V Praze v rámci festivalu Rumfest přijel představit produkci karibského zemědělského rumu značky Depaz. Ta nedávno prošla rebrandingem, a úkolem Benoita Baila je dostat ji do povědomí široké veřejnosti. Je vidět, že obklopen rumy a lidmi je ve svém živlu, kdykoli přijde řeč na jeho oblíbený destilát, okamžitě ožije. Jen tím potvrzuje, že pro tuhle práci je tím úplně nedůležitější nadšení. "Vlastně to ale platí obecně, když děláte práci jen pro peníze, nikdy do nedopadne dobře," říká.

Hlavním tématem našeho vydání je "Jak se nezbláznit z práce". Vy pracujete jako brand ambasador pro značku rumu z ostrova Martinik. To vypadá jako práce, ze které se zbláznit ani nejde. Nebo se mýlím?

Jak kdy, ale snažím se nezbláznit se.

Ne každý možná ví, co vaše práce obnáší. Můžete nám to trochu osvětlit?

Mým úkolem je reprezentovat velmi zvláštní druh rumu, konkrétně je to rum Depaz. Je to jednak nepříliš velký producent, a navíc vyrábí výhradně takzvané zemědělské rumy, kterých je na trhu menšina. Nevyrábí se totiž z melasy, ale přímo ze šťávy z cukrové třtiny. Výroba je náročnější a dražší, ale chuť je pak mnohem intenzivnější. Mým úkolem je seznamovat s tímhle rumem lidi na celém světě, vysvětlovat jim, jak se vyrábí, v čem je jedinečný. Proto jsem ostatně nyní v Praze na festivalu Rumfest. Ale nejde vlastně jen o jednu značku, snažím se obecně budovat povědomí o zemědělských rumech, a také tak trochu propagovat po světě Martinik, jeho krásu a přírodu.

Pokud by chtěl někdo dělat práci jako vy. Co pro to musí udělat?

Tím asi nejdůležitějším, je být skutečně nadšený do toho, co chcete dělat. Mít tu práci rád. Když ji nebudete milovat, nebude se vám dařit. Pokud ji budete chtít dělat jen pro peníze, nebudete úspěšní. To je naprostý základ. Protože když chcete pro svou značku získat zákazníky, musíte do toho dát celé srdce, musí na vás být vidět, že i vy tuhle značku milujete. Pokud ne, neuvěří vám. Pokud tohle v sobě máte, už dokážete cokoli. Nepotřebujete školy či rozsáhlé kurzy, vše se můžete naučit. Určitě se hodí, když o produktu, pro který chcete pracovat, aspoň něco víte. Tušíte třeba, co je to rum, jak se vyrábí, něco málo o enologii, o tom, jak funguje trh s destiláty či vínem. Ale popravdě, stejně nikdy nebudete takový expert, jako lidé, kteří ho vyrábí, postupně budete nasávat vědomosti od nich. Ale to nejdůležitější je nadšení a láska.

Jak jste se ke své práci dostal vy?

Abych byl upřímný, v tomhle případě to byla tak trochu náhoda. Pracoval jsem jako brand ambasador pro jinou značku patřící do stejné skupiny − další z martinických zemědělských rumů St. James. Majitelé se rozhodli, že rum Depaz projde rebrandingem. Na tenhle rum v posledních letech trh tak trochu pozapomněl a já dostal úkol udělat jej znovu známým. Mám mnoho kontaktů po celém světě, a navíc jsem se už předtím zabýval právě zemědělskými rumy, takže jsem dostal nabídku a rozhodl se tomuto úkolu postavit. Nebylo to ale složité rozhodování, protože tahle značka patřila vždycky k mým oblíbeným, prostě mně samotnému tenhle rum opravdu hodně chutná. Takže nyní trávím hodně času na cestách, navštěvuji různé veletrhy a akce po celém světě. Loni jsem byl v Japonsku a snažím se samozřejmě pravidelně vracet jak do Evropy, tak do Spojených států.

Benoit Bail
Benoit Bail

Lásku k rumům našel prostřednictvím filmů o pirátech. Narodil se v Lucembursku, ale velkou část života prožil v Berlíně. Po několika letech v hudebním průmyslu se rozhodl vybudovat svou vlastní značku ochucených rumů. Nakonec ho ale zlákala práce brand ambasadora značky St. James. Když se její majitel rozhodl obnovit slávu rumů z likérky Depaz ležící na úpatí sopky Mont Pelée na karibském ostrově Martinik, nabídl mu reprezentaci této značky. A to jej přivedlo i do Prahy, kde rumy Depaz představil na festivalu Rumfest.

Depaz bývá často připodobňován k bájnému ptáku Fénixovi, prý se také znovu zrodil z popela. Co je na tom pravdy?

To je velmi strhující příběh. Palírna jako taková existuje už od roku 1651, její historie je tedy velmi dlouhá. Dříve ale vyráběla běžné karibské rumy z melasy a někdy v polovině 19. století se přeorientovala na zemědělské rumy. Pak se ale stalo něco zvláštního. V roce 1902 došlo k erupci sopky Mont Pelée, na jejímž úpatí byly jak pole s cukrovou třtinou, tak veškeré zařízení palírny. Tahle obrovská erupce zničila vše kolem, nejen palírnu, ale i všechna přilehlá města, včetně Saint­-Pierre. Celkem na Martiniku zahynulo přes 28 tisíc lidí. Mezi oběťmi byla také celá rodina Depazů. Jediným, kdo tuto strašnou katastrofu přežil, byl Viktor Depaz, který tou dobou studoval ve Francii a nebyl na ostrově. Když se dozvěděl, co se stalo, rozhodl se na Martinik už nikdy nevrátit. Koupil si lodní lístek do Kanady, kde se chtěl usadit. Jenže jeho loď se dostala do problémů, a musela nouzově přistát na blízkém ostrově Trinidad a Tobago. Viktor Depaz usoudil, že je to jeho osud, a tak z lodi vystoupil a vydal se na Martinik, aby zde znovu vybudoval rodinný podnik. Nejprve navštěvoval okolní palírny, aby se vůbec naučil, jak dělat kvalitní rum, a později znovu postavil všechny budovy a značku Depaz obnovil v roce 1917. Budovy nechal rekonstruovat tak, jak si je pamatoval. Žádné jiné plány se nedochovaly, vše bylo zničeno.

Ale vraťme se zpět k vám. Než jste začal dělat brand ambasadora pro St. James, co jste dělal předtím?

Byla to trochu složitější cesta, pocházím z Lucemburska a pohyboval jsem se řadu let v hudebním průmyslu. Ale rumy jsem měl vždycky rád, a tak jsem se rozhodl vybudovat svou vlastní značku ochucených rumů. Tomu jsem se věnoval přes tři roky, a obchodně se nám velmi dařilo. Jenže já měl najednou pocit, že je to málo, že chci víc. Tím nemyslím víc peněz, spíše dělat něco, co má větší smysl. Propadl jsem kouzlu zemědělských rumů a chtěl jsem se do jejich rozvoje zapojit úžeji. A protože jsem znal spoustu lidí v byznysu kolem rumů, jednoho dne za mnou přišli lidé ze St. James a řekli, že potřebují brand amabasadora.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce IHNED.cz
Chcete si přečíst celý článek?