Se životem brněnské Obsahové agentury, kterou lidé zevnitř i zvenku familiárně nazývají Obsahovka, je spojeno slovo "rituál". Pojem, který většinu nezasvěcených pozorovatelů děsí a s představou šamanských seancí v kancelářích ozářených svíčkami je žene na útěk. V Obsahovce se však rituálem rozumí něco jiného. Některá z mnoha aktivit v rámci firmy, ke kterým se lidé dobrovolně připojují a které pomáhají ve firmě tvořit dobré vztahy a fungující byznysový prostor.

Ugrilujte mě

První, s čím nově přijatý člověk v agentuře musí počítat, je tzv. grilování. Setkání nováčka se všemi zaměstnanci, na kterém může kdokoli komukoli položit libovolnou otázku. "Po hodině grilování víte o budoucích kolezích stejně jako po roce v korporátu," vysvětluje svou zkušenost z nástupu do firmy PR manažerka agentury Eva Hromádková. "Můžete se zeptat, co má kdo rád za narozeninový dárek, co nejzajímavějšího v životě objevil nebo proč pracuje u nás," dodává. Lidé tak už od prvního dne poznají atmosféru agentury a vědí, s kým vlastně budou pracovat. "Kromě toho je grilování poslední příležitostí utéct z výběrového řízení," vysvětluje s nadsázkou majitel agentury Martin Brablec a dodává, že zatím této možnosti nikdo nevyužil.

Další zvyky a rituály přicházejí vzápětí. Páteční společná rekapitulace úspěchů a neúspěchů končícího týdne, pondělní "check-in" − bleskové sdílení zážitků z víkendu, průběžné sdílení dobrých a špatných zpráv na nástěnce "počasíčko", pravidelná zpětná vazba 1 : 1 s vedením agentury nebo možnost využít tři hodiny měsíčně služeb "komorníka" pro vyřízení pochůzek.

"Nic z těchto postupů jsme ve vedení agentury nevymysleli sami," vysvětluje Martin Brablec. "Vše, co přinášíme do života agentury jako nový zvyk, vychází z iniciativy zaměstnanců." Každý má možnost přijít s novým nápadem, který pomůže k lepším vztahům nebo ostatním ulehčí práci. "Od začátku jsem intuitivně věděl, že tudy vede jediná funkční cesta, jak to udělat, abychom ve firmě sdíleli společné hodnoty. Aby naše firemní kultura nebyla jen chytře popsaným papírem," popisuje Brablec proces tvorby hodnot, na kterých jeho agentura stojí.

Restart, nebo konec

Martin začínal jako copywriter na volné noze. Postupně přibíral spolupracovníky, ale po roce a půl narazil na strop. "Došlo mi, že stojím na křižovatce. Že nejsme tým. Jen spolek dobře píšících lidí, kterým rozděluji práci a kteří ode mě podezřele často odcházejí, aniž bych věděl, proč. Najednou mi bylo jasné, že takové fungování mi nestačí, a odráželo se to i na červených číslech v účetnictví. Měl jsem dvě možnosti: zabalit to a začít jinde. Nebo to celé vzít na jiný konec. Rozhodl jsem se firmu zásadně překopat, dát jí novou vizuální identitu a dát si záležet na vztazích, které v ní panují." Na pomoc si přizval designové studio Remembership a jejího zakladatele Petra Rubáčka.

"Petr mi přinesl nadhled a nové obzory. Také spoustu otázek. Opravdu chci mít otevřenou firmu? Co to znamená a na jakých hodnotách ji postavím? Jak by vypadala firma, ve které bych se cítil skvěle?" popisuje Martin Brablec své nové začátky. Pak přišel první zásadní krok − chvíle, kdy se Martin svých spolupracovníků začal ptát a dal jim možnost se do budování nové podoby agentury zapojit. "Hned na první poradě jsme se dohodli, kdo za co přebírá zodpovědnost. I to je důležitou součástí našich pravidel. Například když Kačka řekne, že by ráda s ostatními jednou za 14 dní společně snídala, tak si rovnou vezme na starost uspořádání první snídaně. Časem se ukáže, zda se nápad uchytil, nebo ne," doplňuje Brablec.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce IHNED.cz
Chcete si přečíst celý článek?