jarvis_5cdbf535498e11e9df2fc164.jpeg
Majitel Pro-Doma Josef Mařinec
autor: Zbyněk Pecák

Síť stavebnin Pro-Doma kupuje českobudějovickou společnost Tonstav-Service, která se zabývá především prodejem a půjčováním stavební mechanizace a jejím servisem.

Pro-Doma, která letos očekává tržby ve výši 8,5 miliardy korun, tímto spojením pronikne do nového odvětví. Dosud se specializovala především na prodej stavebních materiálů a střešních krytin. Hodnota transakce nebyla zveřejněna.

Tonstav-Service provozuje šest poboček: vedle Českých Budějovic ještě v Praze, Berouně, Brně, Ostravě a Hradci Králové. V loňském roce vykázala obrat přes 275 milionů korun a zisk téměř 21 milionů korun. Ve svém oboru patří mezi středně velké společnosti.

"Tonstav-Service se propíše do hospodaření Pro-Doma jen řádem procent, ale oborově zajistí vstup do segmentu, který je růstový a silně synergický na prodej stavebních hmot," vysvětluje majitel Pro-Doma Josef Mařinec.

Pro-Doma v posledních letech rychle expanduje a má za sebou už desítky akvizic a stovky předložených nabídek.

Loni koupila například libereckou armovnu Filinger, o rok dříve pražského výrobce hutních materiálů Dama. Společnost nakupuje i prodejny pro svou síť stavebnin. Za posledních deset let se obrat skupiny zvýšil zhruba na pětinásobek.

Majoritní podíl v Tonstavu dosud držela rakouská společnost Lorencic, český jednatel a zakladatel Tonstavu Jiří Tonzar měl ve firmě 49procentní podíl. Účast zahraniční firmy se podle generálního ředitele Pro-Doma Petra Vaněrky projevila na rychlosti celého jednání, jehož délka byla v řádech týdnů. To v českých podmínkách nebývá obvyklé.

"Čeští prodávající nemají většinou vůli svěřit svou firmu do rukou externích profesionálů a snaží se to řešit 'po svém', což generuje nežádoucí efekty. Setkáváme se například s neznalostí v oblasti oceňování firem či prověrkách hospodaření," vysvětluje Vaněrka.

V roce 2018 Tonstav výrazně rostl. Obrat firmy se zvýšil v porovnání s předchozím rokem o více než pětinu a zisk se téměř zdvojnásobil. Podle ředitele společnosti Martina Trešla za tak výrazným nárůstem stála hlavně důsledná orientace Tonstavu na přidanou hodnotu a přísné řízení rizik.

Pro-Doma Tonstav převezme na konci června a plánují zachovat všech šest poboček. Ty pouze postupně změní název a logo.