Novinky velkých designových studií se představovaly nejen v galeriích, ale i v továrních halách, na nádraží nebo v kostele. Oslava dokonalých tvarů a luxusu byla v Miláně jako každý rok opulentní a honosná. I při zběžném pohledu se ale od minulých let na včera skončeném veletrhu Milano Design Week něco změnilo.

Designéři teď na sebe více než nápaditostí a efektností křesel, světel nebo stolů upozorňují snahou o co nejekologičtější přístup. Hrozby spojené s klimatickou změnou, znečištěním oceánů a ubýváním vody plně dolehly i na designovou Mekku na severu Itálie.

Plast není zlo

Hlavní zásluhu na tomto trendu má Rossana Orlandi. Milánská galerist­ka udává směr již několik dekád a její galerie ve Via Matteo Bandel­lo je středem milánského veletrhu každý rok. Letos ale tato šarmantní objevitelka nových talentů upustila od prezentace jen ve své domovské galerii a vrhla se do projektu Guilt­less Plastic ("Plasty bez viny").

Ten netvrdí, že plast je zlo. Naopak. Vyzývá designéry, aby plast lépe a častěji zapojili do svých realizací a díky tomu ho chytrým způsobem zrecyklovali. "Věřím, že tento projekt lidi podnítí ke změně životního stylu a plasty se do oceánů už nedostanou," tvrdí Orlandi.

Nápady, jak může návrhář s plastem pracovat, byly k vidění v muzeu vědy a techniky Leonarda da Vinciho. Lenoška inspirovaná písní Space Oddity Davida Bowie­ho od Patricie Urquiolyové, lehátko Massimiliana Locatelliho nebo koberec španělského designéra Jaima Hayóna − všechny tyto produkty vznikly recyklací plastového odpadu. Přitom obstojí i svou kvalitou a nadčasovým designem. Právě Guiltless Plastic byl co do zájmu diváků jedním z vrcholů letošního veletrhu.

Mladé naděje

Většina etablovaných značek sice nejede na vlně zeleného myšlení a sází především na efekt a design svých výrobků. Ekologická témata se na veřejnost dostávají především díky mladým designérům. V Miláně hlavně díky studentům vysokých škol, kteří na veletrhu pravidelně prezentují své školní práce.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce IHNED.cz
Chcete si přečíst celý článek?