Nejnovější průzkum společnosti LMC JobIndex ukazuje, že čeští zaměstnanci jsou daleko více spokojeni s výší své mzdy, než tomu bylo loni. "Stále ale mzdová hladina u nás neodpovídá výši výkonu na hlavu," upozorňuje analytik této firmy Tomáš Ervín Dombrovský. A upozorňuje na to, že lidé jsou si poměrně dobře vědomi prostoru pro růst platů, který tu stále je. Firmy se totiž rády chlubí ekonomickými úspěchy a růstem obratu.

Z výsledku šetření JobsIndex plyne, že jedním z nejdůležitějších faktorů pro zaměstnance je dnes celková spokojenost v práci. Personalisté ale jako by se na tuhle otázku nechtěli ptát? Proč?

Ještě v loňském a předloňském roce byla klíčovým faktorem při rozhodování o změně zaměstnání výše mzdy, ani ne tak její nominální hodnota, jako spíše pocit, že zaměstnanec dostává adekvátní mzdu za vykonanou práci. S tím byli lidé v minulosti nejčastěji nespokojeni. Často se nám jako důvod také objevuje šikana, respektive ponižující přístup k lidem. Problém ve firmách je, že na věci, které nechtějí řešit, se zaměstnanců raději neptají. Tuší špatný výsledek a mají pocit, že zveřejněním se něco dá do pohybu. Podle mého názoru je však statečnější postoj postavit se k problému čelem dlouhodobě mnohem efektivnější. Neřešené problémy ve firmě jsou jako hnisající rána, jsou skryté pod povrchem, ale dlouhodobě působí potíže. Ty jsou možná menší než v případě, že taková rána praskne, ale na druhou stranu se časem postupně zvětšují.

Samozřejmě úplně nejhorší variantou je nechat vřed prasknout a nic s tím nedělat. Tedy sice zveřejnit informaci o tom, že jsou lidé ve firmě nespokojeni, ale nepodniknout žádné kroky k nápravě. To je myslím jednou z velkých chyb, kterou některé firmy v personální práci dělají. Pořádají průzkumy, které vzbudí očekávání, ale reálně se do chodu společnosti nepromítnou. Například, jestli jsou zaměstnanci spokojeni s tím, jak jsou placeni, ale zároveň nejsme připraveni jim mzdy navýšit či reagovat nějak jinak, frustrace se ještě prohloubí.

Tomáš Ervín Dombrovský
Tomáš Ervín Dombrovský

Ve společnosti LMC, jež vlastní portály Jobs.cz a Prace,cz, pracuje již přes osm let, z toho pět a půl roku na pozici vedoucího oddělení analýz, komunikace a vztahů. I proto se věnuje ke kontinuálnímu výzkumu mapujícímu český trh práce Job­sIndex, který společnost LMC pravidelně publikuje. Před svým nástupem k současnému zaměstnavateli krátce působil jako mluvčí ministerstva dopravy a předtím jako novinář.

Zdá se tak, že komunikace se zaměstnanci je stále jednou z velkých slabin našich personalistů. Potvrzují to i vaše data?

Loni jsme se například zaměřili na nereálná očekávání kandidátů a také na programy či výhody, které firmy nabízejí jen nováčkům. Výsledky byly poměrně průkazné, pokud firma na začátku kandidátům slibovala více, než mohla splnit, nebo vztahy ve firmě "lakovala narůžovo". Většinou se potýkala s nárůstem frustrace a nespokojenosti. Podobná situace ale nenastala, když se výhody nabízené nováčkům zároveň přenášely na ty stávající, loajální zaměstnance. V prvním případě by nespokojenost stávajících zaměstnanců rostla ještě rychleji. Je totiž chyba zapomínat na stávající zaměstnance, protože i když zůstávají, je mylné očekávat, že jsou všichni opravdu spokojeni. Takto to však nefunguje. Zároveň musíme mít stále na paměti, že jakákoli komunikace navenek ovlivňuje i situaci uvnitř firmy. Jinými slovy řečeno, firmy si míru fluktuace často způsobují samy.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce IHNED.cz
Chcete si přečíst celý článek?