesvědčit o tom, že jeho plán bude fungovat. "Mám zvláštní schopnost vidět řešení, jako kdybych v té situaci už byl, a vím, kudy se mám vydat. Tento můj instinkt funguje," popisuje svou práci Smutný.

Co je podle vás nejčastějším důvodem selhání firem? Vidíte u nich nějaký společný problém?

Často je tím důvodem vlastník ve vedení firmy. Během deseti let jsem spolu se svým týmem v PwC pracoval na devadesáti osmi restrukturalizačních projektech a ve velkém množství případů byl právě vlastník ve vedení jejich společným jmenovatelem. I současné kauzy, které se k nám dostanou, vykazují tento trend. Vidíme problémy s vlastníkem, generační změny nebo rozhádání vlastníků. Tím ale nemyslím, že je vlastník v čele společnosti špatně. Nicméně říkám, že vlastník ve vedení firmy, která se dostala do obtíží, je špatně. Majitel totiž často firmu do obtíží dostane a neumí ji z nich vyvést.

Petr Smutný (50)

vede jako partner společnosti PwC oddělení restrukturalizací. Zaměřuje se na poskytování poradenství ohroženým firmám nebo společnostem, které čelí insolvenci. Působí v regionu střední a východní Evropy. Za svou kariéru vedl desítky restrukturalizačních projektů v České republice, na Slovensku, v Polsku, Chorvatsku nebo Slovinsku. Společně s tím je spoluzakladatelem a předsedou nezávislého sdružení odborníků Turnaround Management Association (TMA ČR), které se zabývá oblastí insolvenčního práva a korporátních financí.

Co dělají vlastníci špatně?

Častými příčinami jsou špatné investice, nesprávná rozhodnutí a i to, že si sami vlastníci vytunelují firmu. Mnohdy si i nepřipouštějí problém, nechtějí ho vidět. Jsou na firmu emočně napojeni. Také žijí často v nastaveném schématu, že byli vždycky úspěšní, tak jim i tato další investice vyjde, když trochu přivřou oči. Říkají si: "Takový projekt ještě nikdo nikdy v Čechách nepostavil, tak to udělám já. Spoustu peněz na tom prodělám, ale to mi nevadí." Říkají si, že to zvládnou, protože je to tak úžasná reference do budoucna, že to zkrátka musí udělat. Měl jsem klienta, který šel do investice a v jejím průběhu dával různá zadání úplně proti projektu. Například požadoval, aby jedny trubky vedly jinudy, než měly původně vést. Takže potom chodil za bankami s tím, že mu chybí deset milionů eur, pak že mu schází dalších deset milionů. A když už tam byl potřetí, tak se ho ptali, kolik to tedy bude stát a kdy to bude hotové. A to nikdo nevěděl.

Jaké první kroky uděláte, když se dostanete do firmy, která se dostane do problémů?

Primární je zaměření na cash. Musíme zjistit, jaký je výhled peněžního toku, abychom věděli, jak velký je problém a jaké kroky udělat. Druhou věcí je, že si musíme stanovit hypotézu strategie. Musíme vědět, kterým směrem budu restrukturalizaci směřovat. Třetí věcí je, že musíme přesvědčit všechny lidi kolem, jako jsou dodavatelé, bankéři, věřitelé a leckdy i vlastníci, a namotivovat je, aby nám věřili a neutekli. Musíme je přesvědčit, že existuje nějaký cíl, který definujeme, a všichni naší prací k němu budeme směřovat.

A jaký je potom postup se samotnými vlastníky?

Já jim vždycky radím, ať se jdou opalovat, jedou na dovolenou nebo ať jdou jezdit na šest měsíců s karavanem, protože tím firmě nejvíce prospějí. A pak, když prach usedne, může vlastník s něčím pomoci, ale v krizovém momentu, kdy se všechno nastavuje, je dobré, když jsou u toho noví lidé. Ti mimo jiné také přinášejí důvěru celému procesu. To je i důvod, proč se do společností dosazuje interim manager. Zaprvé není spojený s historií firmy, zadruhé je to člověk, který by měl situaci dostat pro kontrolu a pracovat společně s námi na nějakém řešení.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.