Pro mnoho firem je informace o tom, že jídlo na pracovišti může fungovat jako vyhledávaný benefit, poměrně překvapivá. Často žijí v přesvědčení, že stravenkami se starají dostatečně a víc už není potřeba. Dodávat zaměstnancům jídlo přímo do kanceláří a zadarmo? Něco takového je přece jen pro extrémně bohaté firmy. Jenže tak už to dávno není. Nízká úroveň nezaměstnanosti dává českým firmám vůbec poprvé poznat, jaké to je, když je na koni zaměstnanec, a ne zaměstnavatel. A zejména ty podniky, které potřebují kvalifikovanou pracovní sílu, musí rychle hledat způsoby, jak si své lidi udržet. Protože spokojený zaměstnanec je v současnosti hlavním motorem ekonomického úspěchu a faktorem, který dokáže nechat konkurenci daleko za sebou.

Zaručených návodů na to, jak si naklonit zaměstnance, koluje v profesních komunitách celá řada. Od progresivních mezd přes coownership po propracované systémy hmotných benefitů. Osobně bych však vyzdvihl jeden, který se svou samozřejmostí mezi ostatními občas ztrácí. Firemní občerstvení − takzvaný office catering. Přitom podle společnosti LMC se jídlo ve firmě řadí mezi třetí nejdůležitější nefinanční benefit, podle kterého se lidé rozhodují, zda na danou pozici nastoupí. Důležitější už − pochopitelně vyjma platových podmínek − je pouze flexibilní pracovní doba, zkrácené úvazky nebo dlouhé dovolené a firemní péče o zdraví, například v podobě sportovních programů nebo poukázek do lázní či na masáže.

Investice s jasnou návratností

Tak jako v životě i na pracovišti platí, že láska prochází žaludkem. Jídlo jako takové je tedy možné považovat za jeden z nejlepších mechanismů loajalitně orientovaného či retenčního HR. A firmy a úřady to vědí. V loňském roce za takzvaný office catering utratily asi jednu miliardu korun a očekávají, že v letošním roce to bude asi ještě o desetinu více. Na první pohled dechberoucí částky se nebudou zdát zas až tak velké, pokud je podělíme počtem firem s deseti a více zaměstnanci. I kdybychom vzali pouze firmy z velkých měst a signifikantními obraty, stále nám vyjde, že částka je vlastně nízká − a to jak v přepočtu na firmu, tak na hlavu. A to se nebavíme o tom, kolik z této sumy je proinvestováno efektivně. Ruku v ruce s investicemi jdou totiž i negativní jevy − plýtvání, přeplácení cateringových služeb či zbytečné rozhazování kvůli nevhodně zvolené cateringové strategii. Je proto důležité, aby si firmy i úřady našly i v tomto segmentu spolehlivé obchodní partnery, kteří jim dokážou dodávat efektivní řešení. A to nejen z pohledu uspokojení chuťových buněk zaměstnanců, ale i financí, jednoduchosti objednávek a logistiky. Zvláště když prostředky v době ekonomické konjunktury mají a chtějí je investovat do svých zaměstnanců.

Možná už zapomínáme, že tomu tak rozhodně nebylo vždy. Pojďme se podívat pár let zpět do historie. Mnozí z vás si určitě vzpomenou na zaměstnání, kde byly hlavním benefitem stravenky a probublávající barely s vodou. Kávu jsme si často nosili vlastní, případně se o platby za ni vedly spory v kuchyňkách. Firmy, kde byla zdarma třeba ochucená voda, či dokonce limonády, byly považovány za ty opravdu progresivní. Dnes je doba pochopitelně výrazně dál. Součástí firemní kultury se tak stávají firemní snídaně nebo občerstvení na firemní schůzky a jednání. A v případě technologických společností nebo takzvaných start-upů je to bráno jako samozřejmý benefit.

Špatně pochopený fenomén firemních snídaní

U firemních snídaní má smysl se na chvíli zastavit. Jakkoli se může zdát, že jsou jen módní vlnou, která nahradila masivní investice do fatboyů a houpacích sítí a bude brzy vytlačena další novinkou, jedno se musí firemním snídaním nechat. Mají svoje opodstatnění. A teď nemám na mysli "dobrovolně povinné" stand-upy nad tácem s jednohubkami, které určitě části lidí evokují spíše ztracený čas, jejž mohli věnovat práci. Na mysli mám prostě možnost v klidu se v práci nasnídat − ať už společně, nebo jednotlivě.

V minulosti jsme se zaměřili − a nebyli jsme jediní − na mapování návyků českých zaměstnanců a zaujal nás jeden nepatrný detail. Ti nejsvědomitější jsou zpravidla těmi, kteří nejméně snídají. Prostě jsou pro ně povinnosti přednější a klidných patnáct minut nad šálkem čaje a miskou vloček raději oželí, aby stihli odbavit svou dávku ranních úkolů. Tito lidé se jednoznačně shodují v tom, že věří, že si snídani nahradí "něčím v kanceláři", ale že se jim to podaří jen jednou za čas. Jakmile sednou k počítači, práce je pohltí a často je nepustí dřív než před obědem.

V tomhle momentě by měl každý manažer zbystřit. Hladový člověk možná ráno "nažene" pár desítek minut, které může věnovat prioritním úkolům, ale takřka každá studie dokazuje, že veškeré další úkoly, jimž se bude věnovat, se protáhnout a jejich provedení bude méně kvalitní. Zvláště u profesí, kde je potřeba přesnost nebo kreativita tohle může být skutečný problém. Přitom má jednoduché východisko − zmíněné firemní snídaně. Respektive jistotu, že když dorazím do práce hladový, zaměstnavatel se postará o to, abych se mohl najíst.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce IHNED.cz
Chcete si přečíst celý článek?