Stále kolem sebe vidíme mnoho byznysových žraloků, kteří si myslí, že obchod je o tom, jak druhého slušně řečeno "obrat" v bílých rukavičkách. Tyto často do očí bijící podnikatelské zlodějny však nevypovídají nic o tom, jaký je běžný průměrný podnikatel. A nic na tom nezmění ani "mediální kauzy". Neboť většina malých, středních, ale i větších podnikatelů vesměs ve skrytu, bez fanfár či okázalosti buduje své byznysy na hodnotách, které jsou prověřeny v čase. Na druhé straně, nikdo z nás, nejen byznysmenů, ale lidí obecně, není bílý "čistý" nepopsaný papír. Přístup k životu či podnikání à la "Mirek Dušín" (nereálný kladný hrdina) bude autentičtější na stránkách životopisů světců než u podnikatelů a manažerů.

Tvrdá práce, střídmost a hospodárnost jsou stále hodnotami, které v dlouhodobém horizontu přinášejí výsledky a užitek. A jak říkal již Homer v Odysseji: "Spravedlivé jednání přináší nejvíce užitku až na konci." A v tom vidím problém "dneška". Většina z nás chce vše hned. Chybí trpělivost, ochota postupnými krůčky v řádu let dosahovat toho, čeho si mnozí umanuli dosáhnout za pár měsíců či rok. V čem je tedy problém konkrétně? Mám za to, že příliš mnoho sledujeme náklady, příliš málo sledujeme hodnoty. Hodně spekulujeme, málo budujeme a investujeme. Hledáme velmi složitá řešení, málo jednoduchosti. Příliš kalkulujeme, málo důvěřujeme. Chceme až moc prodávat, málo sloužit. Příliš se soustředíme na "úspěch", málo na charakter. A jak podotkl J. C. Bogle (americký magnát a filantrop), vyznáváme až moc hodnot 21. století, málo hodnot 18. století.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce IHNED.cz
Chcete si přečíst celý článek?