Co vás napadne, když se řekne "značka spojená s regionem"? Přibývá firem, které své fungování i marketing staví právě na propojení s místem, kde působí. A vyplácí se jim to. Jsou na svůj region hrdé a nebojí se do něj investovat čas i prostředky. Podívali jsme se na příběhy čtyř z nich − společnosti Probio, pivovaru Ferdinand i firem Drylock a ISOTRA.

První důvod − genius loci

"Co jsem viděl po revoluci ve Švýcarsku, mě naprosto nadchlo, a chtěl jsem to dokázat i u nás," líčí svůj motiv k podnikání Martin Hutař, spolumajitel největšího českého výrobce biopotravin Probio. "Už tenkrát tam zemědělci pracovali bez chemie a přišlo jim to úplně normální. Jen slunce, déšť a příroda."

Ve Starém Městě pod Sněžníkem na Šumpersku založil v roce 1992 se svým společníkem Karlem Matějem podnik. Začínali s drobnou domácí produkcí, a postupně přidali export. O 27 let později má Probio v nabídce 300 vlastních výrobků. Část plodin pro svou produkci pěstuje firma na jižní Moravě, část nakupuje od dalších dodavatelů.

"Máme čistě pragmatický cíl," vysvětluje Hutař. "Produkovat kvalitní bioprodukty a tím ukázat, že bolesti současného zemědělství mají řešení. Hospodaření nelze donekonečna stavět jen na maximalizaci zisku. Bez včel, brouků, ptáků a další fauny a flóry se česká pole nedožijí našich vnoučat a poslední příležitost začít s českou půdou hospodařit s rozumem je právě teď."

Spotřeba biopotravin v České republice postupně roste, přesto se zatím drží pod 2 procenty. Hutař by rád dosáhl alespoň úrovně Francie nebo Německa, kde podíl tvoří dvojciferná čísla. "Kvalita potravin je u nás v současnosti jedna z nejhorších v Evropě. Ale i v Čechách už si čím dál více lidí uvědomuje, že každou svou korunou utracenou za potraviny volí buď mrtvou, nebo živou půdu pro další generaci," vysvětluje podstatu svého podnikání. Své produkty prodává firma přes eshop, kamenné prodejny i přes partnerské sítě prodejen typu Billa, Albert, Rohlík či Globus. Dodává i suroviny do restaurací, bezobalových prodejen, pekáren, cukráren, škol a školek.

Na konci světa

Ve Starém Městě, obci s 1700 obyvateli, je Pro­bio široko daleko největším zaměstnavatelem. Vdechlo tu i nový život starým chátrajícím budovám po zkrachovalých továrnách, tzv. brownfiels. Kde dříve sídlil Moravolen, mele se dnes zrní nebo míchají pečicí směsi. A v neposlední řadě jezdí do Probia za prací lidé i ze vzdálených obcí a mnozí tu pracují od začátku. "Několikrát jsme zvažovali, že bychom se strategicky přesunuli blíže k Praze. Obchodně by to bylo výhodnější, ale cítíme zodpovědnost za zaměstnance a zkrátka už do Starého Města patříme," vysvětluje Hutař, proč i přes obchodní úspěchy a vysokou poptávku z velkých měst stále zůstávají na "konci světa".

Stále více lidí si uvědomuje, že každou korunou utracenou za potraviny volí buď mrtvou, nebo živou půdu pro další generaci

Existuje ještě jeden důvod, proč je Probio typickým příkladem firmy, která pomáhá svému regionu žít. Martin Hutař má v sobě kromě podnikatele a zemědělce i velký kus rockera. Díky jeho vášni pro dobrou hudbu a živá setkání narůstá jednou ročně počet lidí ve Starém Městě o několik tisícovek. Sjedou se sem i ze vzdálených českých měst na oblíbené Bioslavnosti − festival pro milovníky dobrého jídla a zábavy, který vždy večer zakončuje tradiční koncert. V třináctileté historii akce tu vystupovala řada známých osobností.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.