Co má v sobě manažer, kterému firma vyrostla od první objednávky do obratu v desítkách či stovkách milionů? Jak zvládne držet krok ve svém oboru a přitom naplno stát u kormidla? Kolik proměnných se musí sejít, aby "jediným limitem úspěchu byla velikost planety", jak říká jeden z nich? A je vůbec cílem každé firmy růst do světa? Přinášíme tři příběhy, které mají jedno společné, z původně jednoduchého nápadu se zrodil byznys s nezanedbatelným obratem.

Příběh první: Dvě kola a řídítka

Když se Dan Pilát před 30 lety rozhodl s kamarádem vyrobit v garáži první koloběžku, cíl byl jednoduchý: aby jezdila a aby je to bavilo. Nadchl je boom dospělých koloběžek v USA a rozhodli se svézt na nich i Čechy.

Pod značkou Yedoo nyní vyváží odrážedla a koloběžky do celého světa, ale o své firmě říká, že stále zůstala garážovou. A je na to hrdý. Postupoval krok za krokem a soustředil se na výzvy, které čekaly za příštím rohem. První z nich bylo rozhodnutí vytvořit prodejný produkt v nejvyšší kvalitě, jaká bude technicky možná. "Nabízela se tenkrát snazší cesta − dovážet nejlepší koloběžky světa a prodávat je v České republice. Už tenkrát jsem v tom ale cítil veliké omezení. Brzy jsem došel k tomu, že než přeprodávat cizí výrobky, bude zábavnější pustit se do vlastní značky a vlastního vývoje," říká Dan Pilát. "Vyvíjet vlastní brand mě lákalo mnohem víc. Viděl jsem v tom úžasnou cestu k osobnímu růstu." Majitel Yedoo totiž věří, že kdo má vlastní značku a vlastní technologický vývoj, je omezen jen svými vlastními schopnostmi. "Svět je v tu chvíli celý váš a čeká, co ukážete," dodává. Věří, že když využijeme takový moment inspirace a jdeme do podnikání naplno, nemůže nás v růstu ohrozit nikdo, komu to sami nedovolíme.

V Yedoo si už tehdy nasadili laťku vysoko − začali dělat koloběžky s parametry, které zatím nikdo jiný neměl. A o to se snaží dodnes. Až za běhu řešili otázky − jak jim zajistit sériovou výrobu, jak propagovat, jak prodat a odeslat. A z cíle "vyrobit a prodat v Čechách" vyrostl postupně cíl "vyrobit a prodat kdekoli".

Jejich koloběžky se dnes prodávají v USA i na Novém Zélandu, zakázky přicházejí z celé Evropy. Přesto majitel říká, že vydělat peníze není v podnikání jeho hlavní cíl. "Plnit si své sny a růst spolu s firmou je více než jen počítat koruny," uvažuje držitel mnoha ocenění, včetně výhry v jedné z největších designérských soutěží Red Dot Award 2016, kde uspěl model Yedoo Wolfer.

Svůj manažerský přístup Pilát nazývá pocitovým. "V řadě rozhodnutí mě vede víc pocit než rozum. Jen rozumem bych spoustu věcí v historii neudělal a byla by to škoda," říká a myslí tím například účast na zahraničních veletrzích, která je finančně velmi náročná a v konkrétních kontraktech nepřináší ani vyrovnání nákladů. Například přítomnost na dvou německých veletrzích zároveň nedává ekonomicky příliš smysl, protože většina potenciálních klientů navštíví oba. "Vždycky když jsem si ale představil, že bychom na jeden z nich nejeli, měl jsem z toho divný pocit. Ten jsem poslechl a po letech sklízíme ovoce přítomnosti na obou veletrzích. Dostali jsme se do povědomí významných odběratelů a toho bychom nejspíš polovičním úsilím nedosáhli. Na začátku bohužel nebývá nikdo, kdo by vám zaručil, kudy vede cesta. Tak přesně vypadá riziko, které musíte pravidelně podstupovat, když chcete být mezi nejlepšími. A nezáleží, jestli jsem manažerem chtěl někdy být, nebo ne."

Rozvody přichází po dostavbě domu

Jako vystudovaný stavař se řízení firmy učil za pochodu. Za klíčový bod úspěchu považuje stále nové výzvy, které si před sebe dává. "Nejvíc rozvodů nastává, když lidé dostaví dům," říká a má tím na mysli přirozenou lidskou potřebu nových zkušeností. Pocit, že má člověk hotovo, vede podle Piláta k apatii a postupnému úpadku.

"Hodně lidí podnikání vzdá. Jsou unavení a vyhořelí. Myslím si, že je to často tím, že upadnou do rutiny a podnikání je jim smrskne na prodat−vydělat. Ale aby firma mohla jít pořád dál, chce to spoustu nadšení. A to nepřijde samo, o to se musíme starat uvnitř sebe," upozorňuje Dan Pilát. Yedoo proto vymýšlí řadu projektů, kterými se jeho vedení především baví a až na druhém místě je jejich cílem posílení brandu. Patří k nim například podpora Francouzky Blandine, která se na koloběžce Yedoo rozhodla objet zeměkouli za pět let. Nebo nový projekt plánovaný na jaro 2019 − výlety pro veřejnost se zapůjčením koloběžek.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.