jarvis_5ce25d6b498ec24572d5b57c.jpeg
Hlavní hvězdou letošního HR Meetingu byl americký autor timemanagementové metody GTD David Allen. Diváky si podmanil humorem i celkově skromným přístupem.
autor: Radek Vebr

Už brzy po osmé začaly prostory holešovického prostoru Dox+ ožívat. Aby ne, vždyť HR Meeting, pořádaný společností Economia a časopisem Moderní řízení, je jednou z největších akcí v oblasti lidských zdrojů u nás. Není proto nijak udivující, že více než 300 návštěvníků napjatě čekalo na začátek a první prezentující. Dokonce ani drobnější zdržení při registraci nikomu nevadilo a sál se brzy zaplnil do posledního místa. Ti, kteří přišli později, museli dokonce první přednášky vyslechnout vestoje. Ale stálo to za to.

Co nás čeká v HR

Jako první se − samozřejmě po úvodu, o který se postaral moderátor Jaroslav Kramer a HR ředitelka společnosti Economia Gabriela Tamchynová − ujal slova řečník z nejpovolanějších Michael C. Liley, partner z konzultantské společnosti Deloitte, hlavního partnera HR Meetingu, který shrnul ty nejdůležitější globální trendy v oblasti lidských zdrojů pro letošní rok. Některé jsou samozřejmě očekávatelné, globalizace či digitalizace, na některé bychom si možná, alespoň podle českých zkušeností, nevsadili − jako třeba na rostoucí úlohu žen v byznysu. "Postupně se při práci se zaměstnanci posunujeme od zaměstnanecké zkušenosti k lidské zkušenosti," uvedl mimo jiné Liley s tím, že podle odhadů společnosti Deloitte budou v roce 2020 až 44 procent zaměstnanců tvořit externisté. "Ale pozor, připraveno se na tuto změnu cítí být pouhých osm procent firem," varuje. Mimochodem, pokud se o hlavních trendech v HR chcete dozvědět více, přečtěte si článek "Trendy v oblasti lidského kapitálu 2019".

Program letošního ročníku spojovala snaha dívat se na známé či očekávatelné věci a trendy jinýma očima. A tak se záhy po úvodní prezentaci otevřel prostor pro jednu z hlavním hvězd HR Meetingu 2019. Na pódium totiž přišel uznávaný francouzský filozof a autor několika bestsellerů − mimo jiné knih Zachraňte si kůži! nebo Dej si pohov, začni žít − charismatický Fabrice Midal. S neodolatelným francouzským přízvukem ve své angličtině mluvil především o tom, jak se při neustálém nasazení a tlaku na výkon, který nese naše doba, nezbláznit. Ovšem pokud byste od Fabrice Midala čekali jen knížecí rady o tom, jak máte meditovat, neměli byste rozhodně pravdu. "Někdy je to prostě tak, že jsme naštvaní, svět je takový, s tím nic neuděláme," vypráví a dodává: "Měli bychom se ale snažit to přijmout. Říci si, dobrá, teď jsem naštvaný, jsem schopný se s ním vyrovnat?" Prostě čas od času býváme smutní, ale důležité je se tím nenechat rozrušit, být schopen se svými emocemi pracovat. "Pak budeme žít spokojenější život," uzavřel Fabrice Midal.

Psychické nemoci nás stojí peníze

Vystoupení Fabrice Midala předznamenalo první tematický blok, ten se věnoval duševnímu zdraví. Úvodní prezentaci obstarala koučka a konzultantka Monika Kohoutková, která pohovořila o tom, jak ji na správnou cestu musela vrátit dcera. "Vstávala jsem denně ve tři a kolem čtvrté jsem již měla vyřízené e-maily a připravené podklady na schůzky pro ten který den, takže jsem si mohla jít zaběhat a pak vyrazit do práce, kde už konečně někdo byl," vyprávěla a dodala, že ona sama se cítila skvěle, šťastně, ale byla to starší dcera, kdo ji přivedl na to, že zdravotní potíže, nemající podle lékařů žádný fyziologický základ, mohou mít svůj prapůvod v jejím životním stylu. "Vždyť už nás objímáš jako robot," připomněla jí.

Právě Monika Kohoutková se ujala také moderování následné panelové diskuse, do níž přijal pozvání i ministr zdravotnictví Adam Vojtěch, zakladatelka a vedoucí partnerka advokátní kancelář LP Legal Alice Hejzlarová a country manažerka společnosti AES Advanced Enrollment Solutions Marta Skalická. "Nemoci související s duševním zdravím nás podle aktuálních výzkumů mohou obírat až o pět procent HDP," uvedl mimo jiné Adam Vojtěch s tím, že připravovaná legislativa by měla začlenit péči o psychické zdraví zaměstnanců i do pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP). To, že z plného výkonu může dojít ke kolapsu velmi snadno, potvrdily i zbylé účastnice diskuse.

Slova, slova, slova

Jednou z oblastí, na kterou se chtěl HR Meeting podívat z trochu jiné perspektivy, byly HR buzzwords. Znáte to, často je používáme, abychom vypadali chytřeji, vzdělaněji nebo více trendy. Jenže ani přesně nevíme, co vlastně říkáme. Jedním z takových slov je rozhodně agile, protože − jak v rozhovoru říká Adam Karnet ze společnosti Idea­Sense, skutečně agilní proces je jako jednorožec, všichni o něm mluví, ale nikdo ho neviděl. HR Meeting vás v tom ale rozhodně nemohl nechat, a tak se úvodní prezentace bloku věnovaného agilitě ujal Karel Smutný, první cetrifikovaný scrum trainner organizace Scrum.org u nás, který všem účastníkům připravil takový seznamovací úvod k teorii agilních týmů. Možná skutečnou agilitu nezavedeme, ale aspoň již budeme vědět, o čem mluvíme.

Na tento blok navázala již část přímo věnovaná HR buzzwords. V úvodní prezentaci se Hana Caltová z Kofoly věnovala tomu, jak se dělá "love brand". V následné panelové diskusi pak zasedli generální ředitel České pošty Roman Knap, Anna Knotková ze společnosti Edenred a Jiří Suchý, spolumajitel společnosti Sherpas. Každý se na ony buzzwords podíval jinak. Roman Knap se věnoval především motivaci lidí, Anna Knotková benefitům a Jiří Suchý digitalizaci, ostatně právě Sherpas je jednou z prvních firem u nás, které zavedly čtyřdenní pracovní týden. Hlavně díky skvělým postřehům Romana Knapa, ale i tématu, které je nám všem blízké, byla tato panelová diskuse zřejmě nejzábavnější. "Důležité je do plánů zařadit i obyčejný lidský rozum a ptát se lidí, co opravdu chtějí," radil Roman Knap a rozhodně to neplatí jen o České poště, ale i o HR praxi obecně.

O závěr bloku se pak postarala Kateřina Štefková ze společnosti Philip Morris, věnující se dalšímu z velkých fenoménů současnosti − employer brandingu, a Blake Wittman z Recruitment Academy.

Poslední z dopoledních bloků se pak uzavřel tématem černobílá diverzita. Další z módních trendů, všichni ji, alespoň navenek, podporujeme. Ale jak je to doopravdy? Blok otevřela svou prezentací koučka a mentorka Jana Tikalová. "O diverzitě dnes mluví téměř každý, ale jen málokdo se skutečně vážně zabývá tím, jak k ní doopravdy přistoupit. Ono to totiž znamená mnohem více než jen začlenit do kolektivu ženy," uvedla. Při následné panelové diskusi se k ní pak připojili Adriana Dergam z Vodafonu, Timur Zaslavský z firmy TIFRA a Kateřina Gábová z Kiwi.com. Také oni se − třeba jako pan Zaslavský, jehož firma pomáhá cizincům, kteří začínají pracovat v Česku, podívali na diverzitu trochu jinak, než je běžné.

Inspirace nejen od Davida Allena

Po obědě čekaly účastníky další dva bloky. Nejprve Petr Skondrojanis z Cocuma.cz a Petr Panec z OKsystem ukázali, jaká je budoucnost řízení lidí (a také oni dokázali udržet nadhled z předchozího bloku). Vrcholem večera pak byla světová a domácí inspirace. V rámci tohoto tématu vedle Carla Clarkeho z Vodafonu (rozhovor s ním najdete například v Moderním řízení 3/2019) vystoupil i Martin Záklasník, ředitel české pobočky společnosti EON, který předvedl, jak lze firmu řídit DRZE (rozhovor s ním najdete v Moderním řízení 4/2019). "Já mám prostě rád zkratky, naši firemní kulturu jsem například popsal jako OSN − otevřenost − spolupráce − nehierarchičnost," uvedl. Čtenářům Moderního řízení není třeba tyhle zkratky představovat, jejich vysvětlení najdete opět v dubnovém čísle.

Za všechny prezentující se pak s účastníky rozloučil úžasný David Allen, autor jedné z nejslavnějších sebeřídících metod Getting Things Done, který ukázal, že je tak strašně snadné mít vše hotovo. A protože je Allen skutečně skvělý řečník, celý sál mu doslova visel na rtech. Jeho přístup je možná až překvapivě jednoduchý, dal by se totiž shrnout do jedné poučky: Nedržte v hlavě věci, kterým se aktuálně nemůžete věnovat. Zapište je někam, kde je v pravou chvíli najdete, a pak je zapomeňte.

Symbolickým rozloučením se s letošním HR Meetingem byl pak podvečerní koktejl a networking. V uvolněné atmosféře byla příležitost si popovídat, probrat zajímavé postřehy z přednášek či praxe nebo třeba navázat nové obchodní kontakty.

A teď se již můžeme těšit na HR Meeting 2020. Tak zase za rok na shledanou.

Autoři: Jan Lodl