Vozík Linde Roadster může být vybaven pohonem pomocí palivových článků.
Vozík Linde Roadster může být vybaven pohonem pomocí palivových článků.
autor: Linde Material Handling

Na vývoji manipulačních vozíků poháněných palivovými články pracuje Linde Material Handling již dvě desetiletí. „V roce 1997 jsme byli úplně na začátku a díky usilovné práci na této slibné technologii jsme v roce 2010 představili první vozíky s tímto pohonem,“ uvedl Markus Weinberger z Linde MH. „Asi osmdesát procent našich modelů již lze objednat ve verzi s tímto novým zdrojem energie. Jedná se o paletové vozíky, tahače a retraky, stejně jako čelní elektrické protizátěžové vozíky včetně nejnovějšího modelu Roadster.“

Energetický systém využívající technologii palivových článků nevytváří během provozu žádné škodlivé emise. Výroba energie probíhá s využitím chemické reakce mezi kyslíkem a vodíkem. Vyrobená elektřina se ukládá v lithium-iontové baterii, která dodává energii pro elektromotory pojezdu a zdvihu. Současně baterie slouží jako úložiště pro rekuperovanou energii při brzdění a jako rezervní zdroj pro spotřebu v období špičky. Jedinými vedlejšími produkty během provozu jsou teplo a čistá voda, která se během doplňování vodíku odčerpá.

Technologie palivových článků umožňuje velmi rychlý proces plnění vodíkem. Zajišťuje tak maximální využitelnost vozíku, což je důležité především ve vícesměnných provozech. Snadný, rychlý a čistý proces plnění, které trvá pouhé tři minuty, je ideální pro použití v odvětvích s vysokými nároky na hygienu, jako je farmaceutický či potravinářský průmysl.

„Naše kalkulace a praktické testy dokazují, že systémy palivových článků mohou být ekonomicky zajímavé pro zákazníky s flotilou kolem dvaceti a více vozíků. Pokud má společnost navíc vlastní vodíkovou infrastrukturu, protože již vodík používá ve své výrobě, pak je tato koncepce z ekonomického hlediska ještě atraktivnější,“ dodal Markus Weinberger.

Linde Roadster v provedení s palivovými články má řadu výhod. Jednou z nich je dlouhá životnost palivového článku, která představuje přibližně deset tisíc provozních hodin. Pokud použitý vodík pochází z obnovitelných zdrojů jako je bioplyn nebo z elektrolýzy vody pomocí solární nebo větrné energie, znamená to i příspěvek ke snížení emisí CO2.

Autoři: pat