Ať chceme nebo ne, informační technologie jsou součástí naší každodenní práce. Ve velké míře nám usnadňují práci a slouží i jako zdroj zábavy. Na druhou stranu s rozvojem těchto technologií vzniká nové riziko − kybernetický útok. A toto riziko se týká nás všech.

1) Na čem jsou firmy závislé?

Majitelé firem a manažeři si často neuvědomují, jak moc je jejich podnikání závislé na komunikaci a informacích. Účetnictví, firemní komunikace, klientská databáze nebo osobní údaje. To všechno tady bylo před počítači, takže se může zdát, že počítače nemají žádný vliv. Faktury se přece stále posílají vytištěné na papíře a účetní je mají uložené v šanonu. Lidem s tímto přesvědčením se spí dobře. Ti další ale vědí, že je to trochu jinak.

2) Slouží oni nám nebo my jim?

Proč jedni manažeři spí dobře a druzí ne? Rozdíl je v jejich míře chápání závislosti firmy na internetu a fungujících systémech. Objednávky či faktury účetní zpracovávají "v pohodě", lékaři ještě stále používají papírové kartotéky i přes to, že mají informace uložené a tisknou si je. Truhlárna má webové stránky a na e-mail jí chodí poptávky a objednávky. Počítače a přístup k internetu jsou nedílnou součástí procesů ve firmách. Přesvědčit se o tom může každý, komu ve firmě vypadne elektřina. Bez internetu a počítače spíše paběrkujete, než že byste pracovali nerušeně dál.

3) Jak to chodí v IT doopravdy?

Právě pro řešení "těch věcí s počítači" si firmy najímají svého ajťáka (nebo dokonce celý tým). Ten se v lepším případě skutečně stará pouze o počítačovou infrastrukturu. V horším případě je také zároveň vrchním údržbářem a správcem budovy. Jaké požadavky manažeři na IT oddělení mají a jakým způsobem ho řídí? I ve velkých firmách je IT často popelkou, kterou nikdo neřídí a všichni tak nějak očekávají, že zvládne plnit všechna nevyslovená přání. Bývá to shrnuto pod lakonické "počítače mají fungovat".

4) Co potřebuji a kdy to potřebuji

IT oddělení a jeho práci samozřejmě můžete řídit efektivně. Začněte tím, že si pro každý systém, který používáte, určíte čas, kdy ho potřebujete. Často bude kopírovat pracovní dobu zaměstnanců. Pro IT to znamená informaci, kdy potřebujete mít dostupná data (tzn. kdy vám mají být plně k dispozici). Vymezte i to, kdy data nutně nepotřebujete. Tato doba je totiž ideální pro plánování servisních oken. Např. mezi 2. a 3. hodinou ráno. Díky této znalosti a dobrému plánování se vám nestane, že se vám spustí aktualizace v tu nejméně vhodnou chvíli. Docílíte tím i toho, že vás IT nebude zdržovat, ale naopak vám bude pomáhat.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce IHNED.cz
Chcete si přečíst celý článek?