Největší jednorožci se konečně vydali vstříc burzám. Udělají ze svých zakladatelů nesporné miliardáře, zbohatne i řada zaměstnanců placených v první fázi růstu akciemi a dlouho očekávané šance vydělat na růstu populárních služeb se dočká i široká investorská obec.

Zástup jednorožců, tedy start-upů s hodnotou přes miliardu dolarů, kteří v nejbližší době nabídnou své akcie veřejnosti, je unikátní. Podobnou horečku zažily světové burzy jen v roce 1999, kdy zakladatelé internetových firem dokázali udat podíly za více než sto miliard dolarů. Kdo do nich tehdy, v době, kdy se internetová bublina nafukovala nad všechny myslitelné meze, investoval, ten z toho většinou nevyšel se zdravou kůží. Hrozí podobný průšvih i dnes?

První velkou transakci s jednorožcem mají burzy právě za sebou, ta druhá, zdaleka největší, přijde už během května. Po alternativní taxislužbě Lyft, s jejímiž akciemi se veřejně obchoduje právě dva týdny, přichází její větší a známější konkurent Uber. Zatímco zakladatelé a dosavadní investoři za akcie Lyftu obdrželi 2,34 miliardy dolarů a hodnota celé firmy se po následném poklesu dostala k 17 miliardám, u Uberu to budou násobky.

Podle posledních zpráv investiční banky nasadí upisovací kurz na úroveň oceňující Uber zhruba na 100 miliard dolarů, tedy kolem dvou a půl bilionu korun. Může to být o něco víc (jak naznačovaly dosavadní odhady), můžeme se dočkat i posunu opačným směrem, například pod vlivem slabších výkonů akcií Lyftu. Jistě to ale bude událost, jaká tu od května 2012, kdy se začalo obchodovat s akciemi Facebooku, nebyla. Primární úpisy akcií hudební služby Spotify, sociální sítě Snapchat či populární cloudové služby Dropbox se navzdory svým známým jménům nemohou s vahou Uberu měřit.

Uber zná každý. Jeho invaze do teritoria taxislužeb probíhala velkoryse, v pravdě globálně. Masivnosti expanze odpovídala i síla odporu "tradičních" taxikářů, kterým v řadě případů pomohly městské či státní orgány.

Uber však uspěl. Ne všude a ne zcela (už musel připustit, že nenabízí sdílení nevyužitých aut, ale že skutečně provozuje taxislužbu), musel se v něčem přizpůsobit regulátorům, ale stejně to byla vítězství.

Odvětví smluvní přepravy změnil více než kdokoli v posledním století. Samo o sobě to ale k zisku nestačí.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce IHNED.cz
Chcete si přečíst celý článek?