S Matúšem se známe skoro patnáct let a tykáme si. Už jako mladý měl talent pro obchod. Když mu bylo teprve čtyřiadvacet, založil se svým bratrancem firmu. A "hra" mu vyšla. Z Feedo.cz se stal největší středoevropský e-shop s dětskými potřebami, podnik se dvěma sty zaměstnanci a roční tržbou téměř 700 milionů korun. Na prodeji společnosti vydělal miliony, zároveň ale o nemalé peníze přišel, když se rozhodl porušit smlouvu s novým majitelem a z vedení firmy odejít dřív. Potřeboval tehdy vypnout a odpočinout si. Stálo ho to pár milionů, nikdy prý ale nelitoval. V září loňského roku se do podnikání vrhl znovu a spustil pivní on-line výčep, Peevo.cz

Jak se stane, že kluk ve tvém věku začne prodávat pleny a sunar?

S mým bratrancem Martinem Molčanem jsme zkoušeli rozjet několik projektů už předtím, všechno se týkalo e-commerce. Bez úspěchu. On měl tehdy už dvě děti a stěžoval si, že nemá kde koupit pleny nebo sunar. Já absolutně netušil, o čem mluví. Ale nedalo mi to a začal jsem hledat, kde a co se prodává. Zjistil jsem, že žádný takový e-shop není, nezapomeň, že se bavíme o roce 2009. Tak jsme se rozhodli, že to zkusíme. Martin byl tehdy ještě zaměstnaný na plný úvazek jinde, takže většinu věcí jsem zařizoval na začátku já. Až když to vypadalo, že by to mohlo fungovat, zapojil se i on.

Je pravda, že jsi pro první objednávky chodil do drogerie?

Ano, je. Na začátku jsme měli tak jednu objednávku za dva dny. Fungovalo to tak, že jsme na e-shopu nabídli pleny, a když je někdo chtěl, šel jsem do drogerie, koupil, zabalil a poslal. Neměli jsme na nich ani žádnou marži, prostě jsme jen zkoušeli, jestli se někdo chytne. Nic jsme nevydělávali, spíš jsme něco málo prodělali. Platili jsme poštovné a občas se taky stalo, že v drogerii byl třeba sunar dražší, než za kolik jsme ho nabízeli v našem e-shopu, takže jsme to doplatili ze svého. Nebyly to ale žádné velké peníze. Pro nás to bylo pořád výhodnější než uzavírat smlouvy s dodavateli, mít sklad a pak nic neprodat. Pak jsme si u jednoho známého, který měl firmu a sklad, pronajali všehovšudy dva regály. Postupně jich přibývalo a nakonec byla ta naše část větší než jeho. A když to pořád nestačilo, přestěhovali jsme se jinam. Dlouho jsme taky neměli žádnou kancelář, všechny schůzky s dodavateli jsem řešil v kavárnách, naštěstí jsem tehdy bydlel v centru Prahy.

Matúš Karaffa (33)

Narodil se v Košicích. Na VŠE v Praze vystudoval Fakultu informatiky a statistiky, obor informační management. V roce 2009 spoluzaložil Feedo.cz a vybudoval z něj největší středoevropský e-shop s kojeneckou výživou a dětskými potřebami. V září 2018 rozjel další projekt, pivní on-line výčep Peevo.cz. Rád sportuje – jezdí na kole a surfuje. Je celoživotním fanouškem anglického fotbalového týmu Manchester United. Je ženatý, má syna Šimona a v únoru se mu narodí dcera.

Jak se na tebe tvářili? Na mladého kluka, který měl na hlavě něco jako afro a přišel v maskáčích a žabkách, že chce jejich pleny…

Moc nám nechtěli věřit, ale přesvědčil jsem je. Chytli jsme totiž zajímavou dobu. Tehdy chtěl na internet každý, ale prodávala se na něm hlavně elektronika. Když jsme oslovili výrobce plen a sunarů, byli nadšení, měli tehdy e-commerce jako jeden z hlavních strategických cílů a my jsme jim v tom mohli pomoct, byli jsme s nimi ochotni spolupracovat rychle a kdykoli a oni byli zase velmi štědří, přicházeli se skvělými nabídkami.

Například?

Dávali nám výrazné množstevní slevy, často byly akce 2+1 zdarma. To na zákazníky platí a tehdy to nebyla až tak vídaná věc, kupte dva sunary, dostanete třetí zdarma. A ten platil ten dodavatel, ne my.

Objevily se kromě tvé vizáže a věku nějaké další překážky?

Je pravda, že se jménem mívám občas problémy, hlavně když s někým telefonuji. Představuji se celým jménem − Matúš Karaffa − a spousta lidí to nerozklíčuje. Tehdy jsem šel na schůzku do jedné firmy, na recepci se mě slečna zeptala na jméno a za kým jdu. Odpověděl jsem a ona zvedla telefon, do kterého řekla: "Přišel za vámi pan Rafa Matuška."

Jedním z důležitých momentů pro vás byla miliontá objednávka. Oslavili jste to?

Je pravda, že když jsem viděl, že se k tomuto číslu blížíme, sledoval jsem to. Navečer chybělo už jen pár objednávek, tak jsem zůstal déle v práci a pořád jsem aktualizoval systém. Chtěl jsem ten moment prostě vidět. Volali jsme si hned s Martinem a vlastně jsme tomu nemohli uvěřit. To už se ale bavíme o době, kdy bylo Feedo už velká firma, tuším někdy po šesti letech existence, ale jistý si úplně nejsem.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce IHNED.cz
Chcete si přečíst celý článek?