Lidi pracující jako softwaroví vývojáři nebo programátoři považují mnozí ostatní za podivné exoty, kteří − jak říká Adam Karnet ze společnosti IdeaSense − v jejich představách s obtížemi zvládají i nákup rohlíku k večeři. Ale tohle klišé už dávno nemusí platit. "Klidně nechám jít kolegu vývojáře na schůzku s klientem z bankovního sektoru a vím, že bez problémů zvládnou vyřešit vše potřebné," poznamenává Karnet.

Co vlastně IdeaSense dělá? Jak lze pomoci jiným inovovat jejich vlastní byznys?

Snažíme se našim klientům pomáhat měnit zaběhlé věci a vytvářet úplně nové koncepty. Proto se k nám dostávají často svým způsobem unikátní projekty. Naši klienti bývají v situaci, kdy mají sice zajímavou službu nebo produkt, ale přemýšlejí o jeho uplatnění na trhu. Hledají nové cesty, jak zvýšit prodej nebo posunout vývoj o kus dopředu. Přitom může jít o relativně malou firmu, jejímž největším kapitálem je dobrý nápad, ale úplně stejně i o velkou korporaci, jako je banka. Od nás pak očekávají buď nové nápady, které je posunou kupředu, nebo naopak podporu při zlepšení procesů tak, aby se dařilo inovace postupně uvést v praxi.

Jakou roli v tom hrajete vy?

Jednou z hlavních věcí, na kterých stavíme, je princip "human centered design". Inovační designéři, kteří se do projektu zapojují, mohou s jeho pomocí přicházet s celou řadou konceptů, prototypů a nápadů, které jsou relativně neotřelé. Já osobně jsem se v IdeaSense objevil v okamžiku, kdy se ukázalo, že řada těchto projektů má přesah do virtuálního světa. Pokud ale digitální část projektů outsourcujete, zadáváte ji externím firmám, pak se některé z pracně vytvořených nápadů ztrácí nebo dochází k opuštění principů uživatelsky orientovaného designu. Najednou totiž do procesu vstupuje jiná společnost a lidé, kteří nebyli u projektu od začátku. Nápad vyvíjet software interně nám umožnil vtisknout i do něj onu prvotní invenci, nápady, které se zrodily v různých fázích běhu projektu. Právě tohle je moje starost.

Adam Karnet

K IdeaSense se připojil v okamžiku, kdy se ve firmě ukázala nutnost vybudovat digitální vývojový tým. Dnes působí jako development leader, členy svého týmu dokázal zapojit do činnosti firmy, včetně inovačních farem. Podle jeho zkušeností je odlišný úhlel pohledu, který lidé z IT prostředí často mají, velmi užitečný při posuzování nových nápadů a testování prototypů. Sám má za sebou i vlastní projekty, ať již je to finanční a strategické řízení zubní ordinace nebo třeba projekt Svatební atlas, který pomůže najít nejlepší místo pro svatební obřad nebo hostinu.

jarvis_5cdebd54498ec24572bb6b1a.jpeg

To znamená, že se součástí společnosti stal najednou tým IT vývojářů. Ti bývají považováni za prvek, který do týmů ostatních profesí obvykle moc nezapadá. Jak se je povedlo začlenit vám?

Máte pravdu, že pro mnoho lidí je "ajťák" tak trochu sprosté slovo. Někdy se ale synergie projeví úplně jinak, než by kdokoli očekával. Pokud se totiž do týmu zapojí lidé, kteří kromě svých znalostí z IT mají ještě nějaký přesah, zajímavou zkušenost z minulosti, další obor, kterému věnují třeba jen menší část své času, dokážou do projektu − či jak tomu my říkáme do inovačních farem − přinést úplně nový úhel pohledu. A také díky tomu může být výstup z inovační farmy řádově lépe realizovatelný. Má to ale jednu podmínku, ačkoli hlavní náplní práce těchto lidí je vývoj a oblast informačních technologií, nesmí být uzavření jen do své reality, musí umět a chtít "lidsky" komunikovat s ostatními účastníky celého projektu. U některých to může být problém, ale pokud se vám podaří vybrat správného člověka, je jeho role v celém procesu velmi přínosná.

Mnoho lidí má pořád ajťáky zafixované jako někoho, kdo jen s vypětím všech sil zvládne sociální scénář koupit si rohlík k večeři. My se ale snažíme ukázat, že tak už to dávno není. Dokonce i když přijde klient typu velké banky, mohou mu lidé s přesahem do IT světa nabídnout neotřelý úhel pohledu na některé situace. To s sebou samozřejmě nese pozitivní i negativní dopady. Do celého projektu pouštíme někoho, kdo dokáže velmi úspěšně rozbít původní představy klienta často uzavřeného ve vlastní bublině. Člověk z IT prostředí může umět, často velmi přímo a bez vytáček, poukázat na věci, které jsou podle něj špatné. Například upozorní na to, že při realizaci diskutovaného nápadu můžeme narazit na technické limity − ty se pak mohou odrazit například v nespokojenosti zákazníků či uživatelů − a zároveň může nabídnout řešení pro uživatele pohodlnější, přijatelnější a v rámci procesu mnohem dříve, než by tomu bylo standardně. Moudrý klient ve spolupráci s moudrým garantem inovační farmy z toho pak dokážou vytěžit maximum pozitivního ke zlepšení svého produktu, tedy oné inovace, vznikajícího prototypu. Jednou z věcí, na které jsem u nás pyšný, je schopnost využít potenciál lidí, kteří mají natolik odlišné profesní či sociální zázemí, že by ale třeba v jiných společnostech nedostali šanci se na takových věcech podílet.

Několikrát jste zmínil termín inovační farma. Co to je?

Inovační farma je jedním z klíčových produktů společnosti IdeaSense. Tento termín jsme zde také vymysleli. Úkolem procesu farmy je generovat nápady na inovace, prověřit je, vybrat ty využitelné a rozdělit je na nějaké podmnožiny, které se budou rozpracovávat, a následně z nich vytvořit prototypy, jež bude možné otestovat. Součástí týmu inovační farmy jsou výzkumníci, kteří například vedou focus groupy s potenciálními konzumenty inovovaného produktu, lidé se zkušenostmi z byznysu, ale například i zmínění IT vývojáři a designéři. Jde tedy o proces, který má svůj předem daný průběh a určité fáze, zahrnující například generování či ověřování nápadů, až po návrh konečných produktů.

Využíváme v ní také prvky tzv. crowd-intelligence, jako je softwarové řešení nazvané Ideapoly, což je vlastně odvozenina od známé hry Monopoly, jen my pracujeme namísto nemovitostí s nápady. Nápady sesbírané v některé z fází inovační farmy se zanesou do této aplikace, k níž mají přístup řádově stovky respondentů, kteří odpovídají demograficky cílové skupině našeho klienta a jeho produktu, na kterém pracujeme. Tito respondenti pak mají možnost formou hry "obchodovat" s nápady, což nám odhalí ty nejlepší nebo nejživotaschopnější. Nakonec jsme tak schopni říci klientovi, že mezi třeba pěti sty respondenty odpovídajícími jeho cílové skupině jednoznačně zvítězily tyto tři nápady. Musím říci, že jde o velmi efektivní nástroj poskytující stabilně velmi dobrá data, a přitom jeho využívání zúčastněné ke všemu baví.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.