Snad každé dítě či mladý člověk propadne čtenářské vášni. O budoucnosti knihkupce jich sní možná skoro stejně jako o práci popeláře. Většině z nich se tento sen nesplní. Zuzana Kadecká je ale výjimkou, tak svou lásku ke knížkám a čtení skutečně proměnila v práci uprostřed dlouhých řad knížek. "Mnohem větší sklady máme na Slovensku, škoda, že tam se mnou nemůžete zítra vyrazit," říká nám, když ladíme poslední detaily našeho setkání. Na Slovensko, kde leží mateřská společnost, totiž jezdí poměrně pravidelně. Obchod s knihami Martinus.sk totiž založili už v roce 1990 v Martině Miroslav a Jozef Santusovi jako jedno z prvních soukromých knihkupectví u nás. Dnes jsou slovenskou jedničkou mezi on-line knihkupci.

Pozice české divize je poněkud odlišná. Ostatně, jak nám později během dne Zuzana Kadecká prozradí, byl to jeden z důvodů, proč do Prahy přišla. Dnes stojí v čele relativně malého týmu, ale ačkoli je knihami obklopena prakticky nonstop, její vášeň pro ně není rozhodně nijak menší. "Potkáme se v Karmelitské ulici na Malé Straně, v malém ateliéru zde fotíme vánoční kampaň, aspoň budete moci nahlédnout do naší kuchyně," potvrzuje místo setkání.

Pohovor i bez životopisu

Zvolené místo setkání má pro nás s fotografem jistou výhodu, setkat se zde můžeme až po desáté, takže alespoň tentokrát nezačíná den s manažerem tak brzy, jako v některých jiných případech. "Moje ráno je nudné," směje se Zuzana Kadecká, když se snažíme pídit po tom, jak vlastně začíná den. Studio najdeme v malém coworkingovém centru jen kousek od Malostranského náměstí. Až později pochopíme, že je to jeden ze znaků fungování české pobočky Martinusu. Po vystoupání dvou pater a nalezení správných dveří nacházíme Zuzanu už v plné práci. S fotografkami diskutuje o aranžmá jednotlivých fotek. To, jak moc má knížky ráda, je patrné už ze způsobu, jakým je bere do rukou.

"Co kdybychom zašli na kávu? Já bez ní po ránu nemohu existovat," navrhne téměř záhy po probuzení a já si tak rychle uvědomím, že jsem po delší době narazil na další sovu. Slova o nudném ránu tak začínají dávat smysl. Ještě probere poslední detaily dalších záběrů a vyrazíme ven. "Čekala bych, že v Praze na Malé Straně najdeme spoustu otevřených kaváren," říká, zatímco procházíme Karmelitskou ulicí. A tak nakonec nacházíme azyl až v pobočce řetězce Starbucks. Shodneme se, že žádná káva není dost velká. Po prvním napití se nálada nás všech u stolu přece jen zvedne. I když nutno uznat, že slečna Kadecká energií sršela i předtím. Vlastně se ani nedivíme, že se z pozice brigádnice za pultem dostala až na místo člověka odpovědného za chod celé pobočky.

Přitom to byla vlastně náhoda. Opravdu jako malá snila o tom, že bude prodávat knížky. Možná ale ani ji v té době nenapadlo, že se jí tenhle sen může splnit. A rozhodně nemohla vědět, že jich bude prodávat tolik jako dnes. Je to vlastně hezký příklad, jak všechno zlé je pro něco dobré. Tím zlým na začátku příběhu Zuzany Kadecké bylo uzavření knihkupectví, kde na střední škole pracovala jako brigádnice. "Martinus.sk tehdy otevíral v Bratislavě svoji vůbec první kamennou pobočku a já šla zrovna kolem. Říkala jsem si, že by to stálo za pokus, a tak jsem vstoupila dovnitř.

Zuzana Kadecká

country manažerka Martinus.cz

Ještě než se vrhla na studium marketingu na Filozofické fakultě Univerzity Komenského v Bratislavě, začala pracovat pro slovenský internetový knižní obchod Martinus.sk. Po absolutoriu se přesunula z prodejny do marketingového oddělení, kde pracovala až do srpna 2017. Z pozice marketingového specialisty přešla poté do pražské pobočky, kde od září 2017 nastoupila jako marketingová manažerka. Od ledna letošního roku zastává pozici country manažerky.

Neměla jsem ani životopis, ale manažerka pobočky souhlasila, že mě přijme. Jen jsem na ni musela asi hodinu čekat, protože byla hodně zaneprázdněná," začíná Zuzana vyprávět svůj příběh. Těžko říct, jestli tehdejší manažerku oslovilo odhodlání, se kterým čekala dlouhou dobu v obchodě na setkání, nebo rozpoznala nadšení mladé studentky pro knížky. V každém případě pohovor skončil nabídkou k nástupu, pro začátek alespoň brigádně. Psal se rok 2009 a Zuzana Kadecká se připojila k Martinusu. Tehdy ještě nevěděla, že je to láska, pokud ne na celý život, tak na hodně dlouho a zavane ji až do Prahy.

Praha jako velká výzva

Z brigády se postupně stala plnohodnotná práce, ale mladá žena tušila, že prostor za pultem jí brzy bude malý. A věděli to i její nadřízení. "Takže když jsem oznámila, že bych ráda studovala marketing, domluvili jsme se, že přejdu do marketingového oddělení. Firma se mnou počítala i nadále, což bylo velmi povzbuzující," říká. Začala tedy studovat Univerzitu Komenského v Bratislavě, katedru marketingové komunikace. A po jejím absolvování se již naplno zapojila do práce marketingového oddělení v Martinusu. "Postavení Martinus.sk na Slovenku je skutečně výjimečné, jsme tam jasnou jedničkou mezi prodejci knih a patříme mezi tři největší internetové obchody napříč obory," říká s nepřehlédnutelnou hrdostí a dodává, že je to pro marketéra svým způsobem snová práce. "Ať jsme udělali skoro cokoli, prostě to fungovalo. Naše síla na Slovensku byla a stále je obrovská," doplňuje. Jenže ani koláče nemůže jíst člověk neustále.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce IHNED.cz
Chcete si přečíst celý článek?